دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم تعیین شود

محمد صباغیان،رئیس شورای اسلامی کار خراسان شمالی در دیدارتشکل های کارگری  با استاندار خراسان شمالی به 50 هزار جمعیت کارگری در سطح کشور اشاره کرد وگفت: کارگران همواره در تمام صحنه ها حضور فعال داشتند و از ارزش های نظام جمهوری اسلامی دفاع کردند.

وی  به برخی از مشکلات و معضلات جامعه کارگری در سطح کشور اشاره کرد و مهمترین آن را وضعیت نامناسب معیشتی کارگران اعلام  کرد وگفت: جامعه کارگری و بازنشستگی از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند.
 
صباغیان امنیت شغلی کارگران را از دیگر مشکلات مهم جامعه کارگری دانست وافزود: به خاطر وضعیت نامطلوب تولید امنیت شغلی کارگران  به مخاطره افتاده است و امید داریم دولت تدبیر و امید اقدامات عملیاتی در جهت کاهش مشکلات این قشر درنظر بگیرند.
 
وی از استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان خواستار اجرایی شدن واقعی ماده 41 قانون کار شد و از دولت  درخواست کرد نرخ دستمزد کارگران براساس نرخ تورم طی یک برنامه میان مدت انجام شود تا این اختلاف فاحش به صفر برسد.
 
وی خاطرنشان کرد: در دولت گذشته نرخ رشد دستمزد با نرخ تورم یکسان نبود و درحالی که نرخ تورم 40 درصد بود تنها  10 درصد یا در نهایت 25 درصد رشد دستمزد داشتیم.
 
رئیس کانون هماهنگی شورای های اسلامی کار استان در رابطه با ماده7 قانون کار که مرتبط با امنیت شغلی کارگران نیز گفت: دراین ماده صراحتا در موردقراردادهای کار اشاره شده است در حالی که امروز قراردادهای موقت برای جامعه کارگری آزار دهنده است و باید ماده 7 قانون کار دستور العمل اجرایی داشته باشد.
 
صباغیان موضوع بیمه تامین اجتماعی را یکی دیگر از مشکلات مهم جامعه کارگری دانست وگفت: افرادی که درمشاغل سخت و زیان آور فعالیت می کنند براساس قانون زودتر بازنشسته می شوند اما متاسفانه  درصدی که سهم کارفرما است از کارگر مطالبه می شود درحالی که سازمان تامین اجتماعی این ابزار اجرایی و قانونی را دارد که مطالبات خود را از کارفرما اخذ کند.
 
وی از استاندار درخواست کرد نمایندگان کارگری در کمیسیون های که مرتبط با کار است عضو باشند باتوجه به این مسائل برای ما ملموس تر است بتوانیم مشکلات کارگری را بیان کنیم.
 
ابوالفضل رجایی، نماینده صنف کارگران ساختمانی استان خراسان شمالی به 11 هزار بیمه شده کارگر ساختمانی  استان اشاره کرد و خواستار یک مکان مستقل برای کارگران ساختمانی دراستان شد.
 
وی ساماندهی کارگران ساختمانی در استان را بسیار سخت دانست و نداشتن  امنیت شغلی و افزایش نرخ بیمه کارگران ساختمانی را از معضلات اساسی این قشر برشمرد.