29 هزار مددجوی خراسان شمالی در مناطق محروم با ضریب بالا ساکن هستند

عباس اهرابی ، با بیان اینکه اکنون بیش از 15 هزار 901 خانواده از مددجویان تحت حمایت این نهاد در 631 روستای محروم استان ساکن هستند، اظهار کرد: این روستاها به لحاظ عدم برخورداری از زیرساخت‌های فرهنگی، اقتصادی و درآمدی و مسایل اجتماعی در مقایسه با شاخص‌های کشوری در سطح پایین‌تری قرار دارند، بنابراین این نهاد در تلاش است با ارائه خدمات زیربنایی، زمینه‌ رفاه و آسایش این خانواده‌ها را فراهم کند.

وی با بیان اینکه این نهاد در نظر دارد امسال با تجمیع منابع امدادی و تمرکز آن‌ها بر این روستاها، در جهت رفع مشکلات همه جانبه آن‌ها اقدام کند، اضافه کرد: سال گذشته بیش از 860 میلیارد ریال در سرفصل‌های جهیزیه، اشتغال، فرهنگی، عمران و... برای مددجویان ساکن در این روستاها هزینه شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی با بیان اینکه هم‌اکنون 126 روستای استان در ضریب محرومیت هشت قرار دارند، خاطرنشان کرد: 317 روستا در ضریب محرومیت هفت و 188 روستا نیز در ضریب محرومیت شش قرار دارند.  

به گفته اهرابی 7136 مددجوی استان در مناطق محروم با ضریب هشت زندگی می‌کنند، 14  هزار مددجو در مناطق با ضریب هفت و هفت هزار و365 مددجو در مناطق با ضریب شش سکونت دارند.

وی در خصوص اقدامات کمیته امداد در جهت رفع محرومیت‌زدایی از مددجویان ساکن در این مناطق، بیان کرد: شناسایی مناطق محروم و وضعیت بحران روستاییان با هدف برقراری توازن و عدالت  در حال انجام است.

اهرابی در ادامه با بیان اینکه امسال حدود 18 میلیارد ریال اعتبار برای رفع سوء تغذیه در کودکان نیازمند استان اختصاص یافت، اظهار کرد: کمیته امداد در بحث تغذیه برای افزایش بنیه جسمی این افراد یک سبد غذایی تعریف کرده است تا بتوانند با تغذیه مناسبی که بر اساس نظرات متخصصان تغذیه برنامه ریزی شده است، بر بیماری غالب شوند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد حدود 2000 کودک زیر شش سال مبتلا به سوء تغذیه را زیر پوشش دارد، یادآور شد: در طرحی مشترک میان کمیته امداد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ماهانه یک سبد غذایی به ارزش 600 هزار ریال به این کودکان اهدا می شود.

وی در خصوص برگزاری کلاس‌های آموزشی بهداشت برای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد نیز گفت: موضوعات مرتبط با طیف‌های مختلف مددجویان از جمله زنان سرپرست خانوار، دانش آموزان و سالمندان در این کلاس‌ها آموزش داده می‌شود و در پایان دوره نیز بسته‌های بهداشتی شامل ملزومات بهداشت فردی به آنان اهدا می‌شود.

اهرابی خبر داد: امسال 68 هزار نفر از مددجویان استان از امکانات و فعالیت‌های بهداشتی در قالب پرداخت فرانشیز و همچنین خدمات ویژه درمان برخوردار می‌شوند.

وی از خیرین و مردم نیکوکار خواست تا با مساعدت خود کمیته امداد را برای حل مشکل سرویس بهداشتی و حمام مردم محروم و نیازمند در سطح خراسان شمالی کمک کنند.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه 178 زوج نیازمند مانه وسملقانی  پشت نوبت دریافت جهیزیه هستند، خاطرنشان کرد: کمیته امداد در راستای توانمندسازی جوانان تحت حمایت، خدمات مختلفی  را در بخش‌های پرداخت کمک هزینه ازدواج، تسهیلات، اشتغال، مسکن و غیره ارائه می‌دهد.

اهرابی گفت: اکنون ۷۵ نوعروس مددجوی این نهاد در نوبت دریافت جهیزیه هستند که تامین و اعطاء این میزان جهیزیه نیازمند اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: ۱۰۳داماد مددجو نیز در نوبت دریافت هدیه ازدواج هستند که برای تامین این تعداد هدیه به اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال نیاز است.

انتهای پیام