دوربین های فوق هوشمند برای کنترل کالاهای قاچاق به کار گرفته می شوند

قاسم خورشیدی روز چهارشنبه در همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مشهد افزود: این دوربین ها در جاده های مواصلاتی کشور که بیشترین حجم ترانزیتی در آنها انجام می شود نصب خواهد شد و می توان از طریق سنسورهای قرار داده شده در کف جاده ها از وزن لحظه ای خودروها با خبر شد.

وی ادامه داد: این دوربین ها در فاصله 20 کیلومتری از یکدیگر قرار می گیرند و با گزارش لحظه ای وزن خودروهای سنگین نشان از تخلیه یا عدم تخلیه بار این خودروها می دهند.

خورشیدی با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا تمام ایست و بازرسی های کشور از این سامانه الکترونیکی بهره مند شوند، اظهار کرد: این دوربین ها و سامانه الکترونیکی علاوه بر نمایش وزن خودروهای سنگین، قابلیت تشخیص خودروهای بدون بارنامه را نیز دارند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان کرد: با بهره گیری از این سامانه انتظار داریم که حمل و نقل قاچاق کالا به شکل عمده و توسط خودروهای سنگین کامل از بین برود و بعد از آن به سراغ حمل و نقل قاچاق خرد (خودروهای سواری) خواهیم رفت.

خورشیدی تمرکز اصلی ستاد مبارزه با کالای قاچاق و ارز را در مبادی ورودی مرزها و سواحل کشور بیان کرد و گفت: در 10 ماهه سال جاری 99 درصد کالاهای قاچاق کشور از این طرق وارد کشور شده و تنها یک درصد آنها مربوط به قاچاق در سطح عرضه است.

وی همچنین پیرامون عزم دولت در خصوص مقابله با قاچاق محصولات نساجی و طلا افزود: در 10 ماه سال 95 بیش از 20 باند بزرگ قاچاق طلا توسط وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی کشور متلاشی شده است که ضربه ای بزرگ بر پیکره قاچاقچیان این فلز گرانبها وارد کرده است.

خورشیدی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده دیگر ریسک قاچاق طلا به کشور بالا رفته است بیان کرد: شناسه دار کردن مصنوعات داخلی و حذف مالیات بر ارزش افزوده ورود موقت طلای خام و شمش به کشور از راههای کم کردن هزینه طلا در کشور است که به زودی اجرایی خواهند شد.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه کاهش قیمت طلا به دنبال آن هستیم که با معافیت های تجهیزات تولید این فلز گرانبها، هزینه نهایی ساخت طلا را به اندازه کشورهای همسایه خود پایین آوریم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار کرد: در زمینه عدم ورود کالاهای قاچاق مجموعه نساجی نیز دولت دستاوردهای خوبی داشته است و توانسته با رویکردهای خود در مبارزه با این گونه کالاها واحدهای تولیدی این مجموعه را دوباره فعال کند

خورشیدی با اشاره به افزایش 60 درصدی واردات قانونی پوشاک در 10 ماه نخست سال جاری بیان کرد: علاوه بر این افزایش تقاضای 40 درصدی برای ایجاد تولیدهای پوشاک در کشور داشته ایم که همه نشان از دستاوردهای خوب دولت در این بخش بوده است.

در پی صدور فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تیرماه ۱۳۸۱، ایجاد کانون مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در دستور کار دولت وقت قرار گرفت.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی، ابتدا به عنوان یک کانون در محل وزارت کشور تشکیل شد و پس از آن در سال 1383 در قالب یک ستاد زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری فعالیت خود را گسترش داد.