بارش باران های اسیدی در اهواز
کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان در خصوص عامل مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزی و احتمال اسیدی بودن باران در اهواز اظهار کرد: پس از نخستین باران پاییزی در سال گذشته سنجشی انجام دادیم که میزان PH آن حدود 7.8 بود و باران اسیدی نبود ولی این موضوع را نمی‌توان به تمام نقاط اهواز و استان خوزستان تعمیم داد.

 

وی افزود: ما تنها در یک نقطه از شهر اهواز باران را رصد کردیم، این در حالی است که بارش باران در فرودگاه با بارش باران در خیابان نادری متفاوت است.

 

مدیرکل هواشناسی خوزستان بیان داشت: تنها یک دستگاه برای سنجش باران اسیدی داریم که در ایستگاه فرودگاه اهواز قرار دارد؛ ممکن است که باران در خیابان نادری یا در اطراف تاسیسات نفتی اسیدی باشد ولی در این اماکن دستگاهی برای سنجش نداریم.

 

بهادری با اشاره به مطرح شدن درختچه‌های کنوکارپوس به عنوان عامل حساسیت‌زا در هنگام باران‌های پاییزی اهواز از سوی برخی نهادهای خوزستان تصریح کرد: عامل مشکلات تنفسی اهواز نمی‌تواند به تنهایی گونه گیاهی کنوکارپوس باشد، عوامل دیگری مانند ترکیبات شیمیایی نیز می‌توانند از عوامل ایجاد مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزی باشد.

 

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توان به طور کامل اسیدی بودن باران‌های پاییزی در اهواز را رد کرد، عنوان کرد:اگر دستگاه‌های بیشتری برای سنجش اسیدی بودن باران در اختیار داشتیم، می‌توانستیم در خصوص اسیدی بودن باران نتیجه‌گیری کنیم.

 

از سال ۹۲ نخستین بارش‌های پاییزی در اهواز موجب ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود و هزاران شهروند را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌کند.

 

 عامل این مشکل تاکنون و با گذشت چهار سال مشخص نشده است؛ آلودگی‌های فلرهای نفتی، دود ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر، گرده‌افشانی گونه گیاهی کنوکارپوس و سوزاندن لاستیک‌ها و زباله‌ها از فرضیه‌هایی هستند که در اولویت بررسی عامل این مشکل قرار دارند.

 

امسال دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هشدارهای جدی در خصوص نخستین بارش‌های پاییزی در اهواز داده است.