آب و هوای سالم را از مردم خوزستان گرفته‌اند

حجت الاسلام و المسلمین مجید ناصری‌نژاد در نشست مشترک رییس سازمان محیط زیست با نمایندگان و مدیران استان اظهار کرد:‌  بسیار جای تعجب است که مسئولان محیط زیست می‌گویند که حق‌آبه تالاب شادگان را گرفته‌اند. این حق‌آبه از کجا گرفته شده در حالی که سه سال است رودخانه جراحی آب ندارد؟

وی ادامه داد: این‌که اکنون و پس از این همه سال گفته شود که مشکلی در خوزستان وجود ندارد و یا این‌که گفته شود تمام مشکل تنگی نفس مردم خوزستان به گونه گیاهی کنوکارپوس بازمی‌گردد و پس از ایجاد این مشکل، از یافتن راه حلی برای آن تشکر کنیم، روند خوبی نیست. تالاب هورالعظیم را خشک کرده‌اند و تاکنون توجهی به آن نشده است و این‌که اکنون گفته شود که چند درصد از این تالاب دوباره آبگیری شده و این اقدام را شایسته تشکر بدانیم، روند درستی نیست. این بار نخست نیست و تمام این بحث‌ها و جلسات را در دوره‌های سابق و دولت‌های سابق نیز داشته‌ایم.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: ‌هر وقت گرد و غبار شدیدی می‌شد و صدای مردم بلند می‌شد، جلسه تشکیل می‌شد و تا غبار می نشست، تمام این مسائل رها می‌شد؛ این چه روندی است؟

ناصری نژاد با بیان این‌که در خوزستان کمبود شدید آب وجود دارد، گفت:‌ اکنون رودخانه کارون به نفس‌های آخر خود رسیده و رودخانه مارون نیز مرده است؛ در حوزه مارون مشکلات بی‌آبی بسیاری وجود دارد.

وی اظهار کرد:‌ بسیار جای تعجب است که مسئولان محیط زیست می‌گویند که حق آبه تالاب شادگان را گرفته‌اند. این حق آبه از کجا گرفته شده است در حالی که سه سال است رودخانه جراحی آب ندارد؟

نماینده شادگان گفت: حضور در این جلسه به دلیل آن است که اخلاق مردم خوزستان این است که نسبت به مهمانان خود خوش‌آمدگویی کنند ولی جمعی از نمایندگان استان خوزستان به من تکلیف کرده‌اند که اعلام کنم از جهت اعتراض در این جلسه شرکت نکرده‌اند.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان عنوان کرد: ‌اکثریت نمایندگان خوزستان از وضعیت محیط زیست استان بسیار ناراضی هستند. این وضعیت مناسب نیست.

ناصری نژاد اظهار کرد: ‌گرفتاری اساسی با مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست داریم؛ سازمان حفاظت محیط زیست در جایی که باید با شدت و قدرت برخورد کند، تساهل می‌کند ولی در جاهایی که می‌توان تا حدودی کنار آمد، مقاومت‌های بسیار شدیدی می‌کند؛ این درست نیست.

وی اظهار کرد:‌ صنعتی به حجم نیشکر و با این همه آلایندگی در خوزستان وجود دارد و از سوی مسئولان محیط زیست عنوان می‌شود که نیشکر آلایندگی ندارد. چه شده که گفته می‌شود که نیشکر آلایندگی ندارد؟ آیا دود ناشی از مزارع نیشکر که مردم را اذیت کرده است، آلایندگی نیست؟ این که پساب‌های صنایع نیشکر به صورت مستقیم در تالاب شادگان تخلیه می شود، آلایندگی نیست؟

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با اشاره به این‌که وضعیت محیط زیست خوزستان بسیار نامطلوب است، گفت: پتروشیمی و وضعیت آلایندگی آن، مساله سد گتوند و شوری حاصل از آن، این وضعیت نامناسب محیط زیست را در خوزستان نمایان می‌کند.

ناصری‌نژاد با بیان این‌که از فعالیت سازمان حفاظت محیط زیست در خوزستان به شدت گله‌مند هستیم و اعتراض داریم، عنوان کرد:‌ اکنون سال چهارم دولت است و با سفر و خوش و بش مشکلات مردم حل نمی‌شود. مردم خوزستان مشکلات بسیاری دارند و باید به صورت جدی به این مشکلات پرداخته شود. ما اکنون نمی‌دانیم چه‌کار کنیم؛ آنقدر از مشکلات صحبت کرده‌ایم که ما را به بداخلاقی و تند بودن متهم می‌کنید ولی هر چه را که می‌گوییم از درد است.