طرح آبرسانی غدیر به اهواز رسید ولی به خانه های مردم نرسید !

حدود ۳۰ درصد آب های سطحی کشور در خوزستان جاری است و منبع تامین کننده آب شرب استان نیز آب های سطحی هستند که به دلیل فعالیت های کشاورزی، زه آب های های کشاورزی و صنعتی، کیفیت آب شرب تنزل پیدا کرده و از آنجایی که تصفیه خانه های استان نیز قدیمی هستند و تنها قدرت رفع کدورت آب را دارند و نمی توانند املاح شیمیایی را تصفیه کنند به همین دلیل پروژه ابرسانی غدیر کلید خورد تا آب شرب مورد نیاز مردم از پشت دریاچه سد دز که از با کیفیت ترین آب ها است تامین شود.

 

n00000576-r-b-000

IMG_8578

سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس در گفتگو با اهوازنوین در خصوص اجرای طرح جامع ابرسانی غدیر گفت : این طرح متعلق به شهرهای دشت ازادگان، شادگان، خرمشهر، ابادان و اهواز است که از پشت سد کرخه وارد می شود این پروژه ۶ سال پیش برای ابادان و خرمشهر اغاز بکار کرد و فاز دوم در اهواز اجرایی شد که در سال ۹۱ و در همین مجلس کلید خورد.

نماینده مردم اهواز گفت : وزیر نیرو در دولت قبل با جلسه ای در استانداری خوزستان بالای ۱۳۰۰ میلیارد تومان کمبود اعتبار را تأمین کرد که اتمام لوله کشی ان همزمان با سفر آقای روحانی و وعد تحقق طرح جامع آب غدیر بود.

وی افزود : درحال حاضر قسمت غربی رودخانه کارون اهواز از آب طرح غدیر استفاده می کنند که باعث کیفیت ۲۵درصدی آب شده است و در قسمت شرق کارون نیز باید لوله گذاری انجام شود ،دولت اعتبار کافی برای اتمام این پروژه در نظر نگرفت اما با پیگیری های صورت گرفته در تلاش برای تدمین اعتبار و تکمیل آن هستیم.

۵۳۶۰۵_۷۴۶

از سویی دیگر سید شریف حسینی دیگر نماینده مردم اهواز ضمن قابل شرب نبودن آب اهواز می گوید : آب در اهواز قابل شرب نیست و در شهرستان کارون فاجعه است.

حسینی افزود : در دولت قبل ۱۳۲۰ میلیارد اعتبار جهت اجرای طرح آبرسانی غدیر به شهرهای جنوبی داده شد و از شهر های ام الدبس لوله گذاری شد و آب غدیر به اهواز رسید ،البته این ۵۰ درصد آبرسانی به اهواز است اما ۵۰ درصد دیگر که شهرستان کارون هم شامل آن میشود نیاز به لوله گذاری دارد که باید زیر کارون انجام شود و این مساله نیاز به ۳۰میلیارد تومان اعتبار دارد که در این بودجه باید این اعتبار لحاظ شود.

نماینده مردم اهواز معتقد است آب غدیر به اهواز رسیده و در تصفیه خانه ها نیز وجود دارد ولی آب سالم نمی توانیم برسانیم به خانه های مردم بخاطر اینکه شبکه های زیرزمینی فرسوده است و زمانی که آب در شبکه توزیع میشود به دلیل پمپاژ هایی که در شبکه انجام میشود آب دوباره آلوده میشود.

حقیقی پور سرپرست معاونت آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز در این باره می گوید : طرح آبرسانی غدیر، تامین و انتقال آب آشامیدنی به شهرهای مرکزی، غرب و جنوب استان خوزستان شامل ۲۵ شهر و ۱۶۰۸ روستا با میزان دبی ۲۴ متر مکعب در ثانیه را از دریاچه سد دز بر عهده دارد. در حال حاضر آب شرب شهر های اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان به دلیل عدم تامین اعتبار کافی از منابع آب رودخانه کرخه تامین می شود، که با اجرایی شدن این سازه ها، تغییر در منابع آب از حوضه کرخه به دز میسر خواهد شد.

IMG09175041

همچنین روحانی در سفر خود به خوزستان بر تامین آب با کیفیت برای شهرهای خوزستان تاکید کرد: مشکل آب آشامیدنی اهواز در مدت یک هفته از طریق طرح آبرسانی غدیر حل می شود،دولت باید مشکل آب شرب را حل کند و این امر جزو مواردی است که برای آن اقداماتی انجام شده و امیدواریم در این دولت این اقدامات تکمیل شود.

به دنبال این تاکید و پس از یک هفته از سفر رییس جمهوری با حضور وزیر نیرو، این طرح عملیاتی و آب از رودخانه کرخه وارد شبکه آب آشامیدنی اهواز شد و برای اجرای این طرح یک تلمبه خانه با ظرفیت ۱۰ متر مکعب بر ثانیه و یک مخزن ۴۲ هزار متر مکعب از نوع فلزی و یک خط انتقال برق به طول ۲۰ کیلومتر به ظرفیت ۱۳۲ کیلوولت و پست ۱۳۲ و ۳۳ کیلوولت برای انتقال آب از کانال پای پل واقع در منطقه ام الدبس تا تصفیه خانه کیان آباد اهواز به بهره برداری رسید.

حمید چیت چیان وزیر نیرو هزینه اجرای این طرح را هشت هزار و ۷۰۰میلیارد ریال اعلام و گفت: برای انتقال آب رودخانه کرخه به شهر اهواز، ۱۸۲ کیلومتر لوله گذاری و کانال کشی شده و طرح انتقال کامل آب به شهر اهواز در اولویت نخست مرحله دوم آبرسانی غدیر است و در اولویت دوم طرح آبرسانی غدیر به شهرهای دشت آزادگان و شادگان انجام می شود.

resized_60884_751

سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین گفت : موضوع آب استان حل نخواهد شد مگر با تسریع در اجرای سه طرح آبرسانی غدیر، که بیرق این طرح اکنون نیمه برافراشته است، طرح آبرسانی جنوب شرق و شمال شرق که جزو طرح‌های جدی آبرسانی در کشور است.

به گزارش اهوازنوین : در سال ۹۲ طرح جامع آبرسانی غدیر پس از اتمام مراحل اجرایی فاز اول این پروژه و تامین اعتبارات دولت قبل در خوزستان انجام شد و مطابق وعده روحانی آب غدیر یک هفته ای به غرب کارون در اهواز رسید ولی شرق اهواز نیز با گذشت ۳ سال همچنان چشم انتظار وعده نصفه و نیمه رئیس جمهور دولت یازدهم است هرچند اکنون پس از گذشت سه سال از بهره برداری طرح انتقال آب غدیر به اهواز در غرب کارون نیز وضعیت کیفیت آب شرب اهواز تغییر چندانی نداشته و رضایت مردم را در پی ندارد.

 

از آنجایی که به گفته برخی نمایندگان مردم اهواز در مجلس اب غدیر به اهواز رسیده ولی به دلیل زیرساخت های فرسوده شبکه توزیع وارد خانه های مردم نشده ،به همین منظور مدیران استانی و نمایندگان مجلس فعلی و بعدی خوزستان باید به دنبال تامین اعتبار و اقدامی جدی در راستای ارتقای شبکه فرسوده آبرسانی به خانه های مردم باشند زیرا در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور باید از طرح آبرسانی غدیر به عنوان پروژه ای خنثی یاد کرد.