خسارت سیل خوزستان بعد از ۷ ماه پرداخت نشد

قاسم منصور آل کثیر: در اثر وقوع سیل فروردین ماه گذشته، یک هزار میلیارد تومان به کشاورزان خوزستانی در حوزه زراعت، باغبانی، دام، طیور و زیرساخت ها خسارت وارد شد. با اینکه هفت ماه از طغیان رودخانه دز می گذرد اما همچنان خسارتی به کشاورزان چهار شهرستان دزفول، شوش، شوشتر و اهواز پرداخت نشده است. اگر چه طغیان رودخانه دز سر و صدای رسانه ای بسیاری داشت اما سرنوشت سیل زدگان با سکوت خبری همراه بود تا جایی که مردم سیل زده تنها از طریق شبکه های اجتماعی روزانه فریاد می زنند اما گوشی صدای آنها را نمی شنود. فعالان اجتماعی مناطق سیل زده معتقد هستند این رویه دولت تنها باعث دامن زدن به افزایش بی اعتمادی مردم به دولت می شود.

گوشی صدای سیل زدگان خوزستانی را نمی شنوند آنها همچنین می گویند تصویب پرداخت خسارات سیل مازندران در کمتر از ۱۰‌ روز در هیئت دولت و عدم پرداخت خسارات سیلاب به کشاورزان خوزستان پس از گذشت بیش از ۶ ماه، با عدالت هم‌خوانی ندارد .

ناامید شده ایم

شعیبیه از توابع شهرستان شوشتر یکی از بخش هایی است که ساکنان آن خسارات چشمگیری دیدند.

عضو شورای بخش شعیبیه در این باره در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: خسارت هایی که به بخش ساختمانی، کانال های زهکشی، دام ها، تلمبه های آب کشی و... وارد شد جبران ناپذیر بوده و تا حالا کسی خسارت را تقبل نکرده است.

«راضی عنافچه» می افزاید: از وقتی سیلاب شد تاکنون مرتب گزارش مستند ارائه دادیم و استاندار و معاون وزیر و... از نزدیک و از زبان مردم مشکلات منطقه را دیدند و شنیدید.

وی توضیح می دهد: بیش از ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی طی طغیان رودخانه نابود شد. هم اکنون نیز گندم باقی مانده از سیلاب را کیلویی ۴۲۰ تومان می خرند، در حالی که قیمت برنج کیلویی یک هزار و ۳۰۰ تومان از سایر کشاورزان خریداری شد. مابه تفاوت را چه کسی باید پرداخت کند، ما که ناامید شدیم.

مردم فراری از مسئولان و نمایندگان

پس از شعیبیه ای ها که برای مدت ها درگیر سیلاب بودند و مزارع، مسیر تردد، پل ارتباطی و بسیاری از زیرساخت هایشان از بین رفت، مردم شهرستان شوش نیز از دیگر خسارت دیدگان این طغیان بودند.

عزمی برای پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی وجود نداردحال مردم نه سخنان مسئولان را دیگر جدی می گیرند و نه به توان تاثیرگذاری نمایندگان خود اعتماد دارند. آنها می گویند نظارت نمایندگانشان در این حوزه به شدت ضعیف و بی تاثیر بوده است.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: عزمی برای پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی وجود ندارد.

«سید راضی نوری» اضافه می کند: فروردین ماه امسال بود که سیلی ویرانگر ثمره ماه ها تلاش کشاورزان را شست و با خود بُرد تا کشاورزان بمانند و حسرتی دردناک. از نخستین روزهای وقوع سیل، مسئولان استانی و ملی، وعده پرداخت خسارت سیل را در بوق و کرنا کردند تا بار دیگر امید در دل کشاورزان خوزستانی جوانه بزند.

وی با انتقاد از عملکردهای دوگانه گفت: مردم می‌بینند که پرداخت خسارات ناشی از سیلاب به کشاورزان در استان مازندران ظرف کمتر از ۱۰ روز پس از وقوع سیل در هیئت دولت مصوب می‌شود اما خسارات سیلاب فروردین ماه خوزستان با گذشت بیش از ۶ ماه پرداخت نشده است.

نوری با بیان اینکه اکنون در فصل کشت پاییزه قرار داریم، می گوید: اگر منابع و اعتبارات مورد نیاز برای جبران خسارات وارده ناشی از سیلاب به اراضی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار نگیرد، قطعا کشاورزان برای کشت پاییزه با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی بیان می کند: ‌انتظار داریم در زمان باقی‌مانده تا کشت پاییزه پرداخت خسارات سیلاب ۹۵ خوزستان در هیئت دولت تصویب شود و ما بارها پیگیر این مسئله بودیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

فعالان اجتماعی نیز معتقد هستند سیل خوزستان که به گفته کارشناسان، افزایش خسارت های آن به دلیل تصمیمات اشتباه و اقدامات دیرهنگام مسئولان رخ داد، زندگی کشاورزان و دامداران خوزستانی را با مشکلات بسیار مواجه ساخته، این در شرایطی است که این استان نقش مهمی در امنیت غذایی کشور ایفا می کند و ادامه این روند ثمره ای جز بی رغبتی کشاورزان به کشت محصولات در پی نخواهد داشت از همین رو انتظار می رود مسئولان استانی با پیگیری این مطالبه عمومی بخشی از دغدغه قشر مظلوم جامعه را رفع کنند.

سیل نعمت بود

در اثر وقوع سیل چند ماه گذشته ۴۸۱ میلیارد تومان به کشاورزان خوزستانی خسارت وارد شدمدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان نیز پیش از این در خصوص جبران خسارت کشاورزان سیل زده اظهار کرد: در اثر وقوع سیل چند ماه گذشته ۴۸۱ میلیارد تومان به کشاورزان خوزستانی در حوزه زراعت، باغبانی، دام، طیور و زیرساخت ها خسارت وارد شد.

کیخسرو چنگلوایی بیان کرد: خدا را شاکریم که هیچ اتفاقی برای مردم نیفتاد و قطعا مردم ضرر و زیانی به خاطر آبگرفتگی دیدند که قرار شد ظرف یک هفته برآورد شود.

کاستی ها در فرآیند طغیان رودخانه دز به قدری بود که استاندار پیشین بابت کاستی های موجود در کنترل شرایط عذرخواهی کرد. البته وی در جایی دیگر از سیلاب اخیر به عنوان یک نعمت یاد کرد و گفت: به اعتقاد من باید این اتفاق را به عنوان یک نعمت تلقی کنیم چون با اطلاع رسانی که داشتیم، اصل غافل گیری حاکم نبوده و خسارت جانی در بر نداشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین منصوری افزود: بیکاری و درمان از مهم‌ترین مشکلات بخش شعیبیه است؛ در این بخش حتی یک اورژانس یا مرکز درمانی وجود ندارد و برای یک مراجعه پزشکی ساده مانند آمپول زدن باید به خارج از بخش سفر کنیم.

وی تصریح کرد: تاکنون چندین نوبت مسئولان مختلف به شعیبیه سفر کرده‌اند و وعده‌های مختلفی در خصوص رفع محرومیت و مشکلات حاد بخش شعیبیه داده‌اند اما تا کنون اقدامی انجام نشده است.

زندگی و دیگر هیچ

«اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور نیز خسارت‌های به بار آمده ناشی از سیل در خوزستان را بسیار سنگین دانست و اظهار کرد: سیل هم به بخش‌های زیربنایی و تاسیسات استان خسارت وارد کرده و هم به بخش کشاورزی خوزستان که بعد از مهار کامل سیل این خسارت‌ها باید به طور دقیق بررسی شود.

با اینکه بسیاری از مسئولان ملی، استانی و محلی بارها در رسیدگی به مشکلات سیل زدگان گفتند، اما همچنان کوچکترین رسیدگی به حال متضرران نشده است. اهالی روستاهای آسیب دیده می گویند تنها نیازهای اولیه زندگی را می خواهیم و دیگر هیچ