درخشش یاقوت سرخ در باغملک

از گذشته های دور شهرستان باغملک خاستگاه تولید انار بوده است و همگان و به ویژه خوزستانی ها این شهرستان را با نام این میوه بهشتی می شناسند.

اناردر حاشیه مزارع یا در باغ مرکبات باغملک به‌ صورت ارگانیک به عمل می ‌آیند و این شهرستان از مراکز تولید این میوه با کیفیت در خوزستان شناخته می شود و همچنین با تولید سالانه بیش از ۱۵ تن محصول نیاز بازار داخل شهرستان و تا حدودی خارج از آن را در زمان معینی تامین می کند.

در همین خصوص محرابی رئیس اداره تولیدات گیاهی با بیان این که برداشت انار از سطح باغات شهرستان باغملک از اواخر مردادماه آغاز و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد اظهار کرد : امسال نیز ۹۰۰هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت درخت انار رفته اند که ۲۰۰ هکتار آن غیربارور است و پیش بینی می شود امسال از ۷۰۰ هکتار بارور به طور میانگین ۱۲ تا ۱۵ تن در هر هکتار انار برداشت شود.

IMG_20160905_175005

وی افزود : به طور میانگین میزان تولید  8400تن در سال که اگر مصرف سرانه انار برای هر فرد را ۲۰ کیلوگرم در نظر بگیریم ۶۳۰۰ تن مازاد بر مصرف داریم که به شهرستان ها و استان های هم جوار صادر می شود.

محرابی عنوان کرد: بیشترین کشت انار در بخش مرکزی و حاشیه رودخانه یعنی از مال آقا ، رباط ، ابوالعباس به سمت باغملک است که تامین آب آنها از رودخانه دائمی رود زرد و مقداری هم از چشمه ها و قنات تامین می شود.

IMG_20160905_175001

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت انار استان در باغملک است گفت : یک چهارم سطح زیر کشت انار استان در باغملک است و ۲۵ درصد انار استان از باغملک تامین می شود که به شهرهای همجوار و استان های دیگر مانند چهارمحال و بختیاری صادر می شود.

وی  با بیان اینکه برند ارگانیک انار باغملک را گرفتیم عنوان کرد : در باغات باغملک هیچ نوع سم شیمیایی استفاده نمی شود اما باغ های قدیمی سنتی است و ورود ماشین آلات  به آنها امکان پذیر نیست لذا به دنبال تغییر آنها و استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار هستیم .

IMG_20160905_174931

رئیس اداره تولیدات گیاهی در پایان ضمن اشاره به اینکه در باغملک اقلام زودرس بیشتر وجود دارد بیان داشت : با توجه به بارندگی های سال گذشته و افزایش آبهای سطحی ، بحث ترویجی، اصلاح باغات میوه و مدیریت کف باغ ، مبارزه با آفات و علف های هرز پیش بینی می شود امسال برداشت بیشتری داشته باشیم.

گفتنی ست ارقام انار در باغملک  ملس، ترش، شیرین و… است  و همچنین رب انار و ترشی ناردونگ از جمله فراورده های این محصول است.