آتش غیربومی ها بر پیکر نحیف خوزستان

به نقل از رهیاب نیوز:حکایت عدم توسعه‌یافتگی خوزستان را بسیاری از کارشناسان به عوامل مختلفی وابسته می‌دانند. برخی خط سیر نظام برنامه‌ریزی در این استان را به دلیل عدم اتخاذ خط‌ مشی مشخص و پرتناقض می پندارند و برخی دیگر، ناکارآمدی مدیریتی و عدم اعتماد به سرمایه‌های انسانی متخصص بومی و مدیران منطقه‌ای را در این امر دخیل می‌دانند.

 

 

ناگفته پیداست که هر کدام از این موارد در نابسامانی های موجود استان نقشی داشته است و متاسفانه در مجموع توانسته اند از توسعه یافتگی استان زرخیز خوزستان جلوگیری کنند.

 

در این میان اما آنچه بیشتر از دلایل دیگر در خوزستان چشم نوازی می کند چنبره غیربومی ها بر صندلی های مدیریتی در این استان است.

 

با اینکه سال‌هاست از گوشه و کنار خوزستان، اعتراضاتی از برخی نماینده ‌ها یا ائمه جمعه و جدیدا از استاندار جدید بومی خوزستان شنیده می‌شود ولی هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است تا آنجا که شرکت های بزرگ خوزستان هنوز زیر پاهای مدیران غیربومی له می شود.

 

این در حالی است در بعضی استان‌ها مثل اصفهان‌، مسئولان حتی جرات مطرح کردن نام غیربومی‌ها را برای تصدی مدیریت به خود نمی‌دهند و برای نیروهای بومی خود البته از نوع توانمند و به دور از باند و جناحش، ارزش خاصی قائلند و همین یکی از دلایل همصدایی در بسیاری از کارها از ایشان است.

 

تراژدی تلخ خانه به دوشی مدیران بومی و حکمرانی غیربومی ها در خوزستان تا جایی پیش رفته است که استاندار جدید خوزستان که چندماهی است سکان مدیریتی در این استان را در دست گرفته است در اظهارنظری گفته است که تمام سعی و تلاشش بر این است که استان حتی یک مدیر پروازی نداشته باشد و مسئولیت‌ها به مدیران بومی سپرده شود.

 

شاید یک نمونه از ملموس ترین نتایج حضور مدیران پروازی و غیربومی در خوزستان در آتش سوزی پتروشی بوعلی که در هفته های اخیر در ماهشهر رخ داد را بتوان به عینه مشاهده کرد آنجا که آیت الله حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز یکی از دلایل مهم این اتفاق را همین مدیران غیربومی می داند.

 

آیت الله حیدری می گوید: باید به دنبال علل این گونه حوادث رفت تا دیگر تکرار نشوند چراکه یکی از علل آن حادثه این است که شرکت های پتروشیمی در ماهشهر عمدتا توسط مدیران غیربومی اداره می شوند.

 

 

امام جمعه موقت اهواز می افزاید: طبق گزارش رسمی که به من داده اند 22 شرکت پتروشیمی وجود دارد که حتی یک مدیر آن هم خوزستانی نیست همه پروازی هستند وقتی مدیران پروازی باشند هیچ دلسوزی نسبت به کار ندارند از مدیران میانی فقط 15و از کارشناسان هم فقط 30 درصد بومی هستند.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تاکید می کند: وقتی مدیریت پتروشیمی ها عمدتا دست غیربومی ها باشد معلوم است که حتی کارگران آشپزخانه ها و فضای سبز پتروشیمی ها را هم از استان های دیگر می آورند.

 

همچنین هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ضعف مدیریت در حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر مشهود است، می گوید: وقتی در یک سیستم مشکلی و یا مثلا آتش سوزی رخ می دهد، از دو ناحیه می تواند بررسی شود یا اشکال از نیروی انسانی است و یا از تجهیزات. که در حادثه ماهشهر به نیروی انسانی و آن هم در سطح مدیریت بر می گردد.

 

 

وی با اشاره به وجود پالایشگاه های متعدد در خوزستان و بخصوص شهر ماهشهر می افزاید: به دلیل گرمی هوا در خوزستان و مشکلات دیگر، مدیران در استان ساکن نمی شوند و به تهران و استان تردد دارند. اکثر مدیران پتروشیمی استان خوزستان پروازی هستند و در هفته یک یا ۲ روز در خوزستان و بقیه روزها در تهران بوده که در واقع مدیران پروازی هستند.

 

نکته تاسف بار ماجرا اینجاست که طی چند سال گذشته خوزستان همواره میدان آزمون‌ و خطا و محل کسب تجربه برای مدیران سایر شهرها بوده و همچنان که اعتراض ها به این رویه ادامه دارد لکن حضور مدیران غیربومی نیز بلامانع است.

 

به گزارش رهیاب، خوزستان امروز با وجود داشتن نعمت‌های خدادادی فراوان اقتصادی و نیروی انسانی و تحصیل کرده در دریای بیکاری کشور در حال موج سواری است و بیشترین نیروی کار استان از نیروی‌های غیربومی تأمین می‌شود لذا به نظر می رسد که باید استاندار خوزستان با کمک 18 نماینده خوزستان که از قضا اکثرا در کمیسیون انرژی مجلس نیز هستند جلوی شد قارچ گونه مدیران غیربومی در استان را بگیرند و حقوق از دست رفته خوزستانی ها را به آنان برگردانند چراکه دود این اقدامات تماماً به چشم مردم استان رفته و خواهد رفت.