دسترنج کشاورزان خوزستانی در جیب خارجی‌ها می‌رود+تصاویر

استان خوزستان در زمینه کشاورزی دارای ظرفیت‌های بسیار بزرگ و قطب کشاورزی ایران محسوب می‌شود؛ مهم‌ترین محصول تولیدی استان را می‌توان خرما عنوان کرد چراکه یکی از استانهای تولید انبوه این محصول است.

 

 

در کنار این ظرفیت‌های بی شمار، یکی از دغدغه‌های اساسی کشاورزان در این استان، فروش محصولات کشاورزی است؛ بازار محصولات کشاورزی استان خوزستان با نوسان‌های زیادی روبرو است و این موضوع گاها باعث ضررکرد بالای کشاورزان می‌شود.

 

خرمای تولیدی خوزستان به دلیل مرغوبیت مشتریان زیادی در جهان دارد و کشورهای حوزه خلیج فارس مهمترین مشتریان خرمای خوزستان هستند اما گویا صنایع تبدیلی این محصول باارزش در استان آن طور که باید توسعه پیدا نکرده و همچنین بسته بندی آن به دلیل عدم کیفیت و نحوه مناسب در بازار جهانی با مشکلاتی روبرو است.

 

ایران پس از مصر دومین تولیدکننده خرما در جهان به شمار می‌رود، اما به گفته کارشناسان با توجه به این‌که بسته‌بندی خرمای صادراتی ایران سنگین و به صورت سنتی است، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با بسته بندی‌های کوچک جایگاه ایران را در بازارهای صادراتی گرفته‌اند.

 

 

بخش خصوصی باید در زمینه صنایع تبدلی محصولات کشاورزی به ویژه خرما ورود کند

سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار رهیاب اظهار کرد: بخش خصوصی باید در زمینه صنایع تبدلی محصولات کشاورزی به ویژه خرما ورود کند و اگر ما دست روی دست بگذاریم و انتظار کمک دولت باشیم باتوجه به مشکلاتی که دولت دارد نمی‌توانیم به سر منزل مقصود برسیم.

 

وی عنون کرد: انتظار داریم اگر تسهیلات و مجوزی وجود دارد دولت کمک کند ولی ورود بخش خصوصی و تعاونی است که می‌تواند که مسائل مربوط به خرما و صنایع تبدیلی آن را حل کند.

 

اگر بخواهیم وارد بازار رقابتی جهانی شویم باید خرمای ما از نظر بسته بندی با کیفیت باشد

نماینده مردم شوش تاکید کرد: اگر بخواهیم وارد بازار رقابتی جهانی شویم باید خرمای ما از نظر کیفیت و هم از نظر بسته بندی با کیفیت باشد و بایستی تمام استانداردهای جهانی و حتی بیشتر از آن را رعایت کنیم.

 

نوری گفت: در زمینه خرید و بازار، کیفیت محصول را از طریق بسته بندی‌های شیک و زیبا و مورد پسند مصرف کننده خارجی و داخلی مدنظر داشته باشیم که در این صورت می‌توانیم موفقیت‌هایی در پیش داشته باشیم.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: روی هم رفته از نظر کمیت و کیفیت حرکت‌هایی که باید صورت بگیرد انجام نشده است که انتظار داریم به آن سمت و سو برسیم.

 

 

 

خرما باید با رعایت استانداردهای بین المللی به بازارهای اروپایی صادر شود

همچنین جواد کاظم نسب الباجی عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بابیان اینکه کاهش نرخ تمام شده خرما نیازمند یارانه و اعتبار ویژه است، گفت: خرما باید با بسته بندی کوچک اما با رعایت استانداردهای بین المللی به بازارهای اروپایی صادر شود.

 

وی درباره وضعیت تولید خرما در کشور، تصریح کرد: نوع بسته بندی و شرایط مصرف در کشورها باید در میزان حجم بسته بندی کالا در اولویت قرار بگیرد.

 

ساختار صادرات خرما باید به نحو کارشناسانه‌ای تغییر کند

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوع مصرف در اروپا به طریق مصرف روزانه است و بدین معنا باید از صادرات خرما با بسته بندی‌های با وزن بالا جلوگیری کنیم، ادامه داد: با توجه به کیفیت خرما ایرانی و میزان مصرف روزانه در اروپا باید محصول در بسته بندی کوچک و به اصطلاح برای مصرف روزانه صادر شود.

 

وی ادامه داد: ما برای نماندن محصول بر روی دست کشاورز باید ساختار صادرات محصولی همچون خرما را به نحو کارشناسانه‌ای تغییر کند.

 

الباجی یادآور شد: دولت باید یارانه و اعتبارات لازم برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در نظر بگیرد و از همین رو باید نرخ تمام شده محصول برای صادرات محصولات کشاورزی کاهش یابد.

 

 

 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه نخلداران ما اگر خواستار صادرات بهینه خرما به کشورهای اروپایی هستند باید بر طبق سلیقه مشتری محصول را با بسته بندی بین المللی صادر کنند، گفت: صادرات خرما باید با بسته بندی کوچک اما با رعایت استانداردهای بین المللی به بازارهای اروپایی صادر شود.

 

به گزارش رهیاب، جای خالی استفاده از دانش و فناوری فرآوری و صنایع تبدیلی در صنعت تولید خرما، منجر به عقب افتادن و خالی بودن جایگاه این محصول در بازارهای جهانی و حتی داخلی می‌شود و ضعف در کلیه مراحل باروری و فرآوری، ارزش افزوده این محصول، نصیب کشورهای توسعه یافته‌ای می‌شود که خود را به مدرن‌ترین تکنیک‌های نگهداری و بسته بندی مجهز ساخته‌اند و به واسطه آن، ارزش افزوده این طلای فراموش شده، به جیب کشورهای واسطه سرازیر می‌شود.

 

لذا پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح‌های صنایع تبدیلی و دسته بندی خرما و حمایت‌های صندوق توسعه ملی در این زمینه می‌تواند گامی در جهت تشویق سرمایه گذاران این بخش باشد و ساختار صادرات این محصول با ارزش را بیش از پیش سامان دهد.