آب با طعم گِل ره آورد تصفیه خانه های اهواز برای شهروندان

آب این مایه حیات که همگان را به یاد پاکی و طراوت می اندازد،که مدتهاست برای ساکنان شهر اهواز تعریف دیگری دارد اگر در این شهر باشی و نام این کلمه را بشنوی بی درنگ به یاد شوری، ،رنگ کدر و رسوبات آب شربی می افتی که هر روز مجبوری از آن بنوشی همان آبی که وزیر اسبق بهداشت باوجود اصرار دانشجویان اهوازی حاضر به نوشیدن آن نشد و همین امر نشان از وقوع فاجعه ای عظیم اما بی سرو صدا در این شهر دارد.

 

رودخانه کارون به عنوان تأمین کننده آب شرب اهواز سالهاست که درسایه غفلت مسئولان مربوطه با مشکلاتی مانند ورود فاضلاب های خانگی بیمارستانی کارخانجات، گرد و غبار، خشکسالی، انتقال آب و … دست و پنجه نرم می کند و تنها همراه این رودخانه خسته شهروندانی است که در بی تدبیری مسئولان، با کارون همدردی می کنند.

IMG08230697

در این میان طرح جامع آبرسانی غدیر که قرار بود مطابق وعده های آقای روحانی نسخه نجات بخش مردم اهواز از کیفیت بد آب آشامیدنی باشد نیز به گفته نمایندگان مردم اهواز در شرق اهواز انجام شد و اکنون مردم شرق اهواز باید از آب شرب سالم استفاده کرده و با دستگاههای تصفیه آب خداحافظی کنند ولی عملا بازهم این اتفاق نیافتاد به گفته نمایندگان مردم اهواز در مجلس طرح جامع ابرسانی غدیر در شرق اهواز انجام شده اما اینکه چرا هنوز نارضایتی مردم از این معضل همچنان به قوت خود باقی است سوالی است که از نماینده مردم اهواز پرسیدیم.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس گفت : طرح آبرسانی غدیر در شرق اهواز انجام شده اما به دلیل فرسوده بودن زیرساخت و شبکه آب رسانی به منازل مردم عملا این آب در مسیر دوباره به همان کیفیت مطلوب را از دست داده  و این میشود که آب غدیر وارد منازل مردم نمی شود.

    براتی

ذائقه مردم تغییر کرده است

هر از چند گاهی تصاویری از وضعیت نامطلوب و بعضاٌ فاجعه بار آب شرب اهواز در فضای مجازی دست به دست می شود تا بخشی از زندگی واقعی مردم این شهر را به تصویر بکشد و مسئولان تنها با اظهارنظرهایی درتلاش برای پاسخگویی به اذهان عمومی و رفع مسئولیت از خود هستند که شاید عجیبترین آنها مربوط به سخنان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز پیرامون کیفیت آب آشامیدنی اهواز باشد میگویند.

مدیرعامل آبفا اهواز معتقد است آب اهواز از نظر بهداشتی هیچ مشکلی ندارد و حتی تاسال ۷۵ و ۷۶ نیز هیچ کس از شوری آب اهواز صحبتی نمی کرد؛ به باور ما تغییر ذائقه مردم مهم ترین دلیل گرایش آنان به سمت استفاده از آب شیرین کن های خانگی باشد!!.

این اظهارنظرها درحالی از سوی مسئولان این شهر مطرح می شود که به علت کیفیت پایین آب شرب اهواز برخی از مردم برای وضو گرفتن با این آب نیز دچار تردید هستند زیرا معتقدند این آب خالص نیست و از بوی تعفن برانگیز و رنگ کدر آن می توان دریافت که فاضلاب جزء لاینفک آب شرب اهواز شده است.

سالهاست که در تمام منازل شهر اهواز دستگاه های تصفیه آب خانگی وجود دارد تا این دستگاه های کوچک اما پر هزینه کار ناتمام شرکت آب و فاضلاب را تمام کنند، در همین راستا یکی از شهروندان اهوازی در گفتگو با اهوازنوین گفت: دستگاه های تصفیه آب با قیمتی بین ۳۵۰هزار تا بیش از یک میلیون تومان به فروش می رسند و پس از آن باید به صورت مرتب فیلترها تعویض شوند ضمن آنکه این دستگاه ها باعث بالا رفتن قیمت آب و برق خانوارها می شود.

IMG15262631

مسئولان خود را جای مردم بگذارند

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز چندی پیش در همین خصوص اظهار کرد: سال‌ها است که خوزستانی‌ها از نبود آب سالم یا شور و بدطعم بودن آن شکایت دارند، اما اخیرا مراجعه‌های مردم آنقدر زیاد شده که تیم‌های پیگیری تشکیل دادیم. در بسیاری مناطق تصفیه‌خانه و ایستگاه پمپاژ توان تصفیه آب را ندارد. امکانات شرکت آب و فاضلاب واقعا ضعیف و شرایط تصفیه‌خانه‌ها بسیار اسفناک است.

وی افزود: این مردم از ابتدایی‌ترین حق خود یعنی آب سالم محروم هستند. مدیران باید از خواب بیدار شوند، دست از وعده دادن بردارند و خودشان را به جای مردم بگذارند.

خورشیدی

مسئولان درصدد سرپوش گذاشتن بر مشکلات هستند

جانعلی خورشیدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز با تائید نامطلوب بودن آب شرب اهواز خاطر نشان کرد: آب شهر اهواز نه تنها کیفیت خوبی ندارد، بلکه به لحاظ کمی نیز مناسب نیست، برای همین شهروندان اهوازی تقریبا در تمام نقاط شهر هم مجبور به استفاده از دستگاه تصفیه خانگی برای ارتقای کیفیت آب هستند و هم از دستگاه پمپ برای افزایش فشار آب استفاده می کنند که خرید و استفاده از این دو دستگاه در کنار هزینه های بالای آب و برق، خانوارهای اهوازی را نسبت به سایر هموطنان در فشار مالی بیشتری قرار داده است.

وی افزود: با اشاره به این که این شرایط نامطلوب تقریبا مربوط به تمام نقاط شهر اهواز بویژه نقاط حاشیه ای و کم برخوردار است، گفت: در برخی نقاط حاشیه ای شهر اهواز مثل شهرک کارون که تصاویرش منتشر شد، آب لوله کشی حتی برای وضو گرفتن و استحمام هم مناسب نیست، چه رسد به استفاده برای شرب.

خورشیدی در پاسخ به اظهارنظر مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز خاطر نشان کرد: مسئولان درصدد سرپوش گذاشتن بر این مشکل هستند و نه رفع و چاره جویی برای آن زیرا در تمام ۱۶ سال گذشته و با وجود تمام اعتراضات و فریادهای مردم و نمایندگان آنها، نتوانسته این مشکل را برطرف کنند.

مهران معلم مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان اما درباره کیفیت آب اهواز نظر دیگری دارد و می گوید: به عنوان ناظر بهداشتی وضعیت آب استان را در آزمایشگاه‌ها به‌ویژه از نظر کلرزنی رصد و ارزیابی می‌کنیم. براساس استانداردها و شاخص‌هایی که در کشور و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعریف شده آب آشامیدنی در تمام شهرهای خوزستان از جمله اهواز از نظر میکروبی یا باکتریولوژی در شرایط مطلوبی است.

 

 

اب شرب

به گزارش اهوازنوین، بنابر گفته کارشناسان، سیستم تصفیه آب اهواز برای جمعیت ۴۰۰هزار نفری طراحی شده و پاسخگوی نیازهای یک و نیم میلیونی جمعیت کلانشهر اهواز نیست ضمن آنکه فرسودگی لوله ها و مکش رسوبات توسط پمپ های خانگی مزید بر علت آلودگی آب شرب اهواز شده است و این سریال تکراری آب آلوده شهر را تا آنجا پیش برده که میزان شوری آب اهواز را به ۳۰۰۰ یعنی بیش از سه برابر حد استاندارد جهانی رسانیده است.

کلانشهر اهواز با مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی بسیاری مواجه است اما شاید هیچ کدام از آنها به اندازه آب شرب و هوای سالم با سلامت شهروندان رابطه مستقیمی نداشته باشد و بی توجهی به این مساله باعث ایجاد مشکلاتی فراوان می شود تا آنجا که در چند سال اخیر شاهد گسترش موج مهاجرت از این شهر بوده ایم به همین جهت حل این مشکل همت جدی مسئولان را خارج از هرگونه شعار و وعده می طلبد.