ورود خرما به بورس سبب احیای نخیلات خوزستان می شود

هرمز خواجوی عصر امروز سه شنبه در جلسه امکان سنجی ورود خرما به بازار بورس کالا در آبادان با بیان اینکه شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر و اهواز از جمله تولید کنندگان خرما به ویژه از نوع استعمران هستند، گفت: از دیر باز خرمای تولید شده در این مناطق جنبه صادراتی به بازارهای مختلف دنیا را داشته و در این راستا یکی از سیاستهای دولت آنست که در بحث تولیدات کشاورزی از تولید کنندگان و کشاورزان حمایت کند.

وی افزود: به استناد ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی مصوبه مجلس شورای اسلامی، محصولات مختلفی همچون ذرت و جو در بورس کالا در حال عرضه است، سال گذشته در بحث عرضه ذرت در بورس، در استان خوزستان به عنوان پایلوت و به شیوه قیمت تضمینی انجام شد.

خواجوی اظهار کرد: در این شیوه از عرضه ذرت، کشاورزان و تولید کنندگان محصول را در بورس ارائه می دهند و سپس محصول توسط بورس به فروش می رود.

به گفته وی، چنانچه محصول بیشتر از قیمت تعیین شده به فروش رفت آن بخش از افزایش نرخ به کشاورز تحویل می شود و چنانچه محصول کمتر از قیمت تضمینی به فروش رسید ما به التفاوت قیمت توسط وزارت جهاد کشاورزی به کشاورز پرداخت می شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان افزود: برای انجام این کار (عرضه خرما در بورس کالا)، در ابتدا باید موضوع از سوی هیئت دولت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و پس از آن نیز هماهنگی های لازم در سطح کشور برای خرما انجام شود.

خواجوی با بیان اینکه با اعلام این موضوع یکسری الزامات و زیرساختها بایستی ایجاد شود، از انبار، سردخانه، ایجاد سیستم حمل و نقل مطلوب، صندوقها و بسته بندی های مناسب برای عرضه خرما به شکل استاندارد و قابل عرضه در بورس به عنوان این الزامات نام برد.

وی از نبودن نیاز به سهم آورده ۱۰۰ درصدی نقدینگی توسط دولت و معطل نشدن کشاورز در تامین و پرداخت پول به وی به عنوان برخی از مزایای ورود خرما به بورس کالا نام برد.

خواجوی اظهار کرد: با توجه به سهولت دسترسی به انبارهای بخش دولتی در زمان حاضر، نیاز به انبارهای دولتی زیادی نیست اما اگر قصد توسعه کار را داریم به طور قطع یکسری کمبودها از جمله سردخانه و انبار استاندارد هست که بایستی تکمیل شوند.

مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان تصریح کرد: می توان در زمینه عرضه محصولات با کیفیت بیشتر رقابتی را ایجاد کرد که در نهایت هم کشاورز، هم دولت و هم صنایع تبدیلی و تکمیلی سود کنند و کارها به نحو مطلوبی انجام و دنبال شود.

خواجوی یادآور شد: در صورت طی مراحل قانونی، این کار می تواند سبب احیای نخیلات خوزستان و حتی سایر استانهای کشور شود.