هیچ منبعی مهم‌تر از آب برای ایران وجود ندارد

اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح سد غلامان اظهار کرد: امروز هیچ منبعی مهم‌تر و باارزش‌تر از آب برای ایران وجود ندارد همه صاحبان قلم، هنرمندان و کسانی که سخنانشان در میان مردم موثر است باید این واقعیت مهم را به مردم یادآور کنند.

وی ‌اظهار داشت: آب یک نعمت بزرگ الهی و پیش‌نیاز توسعه است که هم برای حیات بشر و هم برای توسعه یک ضرورت است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران با محدودیت منابع آب مواجه است و باید از این منابع محدود استفاده صحیح داشته باشد، خاطرنشان کرد: 15 سال است که با خشکسالی روبرو هستیم و مشکلات ناشی از کمبود آب هرسال بیشتر شده است و هم‌اکنون به نقطه نگران‌کننده‌ای رسیده‌ایم.

وی همچنین با یادآوری توانمندی و دانش فنی مهندسین و متخصصین ایرانی در احداث سد تصریح کرد: ایران یکی از کشورهایی است که در احداث بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین سدها دارای تجربه و دانش فنی است و اگر امروز سدهای احداث‌شده در کشور وجود نداشت، تامین و مدیریت آب بسیار سخت‌تر بود.

جهانگیری افزود: اگر سدهای موجود در کشور احداث نشده بود حجم بزرگی از منابع آب کشور از دسترس خارج‌شده بود اما خوشبختانه امروز این منابع آب در پشت سدها نگهداری شده است.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم بهره‌وری و استفاده از منابع آب در سه بخش شرب، کشاورزی و صنعت گفت: ایران 3 دهم درصد از منابع آب جهان را در اختیار دارد اما متاسفانه میزان مصرف آب در ایران دو برابر کشورهای پرآب است که این دو آمار باهم سازگاری ندارد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از روش‌های کشت گلخانه‌ای و شیوه‌های آبیاری نوین، گفت: در استفاده از روش‌های آبیاری نوین دولت 85 درصد کمک بلاعوض ارائه می‌دهد تا مردم تشویق شوند که از این روش‌ها استفاده کنند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استان‌های مرزی کشور خاطرنشان کرد: مردم مرزنشین همواره دژ مستحکمی در مرزهای کشور هستند و در کنار توانمندی نیروهای مسلح کشور، اهمیت حضور مرزنشینان انکارناپذیر است.

جهانگیری گفت: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای منطقه جنگ و خونریزی و ناامنی وجود دارد،‌ ایران به همت نیروهای مسلح کانون ثبات و امنیت منطقه است و البته حضور مرزنشینان و مردم این مناطق نیز نقش کلیدی در پشتیبانی نیروهای مسلح و برقراری امنیت ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: مردم مرزنشین ایران در استان‌های مختلف نظیر خراسان شمالی با قومیت‌های مختلف ید واحده‌ای هستند که بدون توجه به گرایش‌های متفاوت و قومیت‌های مختلف به‌عنوان امتی واحد از کشور حراست می‌کنند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت وظیفه دارد به این مردم خدمت‌رسانی کند افزود: متاسفانه هرچه از مرکز کشور به سمت مناطق مرزی حرکت می‌کنیم محرومیت‌ها بیشتر می‌شود و دولت وظیفه خود می‌داند که به این مناطق توجه ویژه داشته باشد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره با بازدید از نمایشگاه تولیدات عشایر در شهرستان راز و جرگلان گفت: این منطقه ظرفیت‌های فراوانی در زمینه پرورش اسب، تولید گیاهان دارویی و صنایع‌دستی دارد که باید این کارها تقویت و تسهیلات موردنیاز آن فراهم شود.

وی افزود: روز گذشته جلسه‌ای در تهران در همین زمینه برگزار شد و راه‌های حمایت دولت از طرح‌های اشتغال‌زا موردبررسی قرار گرفت.

جهانگیری در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی راهی وجود ندارد به‌جز آنکه برای مردمی که تولیدکنندگان اصلی کشور هستند و عمدتاً در روستاها ساکن هستند شرایطی فراهم کنیم تا بتوانند در روستاها بمانند چراکه مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این است که به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اتکا کنیم.

در این مراسم وزیر نیرو نیز گزارشی از احداث سد در دولت تدبیر و امید ارائه کرد و گفت: در مدت سپری‌شده از دولت یازدهم 17 سد افتتاح‌شده است که مجموع این سدها 3 میلیارد و 968 میلیون مترمکعب آب را استحصال و در اختیار کشور قرار داده است.

حمید چیت چیان افزود: در این مدت 25 طرح احداث سد جدید نیز آغازشده که امیدوارم به‌زودی به بهره‌برداری برسد و مجموع آبی که این 25  سد استحصال خواهد کرد نیز به 2 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب خواهد رسید.