کشف غاری در بهبهان منجر به شناسایی نوعی ماهی کور کمیاب شد

، در پی گزارشات مردمی از بخش تشان شهرستان بهبهان مبنی بر وجود غاری در بخش تشان که ساکنان بومی منطقه به صورت اتفاقی متوجه شکافی در روی تپه ای نزدیک روستا شده و پس از ورود به آن متوجه ابعاد و اهمیت آن شده بودند، مسئولان محیط زیست شهرستان وارد عمل شدند و اقدام به حضور در این مکان کردند.

در اولین بازدید، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهبهان به اتفاق بخشدار و رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان در محل حضور یافته و پس از تحقیقات محلی مبنی بر وجود نوعی ماهی در چشمه آب درون غار، محیط بانان این اداره برای بررسی موضوع به درون غار عزیمت کرده و تعداد سه قطعه ماهی را به منظور بررسی به اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان ارسال کردند.

پس از بررسی مسئول بخش مطالعات ژنتیکی غارها و فسیل های خوزستان، مشخص شد این ماهی فاقد قدرت بینایی بوده و به طور کامل کور است و هیچگونه آثاری از چشم خارجی در آنها مشاهده نمی‌شود به دلیل این‌که در آبهای زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کورغاری معروف شده است.

پس از مشاهده این ماهی، مسئول بخش مطالعات ژنتیکی غارها و فسیل های خوزستان به همراه رئیس و محیط بانان اداره محیط زیست شهرستان بهبهان به محل غار رفته و بازدید مقدماتی را از محیط غار داشتند تا با بررسی وضع موجود برای بازدید های تکمیلی بعدی قدامات لازم انجام گیرد.

مسئول بخش مطالعات ژنتیکی غارها و فسیل های خوزستان نیز در خصوص این ماهی کمیاب گفت: این گونه ماهی کور غار که چهار تا پنج سانتی‌مترطول دارد دارای دو جفت سبیلک است که یک جفت آن روی لب بالا و جفت دیگر در گوشه دهان قرار دارد.

چنگیزی افزود: این نمونه نادر و منحصربه‌ فرد در این غار مشابه آنها در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نشده است به جز بخش پاپی در  استان لرستان. طبق برخی گزارشات پراکنده و غیر رسمی گزارش شده برخی از افراد بومی این ماهی را می گیرند و از غار خارج می کنند؛ بی خبر از آنکه این ماهی در محلی غیر از زیستگاه اصلی‌اش، در بهترین شرایط بیشتر از سه هفته زنده نخواهند ماند.  

وی افزود: بهتر است بدانیم این ماهیان کور به لحاظ شیلاتی فاقد ارزش اقتصادی هستند اما به عنوان منابعی از ذخائر ژنتیکی کشور نادر و خاص بوده و فقط زمانی که در زیستگاه اصلیشان هستند، ارزش دارند.