تصاحب مشاغل استان توسط نیروهای کارغیرقانونی

به نقل از اهوازنوین: در چند دهه گذشته شاهد اشتغال اتباع بیگانه به ویژه افغان ها در بازار کار استان خوزستان بوده ایم که این روند در سال­های اخیر شتاب بیشتری گرفته و به یک معضل برای اشتغال افراد بومی تبدیل شده است؛ بازار جذاب خوزستان باعث شده تا کارگران مجاز و غیرمجاز افاغنه این استان را برای اشتغال خود انتخاب کنند.

کارگران افغان در سایه استقبال کارفرمایان و عدم نظارت مسئولان در مشاغل گوناگون به ویژه مشاغل ساختمانی استان خوزستان فعال هستند که در سال­های گذشته نه تنها عزمی جدی برای ساماندهی این مسئله وجود نداشته بلکه این روزها همان کارگران ساده افغان به استادکارانی ماهر تبدیل شده ­اند و این به معنای فرصت سوزی برای جوانان بومی استان است.

با ادامه این روند چند روز گذشته جمعی از کارگران ساختمانی در اعتراضی صنفی مقابل استانداری خوزستان تجمع کرده و خواستار رسیدگی استاندار به شرایط بد اشتغال جوانان خوزستانی، رکود بازار کار و تصاحب بخش زیادی از مشاغل ساختمانی از سوی کارگران فاقد مجوز شدند.

در همین راستا دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان اظهار کرد: تعدادی از کارگران ساختمانی خوزستانی صبح سه شنبه در مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند که به آنها گفته شد به اداره اتباع خارجی استانداری مراجعه کنند.

آقایار حسینی اشغال فرصت های شغلی در بخش ساختمان توسط کارگران غیرمجاز تبعه افغانستان را از مهم ترین مشکلات این بخش دانست و افزود: مسئولان نباید اجازه دهند، کارگران بدون مجوز و بدون پروانه کار در خوزستان مشغول به کار شوند.

وی گفت: این کارگران با حقوق پایین و بدون بیمه و مزایا حاضر به کار هستند و این مساله باعث می شوند کارفرماها تمایلی به استخدام کارگران بومی نداشته باشند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان اضافه کرد: آماری از کارگران غیرقانونی که در خوزستان مشغول به کار هستند در دست نیست.

در شرایطی که جوانان خوزستانی برای کسب درآمدی هرچند ناچیز چشم امید به مشاغل کارگری دارند انتظار می رود مسئولان مربوطه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی فکری اساسی برای حل این معضل کنند تا کارگران غیر قانونی سایر کشورها جای نیروهای بومی را در استان  نگیرند.