خوزستان گردی آتش؛ مسئولان به گوش باشند!

به نقل از رهیاب نیوز: به تدریج با شروع فصل تابستان گرمای هوا به اوج خود می رسد؛ این موضوع البته در خوزستان زودتر از فصل تابستان شروع می شود و در این فصل نیز گرما بیش از پیش خود را نمایان می کند اما آنچه که با موج گرما در استان خوزستان ذهن ها را به خود مشغول می کند فصل آتش سوزی ها در این موقع از سال است.

 

از این رو هنوز ماه دوم تابستان در خوزستان تمام نشده که شاهد آتش سوزی های دنباله دار در سطح استان هستیم از آتش سوزی هایی که به دلیل نقص فنی و عدم رعایت ایمنی صورت می گیرد تا گرمای شدیدی که بلای جان جنگل ها می شود.

 

بر این اساس در هفته های جاری این حوادث در سطح استان خوزستان در حال چرخش است و از ماهشهر و آبادان گرفته تا اهواز و شوش در حال شکار طعمه های خود است.

 

شوش -  در روزهای گذشته جنگل‌های پارک ملی کرخه در خوزستان در دو نوبت دچار آتش سوزی شد. آتش‌سوزی نخست از عصر روز پنج‌شنبه هفته گذشته در حدفاصل روستاهای بیت‌جوحی، بیت‌رحیمه و بنادر  در نزدیکی یک روستا از توابع بخش شاوور شهرستان شوش آغاز شد و حدود 20 هکتار از این جنگل‌ها را طعمه حریق کرد. این آتش‌سوزی در ساعت 4 صبح بامداد جمعه مهار شد.

 

آتش‌سوزی دوم، چند ساعت پس از آتش‌سوزی نخست و در منطقه‌ای پایین‌تر از آن اتفاق افتاد. این آتش‌سوزی ساعت 14 روز جمعه در پارک ملی کرخه رخ داد و کار اطفاء آن تا حدود ساعت 2 بامداد شنبه ادامه داشت.

 

در این رابطه فیروز حاج‌کلی رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش می گوید: از آنجا که آتش‌سوزی در دو روز متوالی رخ داده است و هر دو در پارک ملی کرخه بوده و هنوز در مرحله اطفاء حریق قرار داریم، میزان خسارات وارده در اثر این آتش‌سوزی‌ها هنوز برآورد نشده و با انجام کار کارشناسی جمع بندی می شود. به گفته حاج‌کلی در ماه‌های تیر و مرداد گرمای شدید هوا موجب آتش‌سوزی می‌شود.

 

اهواز - اما روز چهارشنبه هفته گذشته نیز آتش سوزی در یکی از انبارهای گروه ملی صنعتی فولاد ایران در خوزستان رخ داد. یکی از انبارهای آهن اسفنجی این شرکت به دلیل گرمای بالا دچار حریق شد که بلافاصله نیروهای فنی آن واحد اقدام به مهار آن کردند.

 

در جریان این حادثه سه نفر مصدوم شدند که یک نفر آنان در محل مداوا و دو نفر دیگر به بیمارستان سوانح سوختگی اهواز منتقل شدند.

 

هاشم بالدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان در این باره می گوید: استان خوزستان به دلیل گرمای بالا همواره در قسمت های مختلف در معرض خطر آتش سوزی است که شرکتها باید نسیت به ایمن سازی محیط کار خود اقدام کنند.

 

بالدی اضافه کرد: انبار کردن آهن های اسفنجی بدون ایمن سازی کار نامطلوبی است و شرکتها فقط مجاز هستند آهنهای ضایعاتی را انبار کنند.

 

آبادان - آتش سوزی نخلستان های طویشه آبادان نیز در اوایل هفته گذشته رخ داد. بنا بر این گزارش وسعت آتش سوزی 5 هکتار بود. آتش سوزی منطقه طویشه آبادان با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی در مدت زمان دو ساعت خاموش و از گسترش آتش به منازل مسکونی جلوگیری شد. گفته شده در این آتش سوزی هزار و 300 نخل دچار حریق شد.

 

ماهشهر - اما بزرگترین آتش سوزی چند ساله اخیر در خوزستان و حتی کشور حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی ماهشهر بود که در تعطبلات عید فطر رخ داد. این شرکت به دلیل نقص فنی دچار حریق شد که خاموش کردن آن سه روز به طول انجامید.

 

آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ابوعلی سینا در منطق ویژه اقتصادی ماهشهر از چهارشنبه ١٦ تیر آغاز و بامداد شنبه 19 تیر مهار شد. در این حادثه برج 125 متری و مخزن پارازایلین این پتروشیمی در آتش سوخت. به گفته مسئولان این آتش سوزی خسارت 60 میلیون یورویی به پتروشیمی وارد کرده بود.

 

هرچند واکنش‌های متفاوتی از سوی مسئولان محلی درباره مدیریت این بحران ها در روزهای گذشته مخابره می شود ولی علیرغم عدم محقق شدن کامل وعده ها مبنی بر داشتن امکانات و تجهیزات بیشتر نسبت به سال های گذشته در صورت رخ دادن حریق، آمادگی ها نیز برای مقابله با این پدیده در استان کم رنگ است که می طلبد مسئولان در این خصوص با چاره اندیشی های لازم دغدغه مردم در این رابطه را مرتفع کنند.