رواج خرید و فروش نوزادان در خراسان شمالی

به نقل از خبرنگار اترک نیوز، رضا الله وردی بردر، مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی در نشست خبری با ابراز تاسف رواج پدیده فرزندپذیری غیر قانونی در کشور همچنین استان اظهار کرد: اغلب نوزادان زیر دو سال به صورت غیر قانونی از طرف خانواده های بی بضاعت به خانواده های متقاضی فرزند تبادل می شوند.

الله وردی با تصریح بر این مطلب که این اقدام غیر قانونی است، عنوان کرد: خانواده هایی که سرپرستی این فرزندان را به شیوه غیر قانونی می پذیریند به طور حتم در زمینه اخذ شناسنامه برای این فرزندان با چالش جدی و برخوردهای قانونی روبرو خواهند شد.
وی با تاکید بر این نکته که فرآیند فرزندپذیری باید از مجرای قانونی و ارائه تقاضای فرزند خواندگی به این اداره کل طی شود، اعلام کرد: این اداره کل در سال گذشته 44 فرزند، در سه ماه نخست امسال 22 فرزند و در ماه مبارک رمضان نیز 10 فرزند زیر دو سال بی سرپرست به خانواده های متقاضی واگذار کرد.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر 130 زوج متقاضی در استان نیز در نوبت فرزند خواندگی هستند.
الله وردی در بخشی دیگر از سخن خود بر ضرورت تعمیم و تقویت فرهنگ مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج تاکید کرد و یادآور شد: انجام ازدواج فامیلی یک فرهنگ مرسوم در خراسان شمالی است که متاسفانه در مواقعی شاهد تولد نوزادان معلول حاصل از این ازدواج ها هستیم.
وی با اعلام اینکه در سطح کشور سالانه حدود 40 هزار معلول متولد می شوند که تعداد متولدان معلول در خراسان شمالی دو درصد بیشتر از این نرخ کشوری است، تصریح کرد: این اداره کل در حال پیگیری است که انجام مشاورهای ژنتیکی قبل از ازدواج در سطح استان اجباری شود.
مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: متاسفانه بیشترین متولدان معلول حاصل از ازدواج های فامیلی و متاثر از نقص های ژنتیکی در سطح روستاهای استان رخ داده است.