ساخت و ساز یا ساخت و پاخت در حریم کارون+تصاویر

هنوز دو سال از آغاز ساخت و سازهای غیرقانونی ساحل کارون با وجود مخالفین فراوان نمی گذرد که خبرهایی مبنی بر ساخت هتلی ۵ ستاره توسط شهرداری اهواز در ساحل کارون به گوش میرسد.

Untitled-1

در آن زمان علیرغم بحث های فراوان در خصوص غیر قانونی بودن ساخت و ساز در حریم کارون استاندار خوزستان یک تنه در مقابل مخالفین ایستاد و این پروژه را کلید زد، در آن میان حتی مدیر عامل سازمان آب برق و محیط زیست نیز به غیر قانونی بودن و داشتن تبعات زیست محیطی این پروژه اذعان داشتند که در مقابل برخورد تند مقتدایی سکوت را ترجیح دادند.

استانداری خوزستان در حالی با تزریق منابع مالی ساخت و سازهای ساحل کارون را به سرعت پیش برد که علت کندی سایر پروژه های استان را کمبود منابع مالی عنوان می کرد.

۱۴۷۵۵۶_۵۸۱

اکنون نیز شهرداری اهواز که احساس می کند اگر از قافله ساخت و ساز در محدوده رودخانه کارون عقب بماند غائله سرمایه گذاری یا بهتر بگوییم بهره وری از کارون را باخته اقدام به ساخت هتلی در ساحل کارون کرده است که با مخالفت صریح سازمان آب و برق مواجه شده است.

شهردار اهواز قبل از وقوع سیلاب اخیر خوزستان از ساخت هتلی پنج ستاره در حریم رودخانه کارون خبر داده و گفته بود : سازمان آب و برق مدعی شده این هتل در حریم رودخانه کارون است ، این هتل با فاصله ۵۰۰ متری از ساحل کارون قرار دارد و با کاهش شدید دبی این رودخانه به نظر نمی آید که در آینده سیلاب این شهر را تهدید کند.

 

معاون سازمان آب و برق خوزستان : هتل سازی در حریم کارون بدون مجوز آغاز شده است

شبه معاون سازمان آب و برق خوزستان درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم کارون با اشاره به اینکه هیچ استعلامی برای این ساخت و سازها از سازمان آب و برق خوزستان به عنوان متولی رودخانه انجام نشده است، گفت: هتل سازی در حریم کارون بدون مجوز آغاز شده است

وی افزود : در حریم کیفی رودخانه هر نوع کاربری را نمی توان اجرا کرد زیرا ساخت و سازها نباید هیچ تاثیری بر کیفیت رودخانه ایجاد کند ، مکاتبه و اخطارهای لازم به شهرداری اهواز داده شده و در صورت ادامه تخلف از طریق مراجع قضایی این موضوع پیگیری خواهد شد.

 

همچنین مصطفی معاون بهره برداری و حفاظت از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کارون خبر داد و گفت: براساس گزارش ماموران سازمان متوجه اقدامات شهرداری شده ایم ،شهرداری اهواز در ساحل غربی و خیابان های ۹ تا ۱۲ دخل و تصرف های بدون مجوز در حریم کیفی رودخانه کارون داشته که در حال پیگیری آنها هستیم.

 

 

اگر شهرداری اهواز واقعا قصد دخل و تصرف در حریم رودخانه کارون را دارد قطعا باید از سوی سازمان آب و برق  پیگیری شود ولی سوالی که اکنون به ذهن متبادر می شود این است که چگونه سازمان آب و برق ساخت هتلی که در فاصله ۵۰۰متری از حریم رودخانه درحال پی ریزی است را غیر قانونی و در حریم رودخانه می داند اما درباره ساخت و سازهای بی شماری که در دل رودخانه و در حریم کارون درحال ساخت هستند روزه سکوت گرفته است؟

IMG_8853

نماینده مردم اهواز : وزارت نیرو در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز حاشیه کارون ضعیف عمل کرد

در همین زمینه سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در گفتگو با اهواز نوین در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کارون اظهار کرد: متولی دخل و تصرف در حریم رودخانه ها در سطح استان ها سازمان آب و برق است،متاسفانه وزارت نیرو در برخورد با ساخت و سازها در رودخانه کارون به ویژه در مدخل تا خروجی شهر اهواز بسیار ضعیف عمل کرد و یکی از عوامل وقوع سیلاب در اهواز دخل و تصرفات غیرمجاز در حاشیه این رودخانه بود.

موسوی با اشاره به اینکه سازمان آب و برق خوزستان نباید اجازه فعالیت در این حریم را بدهد تصریح کرد: استاندار خوزستان در گفتگو با ما قول زیباسازی رودخانه کارون را داد بطوریکه ظرفیت برگزاری مسابقات بین المللی قایقرانی را داشته باشد اما عملاٌ نه تنها در این زمینه گامی برداشته نشد بلکه با دخل و تصرفات غیرمجاز، هر روز جزیره ای جدید در این رودخانه پدید آمد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به گذر دوره خشکسالی کشور و آغاز دوره ترسالی، پیش بینی وقوع سیلاب در خوزستان دور از ذهن نیست به همین جهت استانداری خوزستان و سازمان آب و برق باید برای حفظ حریم رودخانه کارون تلاش کنند.

استاندار از اختیارات خود در ساخت و ساز های غیرمجاز کارون استفاده کرد

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز:ساخت و سازهای کارون غیر مجاز است/هتل شهرداری در فاصله قانونی حریم کارون است

همچنین جمشید سلحشور رئیس کمیسیون عمران شورای شهر اهواز در گفتگو با اهواز نوین درخصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کارون اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس در این حوزه، با طرح ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه کارون مخالفت کردم زیرا صدور جواز هرگونه فعالیت در حریم رودخانه به عهده سازمان آب و برق استان است،متأسفانه استاندار از اختیارات قانونی خود استفاده کرد و اجازه ساخت و سازهای غیرمجاز را در حریم رودخانه داد.

سلحشور با اشاره به اینکه ساخت هتل ۵ ستاره شهرداری اهواز در حریم  رودخانه کارون قرار ندارد گفت: این هتل با فاصله زیاد از ساحل کارون  و در محدوده خیابان ۹ تا ۱۲ کیانپارس قرار است احداث شود و فاصله قانونی با ساحل کارون را رعایت کرده است.اما اینکه چرا سازمان آب برق  در مقابل ساخت و سازهای درون کارون سکوت و ساخت هتلی با این فاصله را غیر قانونی و تجاوز به حریم کارون می داند جای تامل دارد.

همچنین برخی کارشناسان زیست محیطی معتقدند ،پروژه هایی چون احداث ۴ کافه جزیره در دل کارون و دیگر ساخت و سازها در ساحل کارون که استاندار خوزستان با اختیارات خود استارتش را زده خواسته یا ناخواسته منجر به کم کردن عرض رودخانه کارون شده که با توجه به وقوع بحران سیلاب اخیر در آینده  نیز می تواند برای مردم دردسرساز شود.

۱۵۹۵۳_۶۸۸

 

از آنجا که مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ممنوع است حال چگونه است سازمان آب و برق نسبت به ساخت و سازهای استانداری در  حریم کارون هیچ واکنشی نشان نمی دهند و حتی جرات بیان غیر قانونی بودن را هم ندارد.

این عدم واکنش سازمان آب و برق به ساخت و سازهای استانداری در کارون مشخص می کند که معیار تشخیص مجاز بودن یا نبودن ساخت و ساز ها در ساحل کارون صرفا قانون نیست بلکه معیارقانون با اعمال قدرت نیز قابل تغییر است.

 

در پایان باید گفت هیچکس مخالف توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری در استان خوزستان نیست ولی در احداث پروژه گردشگری استانداری حداقل اقدام یعنی داشتن مجوز قانونی و پیوست زیست محیطی بود که اکنون فقدان آن نوعی ضربه به محیط زیست و سلامت شهروندان ها تلقی می شود.