۳ سال گذشت، قفل گود زورخانه گرمه همچنان بی‌کلید!

 به نقل از پایگاه خبری گرمه، در فرهنگ پهلوانی آمده که پهلوان فردی دلیر، طاهر، پاک اندیش، پاک بدن، مؤمن و پرهیزکار است، حسن خلق داشته و تسکین‌دهنده آشوب‌ها و نابسامانی‌های جامعه است، یاری‌دهنده و مددکار است‌. دستگیر است و راستگو‌ و در همه حال دشمن دروغ، کژی، تزویر، ریا و ناراستی است‌.

او نماینده کامل گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک و حامی تمام آفریده‌های خدا از خاک تا افلاک است و پشت به دشمن نمی‌تابد و درعین‌حال رئوف و مهربان است، چون مولایش حضرت علی علیه‌السلام است.

ورزش پهلوانی و باستانی زورخانه‌ای میراث گران بهایی است که ارزش‌های دینی و ملی ما را در خود جای داده است و نباید گرد فراموشی بر آن پاشیده شود و مظلوم و بی‌پناه باشد.

پهلوانان نامداری که الگوی جوانمردی، معرفت، ازخودگذشتگی و پایبندی به ارزش‌های دینی هستند در این ورزش زورخانه‌ای گام نهادند و برای ترویج آن تلاش‌های فراوانی کردند.

۳ سال گذشت، قفل گود زورخانه گرمه همچنان بی‌کلید!

این ورزش علاوه بر تندرستی و سلامت افراد، روح جوانمردی و فتوت را در جامعه ترویج می‌دهد.

در سال ۹۲ و همزمان با هفته دولت بود که گود باستانی شهر گرمه افتتاح شد اما با گذشت بیش از ۳ سال از بهره‌برداری از این مکان، هیچ استفاده‌ای از آن نشده است و این گود همچنان چشم‌انتظار حضور ورزشکاران و باستانی‌کاران شهرستان گرمه است.

 یگانه از جمله جوانان مشقاق به ورزش زورخانه‌ای است که ضمن گلایه از کم‌کاری مسئولین به جهت عدم استفاده از این فضا، اظهار داشت: متأسفانه برای ساخت این گود هیچ‌گونه بررسی اولیه انجام‌نشده و اکنون این ورزش بدون استقبال‌کننده رها شده است.

 وی ادامه داد: در اوایل راه‌اندازی این گود جمعی از دوستان بنده چندین بار به اداره ورزش و جوانان شهرستان مراجعه و درخواست شرکت در کلاس‌های آموزشی این ورزش اصیل ایرانی را داشتند که در اوایل، همواره نبود مرشد از دلایل اصلی راکد ماندن این ورزش عنوان می‌شد.

۳ سال گذشت، قفل گود زورخانه گرمه همچنان بی‌کلید!

جلالی نیز با بیان اینکه در صورت راه‌اندازی این ورزش در برنامه‌های آن شرکت خواهیم نمود افزود: یکی از فقدان‌های اساسی ورزش‌ها کم‌توجه‌ی به فرهنگ اخلاق‌گرایی است که و این موضوع مشکلات فراوانی را برای جامعه ورزش بوجود آورده است.

وی اظهار کرد: ورزش باستانی سرشار از اخلاق و روح جوانمردی و پایبندی به ارزش‌های دینی و ملی است و این ورزش بهترین احیاکننده روح فتوت و جوانمردی در بین جوامع خواهد بود.

وی گفت: در برهه کنونی که جوامع نیاز به انجام امور فرهنگی و ورزشی دارند بهتر است مسئولین با توجه به چنین ورزش‌هایی که ریشه در آداب اسلامی ایرانی ما دارد جوانان را به سمت اخلاق‌گرایی سوق دهند.

یکی از کشتی گیران شهرستان گرمه نیز ورزش زورخانه‌ای را مظلوم‌ترین ورزش در کشور دانست و گفت: متأسفانه توجه جدی به این ورزش باستانی که قدمت فراوانی در کشور دارد، صورت نمی‌گیرد و این ورزش مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرارگرفته است.

۳ سال گذشت، قفل گود زورخانه گرمه همچنان بی‌کلید!

وی با اشاره به اینکه این ورزش یک فرهنگ است و همگان باید برای حفظ و ترویج آن کوشا باشند، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ورزش باستانی زورخانه‌ای را ورزش جوانمردی می‌دانند و بر حفظ و احیای آن تأکید دارند که این موضوع باید نصب العین مسئولان قرار گیرد ولی متأسفانه در شهرستان گرمه علی‌رغم وجود زیرساخت‌های لازم و ساخت مکانی استاندارد برای این امر، ورزش باستانی مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

باقری رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمه نیز مهمترین مشکل در گود زورخانه این شهرستان را عدم وجود مرشد عنوان کرد و افزود: متأسفانه علی‌رغم اطلاعیه‌های مختلف، کسی حاضر به فراگیری دوره‌های آموزش مرشدی نیست.

وی ادامه داد: درصورتی‌که فردی حاضر شود در کلاس‌های آموزش مرشدی شرکت و مرشدی گود زورخانه گرمه را عهده‌دار شود این اداره تمامی هزینه‌های لازم جهت شرکت در دوره‌های آموزشی و حمایت‌های موردنیاز را انجام خواهد داد.

باقری با بیان اینکه حدود ۳ سال از زمان افتتاح گود باستانی شهر گرمه با اعتباری بالغ‌بر ۲۵۰ میلیون تومان می‌گذرد تصریح کرد: این گود باستانی از کلیه تجهیزات شامل کباده، سنگ، میل و دیگر امکانات موردنیاز برخوردار است.

۳ سال گذشت، قفل گود زورخانه گرمه همچنان بی‌کلید!

وی بیان داشت: در ابتدای راه‌اندازی این گود جمع‌هایی از جوانان و شهروندان شهرستان گرمه برای حضور در دوره‌های این ورزش باستانی اعلام آمادگی نمودند که متأسفانه به دلیل عدم وجود مرشد روزبه‌روز از تعداد علاقه‌مندان به شرکت در این ورزش و اعلام آمادگی افراد، کاسته شد.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمه گفت: در صورت اعلام آمادگی جوانان یا شهروندان برای مرشدی در گود باستانی گرمه با تبلیغات و برنامه‌های فرهنگی زمینه جذب و حضور افراد در این ورزش پهلوانی مهیا خواهد شد.

خاطرنشان می‌گردد از زمان افتتاح گود زورخانه شهر گرمه تنها در بهمن‌ماه سال ۹۴ قفل این گود برای یک شب باز شد و ورزشکارانی از شهرستان‌های گرمه، جاجرم و سپاه خضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در آن ورزش پهلوانی را تمرین کردند.