شناسایی 1600 واحد صنعتی نیمه فعال و تعطیل در خوزستان

حوزه صنعت و تولید به عنوان رکن اقتصاد ملی طی سال های گذشته با چالش های متعددی مواجه بوده، چالش هایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.  صنعت به عنوان یکی از شاخص های توسعه در هر جامعه ای تلقی شده و به طور قطع صنعت بانشاط و پویا می تواند نقش موثر و انکارنشدنی در فراهم آورن شرایط توسعه یافتگی یک جامعه ایفا کند.

 

استان خوزستان با جمعیتی بیش از چهار میلیون و 500 هزار نفر و همچنین با وجود پتانسیل های نظیر گردشگری، کشاورزی و... از جمله استان های برجسته کشور به شمار می رود که در جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال آنچنان که باید موفق عمل نکرده است.

 

 

طی سال های گذشته عدم حمایت مناسب از بخش خصوصی و سیاست های نادرست مدیران باعث تعطیلی و ورشکستگی برخی از کارخانجات استان خوزستان شده و تولید کنندگان را به خاک سیاه نشانده است.

 

عدم تحقق وعده وعیدهای دکتر حسن روحانی در طول سه سال گذشته از عمر دولت یازدهم، موجی از نارضایتی های عمومی را بخصوص در بین تولیدکنندگان و اقشار مختلف کارگری به وجود آورده است.

 

از یک سو تقریبا هیچ از برجام عاید این کشور نشده و از سوی دیگر سستی و تنبلی سیستم اجرایی کشور موجب گردیده که کشور با رکودی بی سابقه مواجه گردد.

 

نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل توسط مقام معظم رهبری را می توان بهترین نسخه درمان وضعیت اقتصادی امروز کشور دانست که این امر نیازمند اعتقاد و اقدام عملی دولت در حمایت از تولید داخل و رفع مشکلات اقتصادی با تکیه بر توان داخلی می باشد.

 

 به گفته علی یزدانی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران 37هزار و 148 واحد صنعتی و تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد که 7هزار و 78 واحد تعطیل و غیرفعال است.

 

در خوزستان نیز تعداد واحدهای تعطیل قابل توجه و تامل است تا آنجا که بیش از 1000 واحد صنعتی نیمه فعال و تعطیل در خوزستان وجود دارد.

 

مهرداد نیکو معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان در این خصوص می گوید: یک هزار و 600 واحد نیمه فعال و تعطیل در خوزستان شناسایی شده اند.

 

نیکو می افزاید: باید علت غیرفعال و نیمه فعال شدن این واحدهای صنعتی شناسایی و بررسی شود.

 

وی همچنین می گوید: شناسایی واحدهای نیمه فعال و غیر فعال جزو هفت محوری است که سخنگوی دولت در سفری که یک ماه پیش به استان داشت مطرح شد تا برای برنامه ریزی کوتاه مدت اقتصادی در خوزستان استفاده شود.

 

با این وجود علی رغم اینکه مسوولان در تلاش برای تبدیل خوزستان به قطب صنعتی کشور هستند، تعطیلی صنایع و کارخانجات مانعی بر سر راه این آرزوست و این رخداد برخلاف جریان توسعه اقتصاد مقاومتی شنا می کند، این در حالی است که خوزستان دارای پتانسیل های ویژه منطقه ای چون گردشگری، کشاورزی، صنعتی و ترانزیتی است.

 

فرج الله خبیر سرپرست استانداری خوزستان در نشست اقتصاد مقاومتی بیان کرد: دولت در نظر دارد که مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را حل کند و در این میان نباید واحدهای تولیدی موفق را فراموش کرد.

 

وی گفت: باید زمینه رشد و توسعه این واحدها را نیز فراهم کرد اگر زمینه فراهم نشود تا واحدهای صنعتی از این اعتبارات استفاده نکنند به مردم ظلم شده است.

 

سرپرست استانداری خوزستان با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی می توان بسیاری از مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی را شناسایی کرد و با حمایت دولت بتوان این مشکلات را برطرف کرد.

 

وی عنوان کرد: یک اقتصاد بیمار نمی تواند برای مردم رفاه به دنبال داشته باشد و باعث به وجودآمدن انواع رانت در اقتصاد می شود.

 

خبیر گفت: در همایشی اقتصاد مقاومتی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد برای 10 هزار واحد صنعتی نیمه فعال و غیر فعال در کشور اعتباراتی در نظر گرفته شد که باید این اعتبارات به درستی توزیع شود.

 

از این رو در خوزستان که سرمایه گذاران، کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی در انتظار فرجی برای رونق دوباره واحدهای تحت مدیریت خود هستند، باید دید از این اعتباراتی که از آن برای احیا هزاران واحد صنعتی نیمه فعال و غیر فعال در کشور سخن گفته می شود سهم خوزستان چقدر است و آیا می تواند جوابگوی 1600 واحد غیرفعال و تعطیل صنعتی در خوزستان باشد یا خیر.