ضرورت اعمال عوارض بر سوخت برای نگهداری راه‌ها

داوود کشاورزیان عصر امروز در آیین معارفه نخستین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی اظهار کرد: مسؤولیت نگهداری راه‌ها از جمله مأموریت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بوده که بر اساس قوانین موجود، اعتبار نگهداری راه‌های شریانی کشور باید از منابع ملی نگهداری شده و سایر راه‌ها باید با اعتبارات استان  نگهداری شوند.

وی با برشمردن طول راه‌های شریانی در سطح کشور افزود: 34 هزار و 500 کیلومتر از راه‌های کشور شریانی بوده که از این میزان 16 هزار کیلومتر بزرگراه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: 115 هزار کیلومتر راه روستایی هم در کشور داریم که شرایط آن‌ها متفاوت است.

وی ادامه داد: متاسفانه از زمانی که قیمت قیر و ارز افزایش‌یافته است، تکلیفی که برای استان‌ها گذاشته‌ شده، از توان استان‌ها خارج بوده و ردیف ملی برای این موضوع اختصاص نیافته است.

کشاورزیان تأکید کرد: به‌طور کلی ما برای نگهداری راه‌های شیریانی و غیرشریانی با کمبود اعتبارات مواجه هستیم و تخصیص‌ها هم پایین بوده، ازاین‌رو اعتقاد ما این است تا منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها پیش‌بینی شود که اعمال عوارض بر سوخت از پیشنهاد‌ها ما است.

* اولویت سازمان راهداری در استان‌ها ارتقای ایمنی است

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین اولویت این سازمان در استان‌ها را ارتقای ایمنی اعلام کرد.

وی گفت: در این زمینه بهبود علائم راهنمایی، اصلاح جاده‌ها، اصلاح شیب شیروانی، اصلاح تقاطع‌ها و دوربرگردان‌ها به‌واسطه کمک به ایمنی جاده باید مورد توجه مدیران استانی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار بگیرد.

کشاورزیان تصریح کرد: با اعمال این فعالیت‌ها و فرهنگ‌سازی‌ها، شاهد کاهش سوانح رانندگی در محورهای ارتباطی خواهیم بود.

* نصب 2000 دوربین در محورهای شریانی کشور

وی با بیان اینکه برای نظارت و ثبت تخلفات رانندگی، قرار است تا بر اساس قراردادهایی 2000 دستگاه دوربین‌ در جاده‌های شریانی و بزرگراه‌های کشور نصب شود، تصریح کرد: از این تعداد 500 دوربین نظارتی نصب و بهره‌برداری می‌شود که ما تصور می‌کنیم تا سال آینده با نصب دوربین‌های نظارتی، همه راه‌های شریانی به این قابلیت مجهز شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: متأسفانه بعضی از رانندگان خودروهای سنگین  رعایت قوانین مربوط به خودروهای سنگین از جمله مدت زمان رانندگی را نداشته و ما در این زمینه اقدامات نظارتی و قانونی خود را انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص ساخت پاسگاه‌های برون‌شهری اظهار کرد: ازاین‌رو ساخت پاسگاه‌ها را به‌صورت پیش‌ساخته داشته که نماد امنیت است که ما ساخت 48 مورد از این پاسگاه‌ها را اکنون داریم.

کشاورزیان با یادآوری اینکه در بخش راهداری اولویت اول ارتقای ایمنی است، گفت: به طور قطع مسائل ایمنی را نباید موکول به آینده کنیم.

وی با اشاره به وجود 65 هزار کامیون فرسوده در جاده‌ها هم اظهار کرد: بر اساس قراردادی با شرکت نفت مقرر است تا این خودروهای فرسوده سنگین از گردونه سیستم حمل‌ونقل خارج شوند.