خوزستان غرق در خاک و مدیران استان غرق در خواب

:سال هاست که استان خوزستان با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم می کند ، زندگی شهروندان را مختل کرده و باعث بوجود آمدن مشکلات تنفسی شده است. با وجود چنین مشکلاتی مدیران مرکز نشین و نمایندگان مجلس و مدیران استانی نه تنها تا کنون اقدامی نکرده اند  بلکه به دلیل اختلاف نظر در منشا ریزگردها هنوز در پله اول حل این معضل گیر کرده اند.

به نظر می رسد تصمیم گیری برای کسانی که تا به حال تنفس در هوای توام با ریزگرد را تجربه نکرده اند چندان قابل درک نباشد از آنجا که برخی مسئولین مربوطه حتی حاضر نیستند در زمان وقوع گرد و غبار وارد استان شوند چگونه می توانند در خصوص حل این معضل دلسوزانه عمل کنند؟

 

در همین موضوع حبیب الله کشت زرنماینده مجلس و عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله ریزگردها از مرز بحران عبور کرده وامروز به یک فاجعه ملی تبدیل شده است معتقد است ریزگردها در آینده سرنوشت توام با مشکلات عدیده ای چون بیماران قلبی و ریوی را برای مردم خوزستان رقم خواهد زد.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس با اشاره به تبعیض دولتمردان در خصوص توجه به معضل ریزگردها گفت : اگر این پدیده در پایتخت به صورت مداوم صورت می‌گرفت قطعا سال‌های زیادی بود که این بحران در نطفه خفه می‌شد و مردم پایتخت در معرض عوارض این پدیده نبودند.

 

این نماینده مجلس با انتقاد از بی توجهی دولت به این معضل ،راه حل معضل ریزگردها را برگزاری چند کنفرانس و چند گفت‌وگو تلویزیونی برای پائین آوردن تب التهابات در ایام بروز این پدیده ندانست و خواستار ورود مقتدرانه دادستان کل کشو در این بحران ملی را برای افزایش نظارت و تولید حساسیت شد و گفت : سئوال بنده این است که در این بازه چند ساله با چه اقدامات عملی در مقابل این پدیده تدابیری اندیشیده شده است؟

همچنین ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سفر اخیر خود به خوزستان با اشاره به طراحی برنامه ای در خصوص رسیدگی به معضل آلودگی هوا به ویژه در خوزستان گفت : با خاطیان در مقوله آلودگی هوا برخورد خواهیم کرد.

 

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آخرین گفتگوی خود با رسانه با روند همیشگی دست به دامن توجیهات شده و به خارجی بودن منشا ریزگردها اشاره کرده و در وعده ای دیگر به برنامه مصوب دولت در خصوص مطالعات استانی حل معضل ریزگردها اشاره کرد .

لاهیجان زاده مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان چندی پیش بجای درخواست جدی تحقق بودجه مقابله با ریزگردها با رعایت جانب احتیاط  از دولت تقاضا کرد: انتظار داریم بودجه مقابله با ریزگردها در سال ۹۵ در دستورکار دولت قرار گیرد.

 

همچنین علیرغم تعدد وقوع ریزگردها در ماههای اخیر و صحبتهای نمایندگان استان در خصوص پیگیری بودجه مصوب حل معضل ریزگردها هنوز شاهد اتفاق شاخصی در این مقوله نبوده ایم

همه این موارد در حالی مطرح شده که ۳ سال از دولت تدبیر می گذرد و خاک بی تدبیری کابینه دولت تدبیر در گلوی مردم خوزستان نشسته و از تمام نشست ها و کارگروه های مربوط به ریزگردها و بودجه هایی که در این چندسال توسط دولت مصوب شده و به خوزستان نرسیده اند تنها حسرت یک روز هوای پاک نصیب مردم خوزستان شده است.

 

امید است که مسئولین سکوت مردم مظلوم خوزستان را بی توجهی نسبت به این موضوع تلقی نکرده و در برطرف کردن این معضل همیشگی گام های موثری بردارند و اطلاعاتی درمورد اقدامات انجام شده و در حال انجام را در اختیارشهروندان قرار بدهند.