بی تدبیری در برخورد بامحیط زیست

به نقل از لالی نیوز :درختان زیبای جاده توریستی شهرستان لالی در منطقه چم سور در حرکتی غیرکارشناسی و به دستور مسئولان مورد تخریب قرار گرفت .

این درختان که همواره یکی از دیدنی ترین نقاط شهرستان لالی در تمام فصول را در خود جای می دادند در این اواخر با بی مهری و بی تدبیری شدید مسئولان دچار اوضاع نامناسبی شدند .

به گفته یکی از مسئولین ارشد شهرستان در پی درخواست اهالی روستاهای منتهی به جاده چم سور مبنی بر بروز مشکلاتی در این منطقه دستور اصلاح پوشش گیاهی در منطقه چم سور داده شد اما با انجام کار غیرکارشناسی اتفاق بسیاری بدی برای درختان منطقه رخ داد .

اصلاح پوشش درختان این منطقه که یک هرس کردن ساده بود و متولی آن هم اداره منابع طبیعی بوده در حرکتی عجیب توسط اداره راه و شهرسازی لالی و به وسیله ماشین های راه سازی از جمله لودر و بیل مکانیکی صورت می گیرد.

اداره راه و شهرسازی لالی که پروژه های نیمه کاره زیادی از جمله تکمیل بلوار ورودی لالی ، آسفالت جاده ها، اصلاح برخی از پیچ ها را پس از چندین سال انجام نداده این بار هم بدون ذره ای کار کارشناسی شده درختان این منطقه را قلع و قمع کرده است .

تخریب پوشش گیاهی این منطقه که سال های سال رشد آن ها طول کشیده در مدت زمان کمی توسط مسئولان راه و شهرسازی صورت گرفته و زیبایی دل انگیز این منطقه را به شکل نامطلوبی تغییر داده است .

بی شک اگر یک روستا نسبت به پوشش گیاهی این منطقه اعتراض داشتند(که قطعا این گونه نیست) اقدام به عمل آمده اعتراض جمعیت بیشتری از مردم را در پی خواهد داشت .

تصاویر دلخراش درختان قطع شده در زیر تنها موجب تاسف است چرا که عبور از لابه لای این درختان نه تنها دیگر لذتی ندارد بلکه نمای نامناسب تخریب درختان درروحیه عابران جز ناامیدی و ناراحتی چیزی باقی نمی گذارد .

دکتر اویسی استاد دانشگاه و از کارشناسان و مشاوران میراث فرهنگی و محیط زیست استان در بازدید از این منطقه اظهارداشت : متاسفانه چیزی که دیدیم یک فاجعه است چرا که تعداد زیادی از این درختان را بدون استفاده از اره بلکه با استفاده از لودر و بیل مکانیکی و به صورتی بد فرم قطع کردند .

وی تصریح کرد : ما مخالف توسعه عمرانی جاده ها نیستیم اما این توسعه باید به صورت مهندسی و مدیریت شده باشد چرا که اگر قرار است جاده توسعه پیدا کند نباید از دو طرف جاده شاهد قلع و قمع درختان باشیم چرا که یکی از منابع تولید اکسیژن در منطقه همین درخت ها هستند و با قطع آن ها علاوه بر خلا تولید اکسیژن اکوسیستم منطقه دچار تغییرات منفی می شود و بسیاری از گونه های جانوری که در آن زندگی می کنند با از بین رفتن درختان دچار دگرگونی در زندگی می شوند و اکوسیستم دچار تخریب می شود.

دکتر اویسی افزود : باید دید اگر اداره راه و شهرسازی که اگر متولی این کار بوده آیا استعلام لازم را از ادارات مربوطه کرده و یا خودسرانه دست به این کار زده و چنان چه خودسرانه دست به این کار زده باید پاسخگو باشد چرا که  فعالان محیط زیست و دوستداران میراث فرهنگی به شدت پیگیر این موضوع هستند.

باید دید پس از این اتفاق تلخ واکنش های مسئولان و مهمتر از آن مردم شهرستان به از بین رفتن طبیعت زیبای منطقه چم سور چه خواهد بود اما آن چه در این میان برای همه روشن است بی برنامگی و عدم تخصص و کار کارشناسی در بین مسئولانی است که بر مصدر برخی از ادارت لالی نشسته و نه تنها منشا خدمات به مردم نیستند بلکه در مشکل تراشی و کارهای غیراصولی ید طولایی دارند.

 

تصاویر زیر این حال و هوای غمبار منطقه و بی تدبیری مسئولان مجری این کار را نمایش می دهد :

 

تابلویی که در نزدیکی محل تخریب درختان نصب شده است که هیچ گونه تناسبی با عمل انجام شده ندارد .

از بین رفتن گونه حلزون ساکن در این درختان که جزئی از اکوسیستم منطقه به شمار می رفتند

نشان تایر لودر در سطح آسفالت جهت تخریب درختان به وضوح قابل مشاهده است