فاز اول مترو اهواز سال ۹۵ هم به بهره برداری نمی رسد

جمشید سلحشور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز درخصوص آخرین وضعیت متروی اهواز اظهار کرد: متأسفانه این پروژه از ابتدای ساخت تاکنون رشدی کمتر از ۳۰درصد داشته است اگرچه نمی توان درصد قابل قبولی از رشد آن بیان کرد زیرا تاکنون گزارش دقیقی در این مورد بیان نشده است.

۱۳۹۱۰۹۲۳۰۰۰۲۴۵_PhotoL

وی افزود: برخلاف تصور عموم مردم که کندی ساخت مترو را به شهرداری و شورای شهر منتسب می کنند، معضل اصلی بر سر راه تکمیل این پروژه به مدیریت استان بازمی گردد و نقش شورای شهر در این میان سوری است.

سلحشور ادامه داد: براساس قانون، شهرداری باید نیمی از هزینه ساخت مترو را پرداخت می کرد به همین جهت شهرداری اهواز زمین لازم و برخی امکانات را برای ساخت مترو ارائه داده است اما نقدینگی کافی در راستای ساخت این پروژه را ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت مترو اهواز مبالغ فراوانی هزینه شده است، تصریح کرد: درحال حاضر تکمیل این پروژه به نقدینگی نیاز دارد که باید از راه های گوناگونی مانند اوراق مشارکت، صندوق ذخایر ارزی یا سایر منابع دولتی تآمین شود.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر اهواز با بیان اینکه ساختار خاک اهواز بر ضعف مدیریتی در این شهر افزوده است، یادآور شد: آب های زیرزمینی در ارتفاع کمی از سطح زمین قرار دارند و برای ایجاد مترو باید در ابتدا این آب ها به مکان دیگری منتقل شوند؛ کارشناسان و مدیران باید در همان ابتدا پروژه را تلفیقی پیش می بردند زیرا ساخت تمام پروژه در اعماق زمین مشکلات بی شماری را بوجود آورد.

وی خاطر نشان کرد: درحال حاضر انتخاب مدیرعامل و مجموعه کارکنان قطار شهری اهواز از سوی استاندار تعیین می شود در حالیکه شهردار باید در انتخاب مدیران دخیل باشد.

سلحشور ضمن لزوم تغییر در بدنه پیمانکار و کارفرمای قطارشهری اهواز گفت: اگر پیمانکار و مدیران مربوطه به درستی انتخاب نشوند حتی پس از تزریق منابع مالی نیز این به اتمام نخواهد رسید.تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برای ساخت متروی اهواز هزینه شده است اما عدم پیشرفت آن به برنامه ریزی اشتباه باز می گردد.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: یکی از نشانه های مدیریت ناصحیح در این پروژه مرتبط به فاصله های غیر استاندار و نزدیک ایستگاه ها نسبت به هم است که هزینه ساخت مترو را سهواٌ یا عمداٌ افزایش داده است. در برخی موارد فاصله ایستگاه ها تنها ۶۰۰متر است درحالیکه استاندار جهانی یک تا سه کیلومتر می باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا پایان سال جاری فاز نخست این پروژه به پایان می رسد یا خیر، توضیح داد: باتوجه به حجم مکشلات این پروژه تکمیل فاز نخست آن در سال جاری بسیار بعید بنظر می رسد.