اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی

 به نقل از پایگاه خبری گرمه، همه ما به یاد داریم که در گذشته نه‌چندان دور، مردم مرغ و تخم‌مرغ را از روستا به شهر می‌بردند و می‌فروختند و با پول آن اقلام موردنیاز خانوار خود را تهیه می‌کردند اما الآن قضیه برعکس شده است، روستائیان به شهر می‌آیند و مرغ و تخم‌مرغ با کیفیت بسیار پایین‌تر را خرید می‌کنند تا بتوانند بخشی از نیاز غذایی خود را تأمین کنند.

جای بسی سؤال است که روستائیانی که روزی تولیدکننده بودند چه شد که حالا تبدیل به مصرف‌کننده شده‌اند و اگر قرار بر این باشد که مصرف‌گرا باشند در روستاها چه‌کاری انجام می‌دهند؟

البته دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها ضعف اراده‌ها و افزایش رفاه‌طلبی مردم باشد.

اما در سالهای اخیر با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به توانمندی‌های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی انگار شوکی بر جامعه وارد شده و اکثر افراد به فکر ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی هستند و در همین راستا نیز همه ما وظیفه داریم در هر جای کشور که باشیم به این مهم توجه و از کسانی که در این راه قدم می‌گذارند حمایت کنیم.

اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی/ پرورش ۵ هزار مرغ گوشتی

عباس اکبری و برادرانش اعضای یک خانواده خوش‌ذوق روستای دشت از توابع شهرستان گرمه هستند که با بهره‌گیری از امکانات موجود، واحد پرورش مرغ گوشتی ۵۰۰۰ قطعه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ و توانسته‌اند اقتصاد مقاومتی را در این روستای حاشیه جنگل، معنا کنند.

اکبری از مجریان این طرح با بیان اینکه حدود ۳ سال در عرصه پرورش مرغ فعالیت داشته است می‌گوید: در ابتدا پرورش مرغ را با ۱۰۰۰ قطعه آغاز نموده‌ایم و در حال حاضر با کمک‌ها و حمایت‌های بسیج سازندگی شهرستان گرمه توانسته‌ایم فضایی برای پرورش ۵۰۰۰ قطعه مرغ آماده نماییم.

وی افزود: در مرحله اول طرح توسعه مرغ داری، ۵ هزار قطعه جوجه ریزی در این واحد انجام شده است که خوشبختانه با گذشت ۲۹ روز، تلفات این مرغداری در حد کمترین مقدار بوده است.

اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی/ پرورش ۵ هزار مرغ گوشتی

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی از مشکلات حوزه تولید گفت و اظهار داشت: کار توسعه مرغداری با صرف بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه در مرحله قبل از سقف زنی به دلیل کمبود نقدینگی به حال خود رها شده بود اما با کمک‌های بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گرمه و اعطای ۳۰ میلیون تومان تسهیلات توانستم فعالیت خود را ادامه داده و این مکان را به‌صورت صددرصدی تکمیل نماییم.

وی گفت: برای ساخت، تجهیز، جوجه ریزی و تهیه خوراک مرحله اول این مرغداری حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه شده است که ۵۰ میلیون آن آورده شخصی است.

اکبری اظهار داشت: در حال حاضر در این واحد پرورش مرغ ۳ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار هستند و در صورت حمایت دستگاه‌های مختلف برای مسقف نمودن مابقی فضای این مرغ داری در آینده‌ای نزدیک تولید و اشتغال‌زایی این واحد به دو برابر افزایش خواهد یافت.

اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی/ پرورش ۵ هزار مرغ گوشتی

وی ضمن گلایه از مسئولین و متولیان حوزه اشتغال شهرستان گرمه اظهار داشت: این مسئولین فارغ از مباحث حمایتی که به هیج عنوان عملی نشده است تاکنون حتی بازدیدی از این واحد نداشته‌اند تا باعث افزایش امیدواری ما به فعالیت در این عرصه شود.

این تولیدکننده همچنین توصیه خود به مسئولان را استفاده از ظرفیت موجود در بخش‌های مختلف دانست و افزود: بنده با توجه به تجربه خود در کارهای مختلف، تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور را افزایش تولید و خوداشتغالی می‌دانم.

وی با بیان اینکه خوراک و جوجه‌های این مرغداری از بندر ترکمن و استان‌های شمالی تهیه می‌شود اظهار داشت: بخشی از مشکلات مرغداری‌های استان خراسان شمالی کمبود یا نبود جوجه و خوراک است که در صورت تأمین این دو مورد هم هزینه‌ها کاهش خواهد یافت و هم مرگ‌ومیر جوجه‌ها در حین حمل‌ونقل به حداقل خواهد رسید.

عباس اکبری بیان داشت: در حال حاضر که ۲۹ روز از جوجه ریزی می‌گذرد؛ وزن هر مرغ به ۱ و نیم کیلو رسیده است و در پایان بازه ۴۵ روزه این مرغ‌ها وزنی حدود ۲ کیلو و ۸۰۰ گرم خواهند داشت.

اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی/ پرورش ۵ هزار مرغ گوشتی

وی بیان داشت: با کسر تمامی هزینه‌ها شامل جوجه، خوراک، درمان و هزینه نگهداری، سود هر مرغ پس از فروش بین سه و نیم تا ۴ هزار تومان خواهد بود که این امر در صورت تولید خوراک توسط خود واحدهای تولیدی، افزایش بیشتری خواهد داشت.

سرهنگ فغانی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان گرمه نیز با بیان اینکه بسیج در تلاش است تا با اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید و خودکفایی جامه عمل بپوشاند اظهار داشت: در سال گذشته ۷ مورد تسهیلات اقتصاد مقامتی به واحدهای مرغداری سطح شهرستان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه برنامه بسیج برای ایجاد، توسعه و حمایت از بخش‌های تولیدی کشور همچنان ادامه دارد اظهار داشت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و تخصیص تسهیلات موردنیاز بتوانیم گامی مهم در راستای پیشبرد حماسه اقتصادی در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده برداریم.

مجید فغانی خاطرنشان ساخت در سال ۹۴ مجموعاً ۵ میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی به فعالان این عرصه در شهرستان گرمه پرداخت شده است.