طاعون در پارک پردیسان بجنورد ۴۰ راس قربانی گرفت+ تصاویر

سید علی اصغر مطهری با اعلام این خبر اظهار کرد: با شروع و تشخیص این بیماری اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل آن انجام گرفته و در حال حاضر منطقه هر روز با همکاری نیروهای محیط زیست و دامپزشکی استان پایش می شود.

وی افزود: ضد عفونی آبشخورها و محل تلف شدن لاشه ها، جمع آوری و حمل لاشه ها به خارج از محیط مجموعه و دفن بهداشتی آن طبق دستورالعمل دامپزشکی و رعایت اصل بهداشتی ورود و خروج افراد و خودروها جهت جلوگیری از انتشار بیماری و واکسیناسون حیات وحش مجموعه از اقدامات این اداره کل در جهت کنترل این بیماری است.
وی اظهار داشت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری ویروسی مشترک بین حیات وحش و دام اهلی است و در بین نشخوار کنندگان کوچک نظیر گوسفند و بز مشاهذه می شود و در سال 1391 در پارک ملی ساریگل مشاهده و باعث تلف شدن بیش از 300 راس از حیات وحش این پارک ملی شد.
مطهری افزود: در پارک پردیسان بجنورد حدود یکصد راس حیات وحش شامل قوچ و میش اوریال و کل وبز و آهو در مساحت حدود 44 هکتار نگهداری می شوند که قابلیت رهاسازی در طبیعت را ندارند.
وی خاطر نشان کرد با توجه به محصور بودن حیات وحش در پارک پردیسان باباامان بجنورد امکان انتقال این بیماری به دام اهلی وجود ندارد اما اقدامات پیشگیرانه درخصوص جلوگیری از شیوع آن پیش بینی شده است.