دولت هیچ کاری برای مشهد 2017 نکرد

خلیل موحدی ظهر امروز در بررسی عملکرد کمیسیون اقتصادی شورای شهر که در دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار داشت:  شورای چهارم با نگاه منتقدانه به مدیریت شورای شهر گذشته رأی آورده است‌ و از ۲۵ نفر ۱۹ نفر با همین نگاه وارد شورای شهر شده‌اند.

وی با بیان اینکه پارلمان شهری جایگاه بالایی در قانون دارد، افزود: متأسفانه در عمل این جایگاه رعایت نمی‌شود و حاکمیت مرکزی اجازه نمی‌دهد شورا چنین جایگاهی داشته باشد و دخل و تصرف و تعارض‌هایی به وجود می‌آید.

*شورای شهر قبلی به سمت‌وسوی درآمدزایی به هر قیمتی رفته بود

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: شورای شهر قبلی به سمت‌وسوی درآمدزایی به هر قیمت و عمران شهری رفته بود اما بخش عمده‌ای از آن در عمل تبلیغاتی بیش نبود.

موحدی با اشاره به اینکه طولانی‌ترین دوران شورای شهر، شورای گذشته با ۶ سال بوده است، خاطرنشان کرد: متوسط بودجه سالیانه دوره گذشته ۶ هزار میلیارد تومان به همراه هزار میلیارد تومان هزینه‌های اجرایی شهر بود و آنچه در شورای شهر انجام شد، مصادف با دوران رشد شهری بوده است.

وی ادامه داد: اما شورای چهارم هم‌زمان با رکود سراسری در کشور آغاز به کارکرد اما بااینکه رکود و افت درآمد در شهر وجود داشت، نه‌تنها در خدمات و عمران شهری کاهش نداشتیم بلکه می‌توان ادعا کرد حتی در عرصه ملی هم‌چنین خدماتی صورت نگرفته است.

عضو شورای شهر مشهد مهم‌ترین خدمات این شورا را طرح‌های زیرساختی و خط قطار شهری عنوان کرد و افزود: در مشهد، پنج‌خط مطالعه شده قطار شهری داریم که یکی از آن‌ها خط مونوریل است که قابل‌اجرا نیست و در کل ۴ خط نیاز داریم که برای حداقل زیرساخت و توسعه حمل‌ونقل باید اجرا شود.

موحدی با بیان اینکه اصلی‌ترین شاخصه توسعه شهرها بحث حمل‌ونقل مسافر است، گفت: اگر خط ۲ قطار شهری کامل شود ۱۸۰ هزار نفر در روز جابه‌جا می‌شوند و در صرفه‌جویی سوخت، روح و روان و آرامش جامعه و توازن جامعه که ضعیف‌ترین نقطه شهر را به قوی‌ترین نقطه متصل می‌کند، بسیار اثرگذار است.

*پروژه خط ۲ قطار شهری در کمتر از دو سال ۷۰ درصد پیشرفت داشت

وی تصریح کرد: طرح خط ۲ قطار شهری ۵ سال قبل از شورای چهارم شروع به کارکرد و ۵۵۰ میلیارد تومان یعنی بیش از ۵۰ درصد پول هزینه شد اما فقط ۱۳ و نیم درصد پروژه پیشرفت کرد و در چگونگی خرج کرد به اختلاف رسیدیم.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: اما ما تصمیم گرفتیم پرونده حقوقی را کنار بگذاریم و به دنبال تکمیل پروژه باشیم که طبق این هدف دوباره قراردادی الحاقی با قرارگاه منعقد کردیم و باعث شد که پروژه در کمتر از دو سال ۷۰ درصد پیشرفت کند و اگر هیچ کاری در شهر نمی‌شد و تنها همین پروژه انجام می‌شد نسبت به گذشته بهتر بود.

عضو شورای شهر با اشاره به اقدامات شورای چهارم گفت: توجه به فضای سبز که در یک سال گذشته ۶۰۰ هکتار از ارتفاعات جنوبی درختکاری شدند، آزادسازی زمین‌های کشف رود پس از ۲۳ سال در ۱۰۰ هکتار در فاز اول که هر دو با امتیاز فروختن و جابه‌جایی خدمات بدون هیچ هزینه‌ای صورت گرفته است.

*شورای شهر قبلی نگاهی تکنوکراتانه داشت

موحدی از تغییر نگاه و نگرش مدیریت شهری این شورا نسبت به شورای قبلی گفت: شورای قبلی نگاهی تکنوکراتانه داشت که از طرح‌ها، مصوبات و پروژه‌ها می‌توان فهمید که مثلاً در پروژه‌ای شهردار، شهروندان را درجه‌بندی کرد و ریخت‌وپاش‌ها زیاد بود اما امروز این‌گونه نیست.

وی ادامه داد: مثلاً در حوزه سفرهای خارجی فقط روابط عمومی ۵۲ سفرکرده بود و کل مسؤولان شهری چنین سفرهایی داشته‌اند اما در این شورا کل اعضای شورا یک سفر آموزشی به کشور اسپانیا رفته‌اند که ۵۰ درصد هزینه آن را خود دادند و سفرهای دیگر با هزینه پیمانکار صورت گرفته است.

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به تغییر نگاه هزینه کرد شهر گفت: در  سال گذشته ۸۴ میلیارد تومان در ساختمان‌های شهرداری صرفه‌جویی کردیم و اکثر آن‌ها را ادغام و تغییر یا جمع‌آوری کردیم، اگرچه به چشم نمی‌آید اما در دوران رکود جای خوشحالی است.

موحدی با اشاره به اینکه حوزه پیمانکاری‌ها یک هدر رفت بزرگ برای شهرداری‌هاست، تصریح کرد: در حوزه نظارت بر پیمانکار هیچ قدمی برنداشتیم و بدنه کارشناسی شورا کامل نیست و بودجه نظارت هم از تهران کافی نیست و ما باید با همین ۳ میلیارد تومان در سال مصوب شورا تمام بدنه کارشناسی را مدیریت کنیم و اگر بدنه کارشناسی ضعیف شد به‌تبع آن دستگاه‌های اجرایی ضعیف می‌شود.

وی با اشاره به خدمات اجرایی شهر گفت: در آغاز شورای چهارم، شهر فقط ۱۲ سالن ورزشی داشت اما تا امروز ۳۲ سالن ورزشی در شهرداریم و تا پایان این دوره به ۶۰ سالن خواهد رسید.

عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه اگر نگاه توازن شهری نباشد امنیت به هم می‌خورد، افزود: مناطقی در شورای شهری قبلی به دلیل اینکه بیشترین درآمدزایی را داشته‌اند، بیشترین بودجه را به خود اختصاص داده بودند اما امروز درست برعکس شده و ما می‌خواهیم عقب‌افتادگی‌های شهری را جبران کنیم.

موحدی در پاسخ به کمبود تخصص در شورای چهارم گفت: روی تخصص‌ها نمی‌شود حساب کرد و اولین چیزی که در شورا مهم است، تعهد و سالم بودن و کارایی داشتن است و اگر کسانی باشند در حوزه عمرانی، فرهنگی و شهرسازی باشند بسیار خوب است اما به‌شرط اینکه تخصص همراه با تعهد وقت گذاری باشد.

*بازسازی و احیاء واقعه مسجد گوهرشاد کار بسیار بزرگی بود

وی با بیان اینکه از اقدامات فرهنگی شورا به‌طور کامل راضی نیستم، افزود: تحولات اساسی در حوزه فرهنگی صورت گرفته اما باید فرهنگ به مردم سپرده شود و عناصر مؤمن بتوانند نقش‌آفرینی کنند اما در عمل نتوانستیم این هدف را اجرا کنیم و سازمان‌های مردم‌نهاد نقش اساسی در جامعه ندارند.

عضو شورای شهر مشهد ادامه داد: اما بازسازی و احیاء واقعه مسجد گوهرشاد ابتکار و کار بسیار بزرگ و خوبی بود که اگر شهرداری فقط همین یک اقدام را انجام می‌داد، کفایت می‌کرد.

*دولت هیچ کاری برای مشهد 2017 نکرد

عضو شورای شهر مشهد  در مورد اقدامات دولت برای مشهد ۲۰۱۷ گفت: دولت هیچ کاری در این زمینه نکرده است و حتی افتتاحیه این رویداد توسط آستان قدس رضوی برگزار شد و ارشاد فقط از بستر آن استفاده کرد.

موحدی ادامه داد: با کوتاهی وزارت ارشاد همایش سران کشورها از مشهد گرفته شد، این کوتاهی تنها خدمتی بود که ارشاد به این رویداد کرد و تمام‌کارها توسط شهرداری انجام‌شده و ریالی از سوی استانداری و دولت تخصیص نیافته است.

وی تصریح کرد: بعدازاینکه دولت نقش اصلی خود را ایفا نکرد و فرصت مغتنم صدور بین‌المللی پیام انقلاب و گفتمان امام هشتم از دست رفت، شهرداری سیاست‌گذاری خود را روی همایش‌ها و نشست‌ها و چهره‌های بین‌المللی انجام داد که اولین همایش با جوانان در سه روز برگزار شد که آثار بسیار مثبتی داشت.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم هزینه بسیار کمی خرج کنیم و بیشتر از ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در این زمینه استفاده کردیم و ازآنجایی‌که کار به تأخیر افتاد، رضایت به حداقل‌ها رسید.

*برای ثبت توس در یونسکو دکل‌های شهری جابه‌جا می‌شود اما برای حرم هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد

موحدی در پاسخ به وجود ساختمان‌های اطراف حرم و اقدامات شورای چهارم گفت: برای ثبت توس در یونسکو دکل‌های شهر با میلیاردها تومان هزینه جابه‌جا می‌شود اما برای حرم هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و اکنون بسیاری از ساختمان‌ها به‌گونه‌ای است که اول باید به آن‌ها به‌جای حرم سلام داد.

وی با بیان اینکه عدالت شاخصه همه مدیریت‌هاست، ادامه داد: به نظر من لکه ننگ این شورا تصویب برج ۵۲ طبقه مهروماه در وکیل‌آباد است که به نظر من چنین ساختمان‌هایی در پیشرفت شهر هیچ تأثیری ندارد و بیشتر اختلاف طبقاتی ایجاد می‌کند.