احساس تکلیف سفارت ژاپن برای عشایر ایران!

کمک ۴۷ هزار دلاری سفارت ژاپن برای ساخت مدارس عشایری و بهبود فضاهای آموزشی در خوزستان بیش از آنکه مردم را خوشحال کند، آنها را دچار شوک کرد که آیا مسئولان استانی به اندازه مسئولان سفارت ژاپن دغدغه توسعه آموزش و پرورش را دارند یا خیر.

 

تحصیل ۱۴ هزار دانش آموز عشایر در مدارس خوزستان، این استان را به یکی از بزرگ‌ترین استان‌ها در دارا بودن مدارس عشایری تبدیل کرده است اما فرسوده بودن بیش از ۶۰ درصد مدارس عشایری متناسب با این جمعیت نیست.

 

حمید قنبری، مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان اظهار داشت: با توجه به جمع آوری اطلاعات و تهیه بانک مستندات وضعیت فضاهای آموزشی در خوزستان متوجه شدیم که در این حوزه وضعیت مناسبی نداریم. این چشم انداز سبب شد که وضعیت را برای خیرین تشریح دهیم و از آنها بخواهیم در این امر مشارکت کنند و در ادامه با پیگیری‌های مستمر خواستار در اولویت قرار گرفتن مسئله آموزش و پرورش در استان شدیم.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان کرد: یکی از پیگیری‌های ما در دو سال گذشته از طریق سفارت ژاپن در ایران بود که خوشبختانه در اسفندماه سال گذشته به نتیجه رسید. سفارت ژاپن با پرداخت ۴۷ هزار دلار برای ساخت 3 مدرسه 2 کلاسه در خوزستان موافقت کرد و این مبلغ را در قالب تفاهم نامه با آموزش و پرورش پرداخت کرد.

 

وی افزود: این مدارس در مناطق عشایری شاهزاده عبدالله و چلو اندیکا و ایذه ساخته می‌شود و امیدوار هستیم که با تکمیل این ۳ واحد آموزشی برخی از نیازهای عشایر خوزستان در این حوزه را برطرف کنیم.

 

قنبری درباره کمک صنایع بزرگ موجود در خوزستان به مدارس عشایری تصریح کرد: تا این لحظه بسیاری از این شرکت‌ها توجهی به مسئله توسعه فضاهای آموزشی عشایری نکرده‌اند و حتی شرکت مناطق نفت خیز جنوب که سال گذشته با ساخت ۲۰ مدرسه ۲ کلاسه موافقت کرده بود، برای تحقق این اعتبار و آغاز ساخت این مدارس کاری نکرد.

 

وی عنوان کرد: این احساس تکلیف باید در مسئولان شرکت‌های صنعتی به وجود بیاید چرا که آموزش و پرورش عشایر خوزستان با دارا بودن ۶۰۰ مدرسه بیشترین آمار مدرسه را در بین مناطق ۴۰ گانه خوزستان دارد. کیفیت مدارس عشایری خوزستان در استان با پایین‌ترین سطح کیفی مواجه است و با کیفیت‌تر شدن این ۶۰۰ مدرسه همت مسئولان را می‌طلبد.

 

وی گفت: 30 فروردین ماه امسال جشنواره خیرین مدارس عشایری در اهواز با حضور مسئولان برگزار می‌شود و از همه مدیران شرکت های صنعتی و خیرین دعوت می‌کنیم که کمبودهای مدارس عشایری را برطرف کنند و موضوعات خطرآفرین مانند راه‌های نامناسب و مدارس فرسوده را بهبود بخشند.

 

قنبری درباره کمک خیرین در سال ۹۴ اظهار داشت: سال گذشته خیرین در حدود ۸ میلیارد ریال کمک کردند که بیشتر کمک‌های آنان در توسعه خدمات به دانش آموزان عشایری بود. تهیه کیف، کفش، لباس و لوازم‌التحریر شامل بیشترین کمک خیرین بود.

 

وی تصریح کرد: این مبلغ در مقایسه با کمبودهای آموزش و پرورش عشایر خوزستان کم است و به همین دلیل توقع داریم در سال ۹۵ توجه بیشتری به مدارس عشایری شود. با توجه به دور بودن مدارس عشایری از شهر و صنایع آلاینده، این مدارس عوارضی از این سازمان‌ها دریافت نمی‌کنند و این موضوع کمی بار مشکلات را افزایش داده است.

 

وی بیان کرد: یکی از دلایل عقب ماندگی مدارس عشایری در حوزه عمرانی دریافت نکردن عوارض از سازمان‌ها، شهرداری‌ها و صنایع آلاینده است و به همین دلیل تلاش‌هایی برای دریافت عوارض در حال انجام است.

 

قنبری با بیان اینکه خوشبختانه بودجه امسال آموزش و پرورش عشایر بهبود پیدا کرده است، عنوان کرد: قرار بود امسال ۳۰ مدرسه ۲ کلاسه در مناطق عشایری خوزستان ساخته شود اما به دلیل عدم تحقق اعتبارات قرار است ۱۵ مدرسه سه، دو و یک کلاسه ساخته شود.

 

وی گفت: برخی از نمایندگان اولویت خود را در توسعه مناطق محروم تعریف کرده‌اند و به همین دلیل کمک‌هایی برای توسعه فضای آموزشی عشایر انجام داده‌اند اما اولویت برخی از نمایندگان توجه به مناطق شهری است.

 

وی اظهار داشت: در سال گذشته ۲۵ مدرسه دو کلاسه از طریق اعتبارات ماده ۱۸۰ ساخته شد و این کار امسال در برخی از مناطق عشایری اندیکا و صیدون در حال انجام است.

 

به گزارش رهیاب، اقتصاد مقاومتی به معنی توجه به تولید داخلی است که با توجه به متکی بودن عشایر و تولید محور بودن آنها می‌توان گفت توسعه آموزش و آگاهی بخشی در این مناطق منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. این اقدام سفارت ژاپن نشان می‌دهد که باید به توسعه مناطق محروم توجه بیشتری کرد و صنایع آلاینده موجود در خوزستان باید به غیر از آلودگی در اقدامات انسان دوستانه و توسعه‌ای در خوزستان کمک کنند.