اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ در گوسفندهای کردی افزایش یافت

حسن علمی با اشاره به اینکه در این مرکز چهار تحقیق در خصوص تأثیر اسیدهای چرب امگا سه و شش بر روی دام انجام‌شده است، افزود: یکی از این تحقیقات تأثیر این اسیدهای چرب‌ بر روی عملکرد تولیدمثل میش‌های کردی است.

به گفته وی تأثیر اسیدهای چرب امگا سه و شش بر روی ایمنی و امنیت غذایی، افزایش تولید شیر و گوشت تأثیر این اسیدهای چرب‌بر روی بدن انسان از دیگر موضوعات تحقیقاتی است که انجام‌شده است.

علمی بابیان اینکه اسیدهای چرب یکی از اسیدهای ضروری و مفید برای بدن است، ادامه داد: این اسیدهای چرب به گوسفندان کردی موجود در این استان خورانده شد که نتیجه تحقیقات به افزایش شیر از حدود 500 گرم در روز به دو کیلو و 200 گرم طی این مدت رسید.

وی افزایش وزن بره‌ها را با استفاده از این اسیدهای دیگر از دیگر دست آوردهای این تحقیقات بیان و اظهار کرد: طی اجرای این طرح وزن بره در 55 روزگی به حدود 25 کیلوگرم رسید این در حالی است که چهار ماه طول می‌کشد تا وزن بره‌ها به 18 کیلوگرم برسد.

این محقق تصریح کرد: از سوی دیگر با استفاده از مصرف این اسیدها میزان تلفات بره‌ها به‌شدت کاهش‌یافته است.

70 درصد از عملیات عمرانی پارک «شریفان» بجنورد انجام‌شده است

مدیر شهرداری منطقه دو بجنورد گفت: عملیات احداث پارک محله شریفان در خیابان حسینی معصوم پس از انجام طراحی از سال 1393 در دستور کار قرارگرفته بود که به دلیل وسعت کار و اتمام بودجه فاز یک، ادامه عملیات اجرایی آن به سال جاری منتهی شد.

حمید محمدی اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد از عملیات عمرانی این پارک انجام‌شده است و کار احداث فضای سبز آن به سازمان پارک‌ها و فضای سبز سپرده‌شده که در حال طراحی و انجام است و هم‌زمان تأسیسات مکانیکی موردنیاز پارک نیز اجرایی می‌شود.

وی گفت: پس از اتمام کار فضای سبز، در صورت تأمین اعتبار با خرید تجهیزات نسبت به تجهیز پارک به مجموعه بازی کودکان و مبلمان پارکی شامل پایه روشنایی، نیمکت پارکی، سطل زباله و آبخوری اقدام می‌شود.

مدیر شهرداری منطقه دو بجنورد افزود: اعتبار مورد نیاز این بخش از کار نیز بالغ‌ بر 5 میلیارد است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری عملیات عمرانی پارک شریفان به پایان رسد.

محمدی اعتبار هزینه شده تاکنون برای انجام عملیات عمرانی پارک را 5 میلیارد ریال که سهم اعتباری پروژه در سال جاری 2 میلیارد ریال در نظر گرفته‌شده و تماماً از محل منابع داخلی شهرداری تأمین اعتبارشده است.

وی افزود: عملیات عمرانی انجام‌ یافته در پارک شامل تسطیح و آماده‌سازی زمین ـ خاک‌برداری و خاک‌ریزی ـ انجام جدول‌گذاری و پیاده‌روسازی معابر - ایجاد فنس پیرامونی پارک وفق نقشه طراحی‌شده پارک است.

محمدی اظهار داشت: ایجاد کافی‌شاپ، نصب وسایل بازی کودکان و تجهیزات ورزشی ازجمله امکاناتی است که در این پارک تعبیه می‌شود.

گفتنی است مساحت این پارک 13000 مترمربع است و یکی از پارک‌های محلی است که ظرفیت پذیرش شهروندان مازاد بر ساکنین محل را دارد.

مدیر شهرداری منطقه دو بجنورد گفت: زمین پارک موردنظر وفق توافق انجام‌یافته سهم شهرداری از محل تفکیک پلاک اصلی است که کل سهم شهرداری به احداث پارک و فضای سبز تخصیص داده‌شده است.

کشف کالای قاچاق به ارزش 290 میلیون در بجنورد

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی از کشف انواع کالای قاچاق و دستگیری یک متهم در شهرستان بجنورد خبر داد.

سرهنگ قاسمعلی عبد یوسفخانی اظهار داشت: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی خراسان شمالی در اجرای طرح سراسری مبارزه با قاچاق و بازدید از محل‌های دپوی کالا در شهرستان بجنورد موفق به کشف کالای قاچاق شدند.

این مقام انتظامی ارزش کالاهای کشف‌شده را 290 میلیون ریال بیان کرد و افزود: این کالاها شامل یک دستگاه سیلندر خارجی قاچاق، یک هزار قلم لوازم‌یدکی صنعتی، 185 کیلوگرم انواع مواد غذایی، 419 ثوب البسه قاچاق و همچنین 9 هزار عدد انواع مواد محترقه غیرمجاز بوده است.

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی بابیان اینکه در این رابطه یک متهم دستگیر شد، خاطرنشان کرد: متهم پس از تحقیقات تکمیلی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد.