مترو اهواز در دولت روحانی به خواب زمستانی رفت

 کمتر از ۸ ماه تا پایان دولت یازدهم باقی مانده که فرصت کوتاهی برای به پایان رساندن حجم انبوه وعده های عمرانی نیمه تمام دولت است، نگاهی به درصد پیشرفت پروژه‌ها در خوزستان، نشان می‌دهد دولت یازدهم با انبوهی از کارهای نیمه تمام جا مانده از زمانبندی پروژه ها مواجه است که نشان از عدم تطابق تزریق منابع مالی توسط دولت با وعده های وی به مردم خوزستان دارد.

پروژه قطارشهری اهواز یکی از این دست پروژه هایی است که از ۴ سال پیش تا کنون قربانی وعده های دولت شده است و پس از رفت و آمد های چندین باره معاون عمرانی وزیر کشور و اما و اگر های فراوان بیش از ۱۸ ماه است که در تعطیلی به سر می برد.

از آنجا که هیچ یک از مدیران شهری و حتی استانداری خوزستان داوطلب پذیرش مسئولیت توقف این پروژه نیستند می توان از پروژه قطار شهری اهواز به عنوان پروژه ای تاریخی که در دل خود کلکسیونی از مشکلات ریز و درشت را جای داده نام برد.

در همین راستا محبوبی سرپرست جدید سازمان قطارشهری اهواز در جدیدترین اظهارات خود گفته است: متروی اهواز ۱۸ ماه است در تعطیلی به سر می برد و برای راه اندازی فاز اول آن سه هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است به گفته وی در صورت تامین اعتبار اگر بهانه ای دیگر نازل نشود شاید ۱۰ تا ۱۲ ماه بعد از وصول اعتبار از مرکز بتوان دل به بهره برداری از فاز اول مترو اهواز بست.

محبوبی همچنین شرط اول و آخر راه اندازی مجدد پروژه قطار شهری اهواز تعیین تکلیف پیمانکار و تامین اعتبار عنوان کرد و گفت : براساس طرح زمانبندی قطارشهری اهواز ۲۰ مهر ماه  پروژه باید مجددا آغاز به کار میکرد.

محبوبی اضافه کرد: با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مذاکراتی داشتیم و قرار است در راستای راه اندازی مرحله نخست متروی اهواز همکاری کنند و در نخستین تخصیص به طرح های مترو، اعتبار ویژه ای برای اهواز در نظر گرفته شود.

از انجا که برخی معتقدند  بخشی از مشکلات قطار شهری اهواز متوجه پیمانکار پروژه است باید گفت :اصل مشکل توقف هر پروژه مشکلات مالی است و  این مساله همان معضلی است که مترو اهواز بیش از ۵ سال است که با آن دست به گریبان است و با وجوداحجاف های دولت در حق خوزستان و عملی نشدن وعده هاش به مردم خوزستان وعده پرداخت ۳ هزار میلیارد نیز چیزی در حد حرف است که می توان با آن صرفا وقت کشی کرد.

همچنین با توجه به آب رفتن بودجه این پروژه در دولت تدبیر و تحقق ۱۵ درصد از بودجه یک هزار میلیاردی  درسال ۹۴ و عدم تخصیص بودجه ۹۵ پروژه پس از هفت ماه به آغاز به کار مجدد قطار شهری اهواز امیدی نیست.

به گزارش اهوازنوین : با توجه به عمر کمتر از ۸ ماه دولت یازدهم و بودجه ای که سال به سال برای مترو اهواز آب رفت دولت اگر برنامه جهت پیشرفت اساسی در پروژه قطار شهری اهواز داشت در این سه سال و اندی اجرایی میکرد لذا پرونده قطارشهری اهواز با وجود این شرایط در دولت تدبیر و امید مختومه است زیرا نه شهرداری حاضر به دست به جیب شدن است نه دولت،باید منتظر ماند دید در دولت بعد چه سرنوشتی برای پروژه قطارشهری اهواز رقم خواهد خورد.