خوشه های طلایی باغملک رکورد زد

با گرم شدن هوا در شهرستان باغملک به فصل برداشت گندم رسیدیم تا خوشه‌ های طلایی به زیر تیغ تیز کمباین‌ ها و یا در آغوش داس ها رفته و برای استفاده‌ های گوناگون به سیلوها سپرده شود و همچنین برای سالی دیگر زمین برای رویش این نعمت غذایی خیال ‌انگیز آماده شود.

گندم به خاطر نقش مهمی که  در عرصه سیاسی و اقتصادی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند یک محصول استراتژیک در تمام دنیا به حساب می‌آید.

اهمیت اقتصادی گندم چه از نظر تولید و چه از نظر تغذیه در دنیا بیش از سایر محصولات کشاورزی است، حتی در مناطقی که به علت متغییر بودن شرایط اقلیمی و یا خشکی محیط امکان تولید نباتی نباشد، می‌توان گندم را کاشت کرد.

باغملک نیز به دلیل داشتن اقلیمی مناسب و خاک مساعد که سازگار با گندم است زمین ‌های کشاورزی زیادی زیرکشت گندم دارد.

در همین راستا هرساله از نیمه دوم اردیبهشت‌ ماه به صورت پراکنده برداشت گندم در شهرستان باغملک که به شهر خوشه های طلایی در استان خوزستان معروف است، انجام می ‌شود و  با توجه به اینکه گندم باغملک به روزهای پایانی تولید نزدیک می‌شود با میزان تولید بی سابقه روبرو شدیم.

خرید گندم و کلزا در باغملک ۱۰۰ درصد رشد داشت

خدارحم امیری زاده  رئیس جهاد کشاورزی باغملک اظهار کرد: تاکنون ۲۱ هزار تن گندم در این شهرستان خریداری شده که به نسبت سال زراعی گذشته که ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن خریداری شده بود، حدود ۱۰۰ درصد افزایش تولید را شاهد هستیم.

وی افزود: این میزان تولید گندم در این شهرستان سابقه نداشته و بیشترین تولید ما در سال ۹۲ به میزان ۱۶ هزار تن بود.

امیری زاده  عنوان کرد: میزان خریداری شده دانه روغنی کلزا در این شهرستان نیز به میزان ۶۳۰ تن خریداری شده که به نسبت خرید سال زراعی گذشته که ۳۰۰ تن بود، رشد ۱۲۰ درصدی داشته است.

وی بارندگی مناسب، همت کشاورزان و نظارت کارشناسان را عامل این افزایش تولید دانست.

شش هزار هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت برنج می رود

مدیر جهاد کشاورزی باغملک همچنین با اشاره به آغاز فرآیند کشت برنج در این شهرستان گفت: نشاکاری این محصول از ۳۵ روز دیگر شروع می شود.

به گفته وی، حدود شش هزار هکتار از اراضی این شهرستان در باغلملک، صیدون، میداوود و قلعه تل زیرکشت برنج می رود.

معرفی الگوی کشت به کشاورزان به علت کاهش منابع آبی

وی با اشاره به کاهش منابع آبی در این شهرستان افزود: در قلعه تل الگوی کشت معرفی کردیم و برخی اراضی به زیر کشت حبوبات و ذرت می کارند.

شهرستان باغملک در شمال شرقی خوزستان قرار دارد. ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم دیم و سه هزار هکتار گندم آبی رفته است.

سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری در این شهرستان ۴۰۰ هکتار است.