مدیرکل بحران استانداری:سیل به یک هزار و 140 خانه روستایی خوزستان خسارت زد

هاشم بالدی چهارشنبه در گفت وگو با ما اظهار کرد: گزارش ها تا هفتم اردیبهشت نشان می دهد به دلیل خسارت های ناشی از سیلاب 200 واحد مسکونی روستایی نیاز به احداث مجدد و 940 واحد نیز باید بازسازی شوند که این گزارش به بنیادمسکن ارائه شده است.

وی با اشاره به سیلاب، بارندگی و توفان که از 26 فروردین تا اول اردیبهشت اتفاق افتاد، افزود: بر اساس گزارش های اولیه 260 هزار هکتار از اراضی کشاورزی و هشت هزار هکتار از باغ ها دچار خسارت شده که این خسارت ها تا کنون هفت هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

بالدی با تاکید بر بیمه اماکن مسکونی و محصولات کشاورزی برای جبران خسارت ناشی از حوادث گفت:مقرر شده از این پس مجوز ساخت و ساز منازل روستائی با رعایت حریم و بستر رودخانه صادر شود تا در آینده دوباره شاهد خسارت سیل به این شکل نباشیم.

دبیر شورای بحران استانداری خوزستان با تشریح وضعیت شهرستان های سیل زده اظهار کرد: در مجموع پیش بینی می شد 73 روستا درگیر سیلاب شوند بر همین اساس درخواست تخلیه چهار روستا در اندیمشک ، 12 روستا در دزفول ، 19 روستا در شوش ، 34 روستا در شوشتر و چهار روستا در اهواز داده شد البته در نهایت در اندیمشک چهار روستا، دزفول هفت روستا، شوش 9 روستا و در شوشتر شش روستا به زیر آب رفتند و بسیاری از روستاها در محاصره سیلاب قرار گرفتند.

وی وضعیت کنونی روستاهای سیل زده را عادی دانست و خاطرنشان کرد: مردم به خانه های خود بازگشته و آب و برق و راه های ارتباطی و مدارس به حالت عادی بازگشته است.

بالدی افزود: معابر روستای "یذاب" به عنوان بحرانی ترین روستا که در بخش شعیبیه شوشتر قرار دارد، خشک شده و تردد در آنها انجام می شود و اهالی نیز در حال بازگشت به محل زندگی خود هستند و قرار است زهکش هایی برای تخلیه مانداب ها احداث شود.

به گفته وی، آهک پاشی روستاها بعد از فروکش کردن سیلاب را اداره کل روستایی استانداری برعهده گرفته و دامپزشکی نیز بررسی و معاینه دام روستائیان را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه امدادرسانی به بخشی از روستاهای سیل زده همچنان ادامه دارد افزود: آب بسته بندی و آذوقه به روستاهای بخش شعیبیه و آرد و علوفه به سایر روستاها در حال انجام است.

بالدی درباره ادعای مردم شعیبیه مبنی بر مقصر بودن کانال بتونی شرکت نیشکر امام خمینی (ره) در انحراف مسیر سیلاب و ورود آن به روستاها و مزارع این بخش گفت: هنوز این مساله را بررسی نکردیم اما در صورت دریافت شکایت از اهالی روستا و اثبات این مساله که آن کانال عامل بحران بوده، به این شکایت رسیدگی می کنیم.

*هشداری که نوشدارو شد

این مقام مسئول درباره انتقادهای وارد شده نسبت به هشدار دیرهنگام ستاد بحران استان درباره وقوع سیل، توضیح داد: اخطاریه های ستاد بحران بر اساس پیش بینی های هواشناسی انجام می شود بر همین اساس متعاقب پیش بینی هواشناسی برای بارندگی در 23 فروردین، اخطاریه آنی برای فرمانداری ها صادر کردیم.

وی افزود: برای 24 فروردین اخطاریه هواشناسی به دلیل بارندگی بود و نه سیلاب با این حجم که به ستادهای بحران شهرستان ها اخطاریه درباره آبگرفتگی معابر و ترمیم گذرگاه ها و سیل بندها صادر شد.

بالدی اضافه کرد: اطلاعیه دیگری نیز در 25 فروردین صادر و شورای بحران تشکیل شد.

وی تصریح کرد:شکی نیست هواشناسی خوزستان تجهیزات و امکانات کافی برای پیش بینی ندارد و نمی تواند به صورت دقیق شرایط را اعلام کند که نمونه آن تعطیلی 25 فروردین بخاطر بارندگی بود که هیچگونه بارشی اتفاق نیفتاد.

به گفته وی، وقوع چندین سال خشکسالی نیز از سوی دیگر باعث غفلت از مسئله سیلاب در منطقه شده بود.

بالدی همچنین درباره نارضایتی مردم سیل زده از نحوه امدادرسانی گفت: ما مدعی نیستیم که همه چیز خوب بوده زیرا در بحران همیشه کمبودهایی در خدمات رسانی وجود دارد اما باید در نظر داشت با حجم سیلابی که در چند دهه گذشته در رودخانه دز اتفاق نیفتاده بود، خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم.

وی تصریح کرد: مستندسازی حوادث و آسیب شناسی عملکرد از برنامه هایی است که درباره این واقعه انجام می شود.

بر اساس این گزارش، طغیان رودخانه دز و باز کردن دریچه های سد دز از بامداد پنجشنبه 25 فروردین باعث وقوع سیلاب در شهرستان های اندیمشک، دزفول، شوش و شوشتر شد. بارندگی شدید و طغیان برخی مسیل ها و رودخانه ها در شهرستان های دیگر نیز خساراتی به بارآورده است.

طغیان رودخانه دز در حالی اتفاق افتاده که خوزستان با حدود 10 سال خشکسالی شدید روبه رو بوده و رودخانه های این استان در این مدت با تنش مواجه بودند.