۴۹۵ کیلومتر بزرگراه در دست ساخت داریم

عباس آخوندی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در خوزستان حمل و نقل در هر چهار بعد هوایی، زمینی، دریایی و ریلی انجام می‌شود اظهار داشت: در حوزه دریایی اتفاقات بزرگی در خوزستان اتفاق افتاد که تخلیه و بارگیری 47 میلیون تن بار در بندر امام از جمله آن است.

وی با بیان اینکه در بندر امام خمینی (ره) ظرفیت بسته بندی و انبار 2 هزار و 500 تن کالا وجود دارد، تصریح کرد: 2 هکتار دیگر نیز برای توسعه پس کرانه این بندر در نظر گرفته شد، همچنین در سال 1395 بیش از 370 میلیارد تومان برای توسعه این بندر امام هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام کار بیرون آوردن مغروقه‌ها در خرمشهر بیان کرد: تاکنون 43 مغروقه از آبهای خرمشهر خارج شد که در کنار این کار لایروبی هم با هماهنگی کشور عراق انجام می‌شود که شورای امنیت ملی هماهنگی‌های لازم را برای اجرای پروژه لایروبی اروندکنار انجام داد که امیدوارم هر چه سریعتر این اقدامات به نتیجه برسد.

وی قدمت راه آهن سربندر به اهواز را 70 سال اعلام کرد و با بیان اینکه این راه‌آهن تا کنون بازسازی نشده است عنوان کرد: بازسازی خط ریلی اهواز ـ اندیمشک هم بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

آخوندی با اشاره به این مطلب که امروز راه‌آهن اهواز به بندر امام دو خطه شد، به بیان آثار این کار پرداخت و اضافه کرد: با این کار زمان این سفر 60 دقیقه کاهش پیدا کرد و هزینه بلیط این مسیر نیز 3 هزار تومان تعیین شد.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی آلودگی هوای اهواز را کاهش می‌دهد، همچنی در این سفر دستور راه اندازی راه آهن دزفول به اهواز صادر شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای بازسازی خط ریلی ایستگاه شوشتر نیز دستورات لازم صادر شد، افزود: به تدریج تمامی شهرهای استان خوزستان تحت پوشش خطوط ریلی قرار می‌گیرد چون زیرا در کاهش مخاطرات خیلی موثر است.

وی موضوع فرودگاه جدید اهواز را یکی از موضوعات مهم دانست و افزود: هر چند که خوزستان پنج فرودگاه دارد و فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور است ولی با این حال نیز طرح فرودگاه جدید را طراحی شده و تملک زمین هم انجام شده است که نیازمند سرمایه گذاری عظیم و خارجی است زیرا اجرای آن با بودجه‌های جاری امکان پذیر نیست.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه راه‌ها هم اکنون 495 کیلومتر بزرگراه را در دست ساخت داریم، اضافه کرد: 800 کیلومتر دیگر هم به آن افزوده می‌شود.

وی در ادامه به برخی از اقدامات صورت گرفته در سفر خود به خوزستان اشاره کرد و گفت: در این سفر 125 کیلومتر راه اصلی و 122 کیلومتر راه روستایی در خوزستان به بهره‌برداری رسید ولی یک هزار کیلومتر راه روستایی دیگر برای این استان نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که برای اجرای پروژه ریلی اهواز به سمت شهرکرد و اصفهان با کره‌ای ها در حال رایزنی هستیم، گفت: در بخش جاده‌ای عمده مشکلات از اهواز به سمت دهدز است که 160 کیلومتر جاده در دست ساخت است ولی باید به این مسیر آزادراه تبدیل شود که تا پایان امسال فراخوان آن انجام می‌شود.

آخوندی از ساخت یک تونل در مسیر مسجدسلیمان به ایذه خبر داد و خاطرنشان کرد: این تونل با اعتبار 90 میلیارد تومانی ساخته می‌شود که مناقصه آن انجام شده است.