توسعه خط ریلی و ایجاد پارکینگ برای زائران اربعین

خلیل راحتی قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور  شنبه شب در نشست ستاد اربعین که با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان و مدیران استان در سرسرای استانداری برگزار شد اظهار کرد: در سال های گذشته اگر چه مشکلاتی در تردد و خدمت رسانی به زائران در سه پایانه مرزی کشور در ایام اربعین وجود داشت اما این مشکلات سال گذشته به حداقل رسید و اقدامات خوبی برای ساماندهی زائران صورت گرفته است.

 

وی گفت: هرچه خودروهای شخصی و موکب ها به پایانه های مرزی نزدیک تر شوند بی شک کار ساماندهی و مدیریت زائران برای دستگاه های متولی سخت تر خواهد شد.

 

وی بیان کرد: کنترل ورود و خروج از پایانه های مرزی چذابه و شلمچه باید از مهمترین برنامه های مسئولان این استان باشد و هرچه در جهت توسعه زیرساخت ها و ایجاد فضای پارکینگ برای ساماندهی خودروهای شخصی تلاش شود؛ تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات خواهد داشت.

 

راحتی تصریح کرد: برقرای امنیت و بیمه کردن پارکینگ ها، استقرار خودروی آتش نشان و ایجاد سرویس بهداشتی ازجمله الزامات برای خدمت رسانی در ایام اربعین به زائران به شمار می رود که باید در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده و عملیاتی شود.

 

وی ادامه داد: همچنین ایجاد فضای پارکینگ در شهرستان خرمشهر ضمن این که بار ترافیکی این دو پایانه مرزی را کاهش می دهد می تواند رونق اقتصادی را در این شهر ایجاد کند.

 

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت: بحث امنیت و ایجاد روشنایی در پارکینگ های سطح شهر و اطراف شهر باید دراولویت کار قرار گیرد تا زمینه برای خدمات رسانی هرچه بهتر به زائران فراهم شود.

 

وی بیان کرد: موکب های مسیرهای منتهی به دوپایانه مرزی باید به تایید شورای عالی ترافیک رسیده و از افزایش بی رویه آن ها جلوگیری شود چرا که محل استقرار آن ها در طول مسیر در افزایش بارترافیکی و یا کاهش آن تاثیرگذار است.

 

راحتی بیان کرد: انتظار می رود وزارت نیرو نیز در جهت تامین برق و ایمن سازی اتصالات و تامین آب این دوپایانه مرزی نهایت تلاش خود را به کار گیرد.

 

وی یادآورشد: افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی برای جابجایی زائران از درون شهر به سمت پایانه های مرزی نیز یکی دیگر از مواردی است که می تواند ترافیک جاده ای را به حداقل رساند.

 

قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورگفت: باتوجه به اینکه هرساله بر تعداد زائران اربعین حسینی افزوده می شود، نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای خرمشهر تا شلمچه ، بستان تا چذابه و بصره تا شلمچه بیشتر از همیشه احساس می شود.

 

وی افزود: اتوبوس های مستقر در این مسیرها باید به صورت 24 ساعته و با بیش از یک راننده در خصوص جابجایی زائران اقدام کنند.

 

راحتی ادامه داد: زائران اربعین در زمان رفت به دلیل ذوق و شوقی که دارند خستگی مسیر را احساس نکرده و از چند روز پیش از اربعین اقدام به سفر می کنند اما در زمان برگشت شرایط متفاوت بوده و آن ها ضمن خستگی مسیر، مدت زمان کوتاهی را برای بازگشت انتخاب می کنند که همین امر آستانه تحمل آن ها را لبریز می کند.

 

وی همچنین به جابجایی زائران از خط ریلی کربلا به بصره اشاره کرد و گفت: اگر پروژه خط ریلی کربلا به بصره اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات زائران برطرف شده و دیگرشاهد سرازیر شدن زائران به یکباره در پایانه های مرزی نخواهیم بود.

 

بحث ایجاد پارکینگ، تامین آب، برق رسانی به موکب ها و ایستگاه راه آهن در شلمچه، جمع آوری زباله های انباشته شده در دوپایانه مرزی، برقراری ارتباط هرچه بیشتر با کشور عراق درخصوص استفاده ظرفیت های این کشور در جهت خدمت رسانی به زائران، سرعت بخشیدن به تعریض پل در مسیر سوسنگرد به چذابه ، احداث سرویس های بهداشتی در پارکینگ های منتهی به مسیر دو پایانه مرزی، استفاده حداکثری از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی زائران از داخل و خارج استان به سمت پایانه های مرزی و مواردی از این قبیل از مسائل مهمی بود که در این جلسه مرود بحث قرار گرفت.

 

پایانه های مرزی چذابه، شلمچه و مهران سه پایانه مرزی کشور به شمار می روند که هرساله تعداد زیادی از زائران حسینی از این سه مرز برای سفر به کربلا و نجف عبور می کنند.