دولت،کم کاری می کند؛والسلام!

با توجه به حملات روز های گذشته ریاست دولت و مسئولین مربوطه به مسکن مهر و با نگاه به کارنامه زشت وزارت راه و شهرسازی در این زمینه،برآن شدیم تا با حضور در مساکن مهر بجنورد،گزارشی را از وضعیت معیشت مردم تهیه نماییم.

گفتنی ست که مسئله مسکن مهر یکی از اقدامات اساسی دولت نهم و دهم می باشد که در راستای پیام تاریخی حضرت امام در افتتاح حساب 100 قدم موثری به شمار می رود.همین ابتدا باید عرض کرد که نقاط ضعف و کمبود ها در کار های بنیادین و گسترده یک اتفاق طبیعی به شمار می رود و کسی منکر آن نیست.اما این موضوع نباید دسیسه زیر سوال بردن اصل ماجرا قرار گیرد.متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که علی رقم اقدامات مفید دولت گذشته در ساخت و ساز مسکن مهر،دولت یازدهم وظایف خود را به کلی فراموش کرده است و با تکرار چند شبهه ناصحیح،از زیر بار محرومیت زدایی و فقر ستیزی شانه خالی می کند.

نکته مهم بعدی، توجه به وظیفه دولت جمهوری اسلامی در راستای اعطای مسکن به مردم می باشد.این موضوع تا جایی اهمیت می کند که اولین پیام اقتصادی حضرت امام(ره)به افتتاح حساب 100 برای مسکن مستضعفان اختصاص می یابد.ایشان در این پیام می فرمایند:

مشکل زمین باید حل شود و همۀ بندگان محروم خدا باید از این موهبت الهی استفاده کنند.همۀ محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشۀ مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئلۀ مهم چاره‌ای بیندیشد، و بر همۀ مردم است که در این مورد همکاری کنند.

بنابراین شانه خالی کردن دولت از بار مسئولیت مسکن مردم با تعابیری همچون "مسکن مهر مزخرف است!"هیچ گاه قابل قبول برای ملت واقع نخواهد شد هر چند متاسفیم که در دولت تدبیر و امید شاهد این مسئله هستیم.

گذشته از این موضوع بررسی نظرات ساکنین مسکن مهر نیز حائز اهمیت می باشد.پایگاه خبری دانشجویان بیدار در سالروز پیام حساب 100 حضرت امام،میهمان ساکنین مسکن مهر بجنورد واقع در شهرک گلستان شد،تا علاوه بر بررسی مشکلات و نقاط ضعف این مساکن،نظرات مردم را در خصوص تفکر دولت مردان جویا شود.

تنها مشکلم وام هایی ست که باز پرداختش زیاد شده است

اولین شهروند و ساکن مساکن مهر در خصوص این پروژه ها به خبرنگار ما گفت:من 4 سال است که ساکن این آپارتمان ها هستم.شرکت سازنده منازل ما مهرورزان بود که حقیقتا کار خود را به خوبی انجام داد و ما از امکانات به وجود آمده در منزل مان از قبیل آسانسور،شوفاژ و... کاملا راضی هستیم.فقط تنها مشکلی که برای من وجود دارد قسط های وام دریافتی می باشد که مبلغ 375 هزار تومان در ماه است.

هم چنین وی در خصوص دوری از شهر و دسترسی به آن گفت:بنده ماشین دارم و دسترسی به شهر برایم بسیار ساده است،اما اگر ماشین هم نداشتم،با سرویس ها و تاکسی هایی که شبانه روز اینجا هستند،هیچ مشکلی در خصوص تردد به شهر وجود نداشت زیرا هر ساعتی که بخواهیم وسیله برای رفت و آمد وجود دارد.

این ساکن منازل مهر در خصوص سخنان اخیر ریاست دولت و وزیر مربوطه گفت:من تصور میکنم این افراد می خواهند آقای احمدی نژاد را خراب کنند و با زیر سوال بردن این طرح،به دنبال اهداف سیاسی خودشان هستند.

وی ادامه داد:پدر خانم بنده بعد از 50 سال صاحب منزل شده است و هر روز دولت قبل را دعا می کند که دامادش هم خانه دار است.البته این موضوع طبیعی ست که افرادی که در منازل میلیاردی زندگی می کنند،مسکن مهر را مزخرف بدانند.

آوارگی نچشیده اند!

شهروند دیگری در خصوص منزلش گفت:من در کل از منزلم راضی هستم و بنظرم این افرادی که چنین حرف هایی می زنند،سختی نکشیده اند.بنده 5 سال آوارگی کشیدم،چند سال اجاره نشین بودم و الان خیلی از منزلم راضی هستم.

این ساکن مسکن مهر در خصوص انتقادات به این طرح گفت:البته نقاط ضعفی هم در خصوص مسکن مهر وجود دارد که قابل رفع هستند.مثلا اگر این منازل در برابر زلزله ایمن شوند،خیلی بهتر خواهد شد؛زیرا بنده ساکن طبقه چهارم هستم و زلزله برای بنده از ساکنین طبقات پایین تر آسیب زا تر خواهد بود.

حرف های ایشان را قبول ندارم

معمولا خانم ها در خصوص جزئیات منزل دقیق تر نظر می دهند،به همین جهت در ادامه به یکی از شهروندان زن این شهرک مراجعه کردیم تا نظر او را در خصوص مسکن مهر جویا شویم.وی در توضیح سوال ما گفت:

عموما آپارتمان ها مشکلات خاص خودشان را دارند،اما بنده مشکل عمده ای در منزلم نمی بینم که بخواهم بابت آن گلایه کنم.با این تفاسیر که منزل ما 75 متری می باشد و نسب به بقیه مساکن مهر کوچک تر است،باز هم بنده از این وضعیت راضی می باشم.

وی در خصوص امکانات و وسایل عبور و مرور نیز گفت:خداراشکر در دولت قبل امکانات خوبی اینجا به وجود آمد.هر چیزی که بخواهیم در دسترس وجود دارد.از مواد غذایی گرفته تا آریشگاه و...در خصوص وسایل حمل و نقل نیز انصافا اتوبوس ها تا ساعت 21:30 کار می کنند و بعد از آن هم اگر فردی ماشین نداشته باشد،با تاکسی های موجود در شهرک خود را می تواند به شهر برساند.

در نهایت او با بیان این موضوع که اصلا صحبت های ریاست دولت را قبول ندارم،سخنان اخیر مسئولین را رد کرد.

اتوبوس رانی امکانات مناسبی را برای رفت و آمد به شهر فراهم کرده است.

تنها مشکل محوطه سازی اینجا است

شهروند دیگری در خصوص منزلش اینطور گفت:من از سال 93 ساکن اینجا شده ام و در اوضاع منزلم راضی هستم اما برخی از مشکلات وجود دارد که متاسفانه به وسیله مسئولین رسیدگی نمی شود.به عنوان مثال محوطه سازی اینجا اقدامی بود که ابتدا خوب شروع شد اما در نهایت کار متوقف شد و ادامه پیدا نکرد.

وی در خصوص مسئله امنیت نیز گفت:دور از انصاف نباشیم،بنده تا به حال هیچ مشکلی در خصوص امنیت ندیده ام و خداراشکر امنیت این منازل هم خوب می باشد.

با 30 میلیون کجا خانه می دهند؟!

این بار نوبت به جوانان شهرک رسید تا نظرات خود را پیرامون مسکن مهر ابراز کنند.این دو جوان دبیرستانی در خصوص این پروژه گفتند:

با 30 میلیون هیچ کجا منزل نمی دهند و ما از مسکن مهر راضی هستیم.همه چیز در دسترس می باشد و تنها دو مشکل عمده وجود دارد.برخی از منازل آسانسور دارند و برخی دیگر هنوز آسانسور هایشان فعال نشده است و مشکل دیگر دور بودن دبیرستان از منزل مان است.

هر چند این دو جوان ساکن در منازل مهر ابراز داشتند که این دبیرستانی در حال ساخت و ساز است که امیدواریم پس از آن این مشکل اصلی ما حل شود.

دبیرستان نیمه کاره ایران،که ان شاء الله تا مهرماه به اتمام خواهد رسید.

اگر وام ها حل شود،مشکلات خیلی کم خواهد شد

فرد دیگری در خصوص مشکلات و وضعیت منزلش گفت:من از منزلم راضی هستم،اما یک مشکل اساسی برای ما وجود دارد که آن هم موضوع وام ها می باشد.ما ساکن در مجموعه ای هستیم که زیر مجموعه بانک تجارت می باشد،به ما 25 میلیون وام دادند و بعد از 20 سال حدود 40 میلیون باید بازپرداخت کنیم که این یک مشکل مهم برای ماست.

هم چنین وی در خصوص مشکلات دیگر منازل مهر مطرح کرد:اکثر مواردی که ما به آن نیاز داریم در دسترس است،اما برخی موارد همچون پمپ بنزین،درمانگاه وجود ندارد یا عابر بانکی که در این شهرک نصب کرده اند،خراب است که اگر مشکلات ریز و جزئی حل شود،عیب دیگری نمی توان از مسئولین گرفت.

هم چنین وی در خصوص وضعیت آب و فاضلاب این منازل گفت:قبلا آب تصفیه شده هم موجود بود،اما الان بنا به دلایل نا معلومی دولت دیگر این موضوع را پیگیری نمی کند.هم چنین گاهی منازل از حیث فاضلاب هم دچار مشکل می شود که اگر مسئولین این مشکل را هم حل کنند،عالی خواهد شد!

پارک نداریم

در نهایت شهروند دیگری در خصوص منازل مهر مطرح کرد:من از زندگی در منزلم راضی هستم و تا به حال به مشکل عمده ای بر نخوردم و تصور میکنم افرادی که در خانه های اشرافی زندگی می کنند،باید هم مسکن مهر را مزخرف بدانند!

وی در خصوص انتقاداتش به دولت و مسئولین اجرایی مطرح کرد:تنها مشکلاتی که در خصوص محوطه سازی شهرک گلستان وجود دارد،نبود پارک و امکانات ورزشی است که علی الظاهر قبلا وجود داشته اما به دلیل خراب شدن دیگر وجود در دسترس نیستند و یک مشکل عمده دیگر نیز نبود لباس فروشی و... است که اگر در این فضا مهیا شود کار ما ساده تر خواهد شد.

پس از شنیده نظرات مردم پیرامون مسکن مهر،نتیجه گیری ملموس برای ما دو حرف است:

1)دولت سابق وظیفه خود را در ساخت و ساز مسکن مهر به خوبی انجام داد و امکانات خوبی را برای مردم فراهم ساخت هر چند نقاط ضعفی هم در این پروژه های وسیع به چشم می خورد.

2)دولت تدبیر و امید برای فرار از مسئولیت خود و رفع نقاط ضعف،صورت مسئله راپاک میکند و بجای توجه به نیاز های اساسی مردم به دنبال امور سیاسی خود می باشد.

در نهایت با دعوت مسئولین استانی از جمله استاندار محترم،مسئولین اداره راه و شهرسازی و... به شهرک گلستان خواستار مرتفع شدن مشکلات مردم هستیم.