نخاله های ساختمانی متهم اصلی شیوع سالک در خوزستان

سالک یک بیماری پوستی است که بوسیله گزش پشه خاکی آلوده به نوعی انگل، منتقل می‌شود،سالک در ایران در بسیاری از نقاط وجود داشته است؛ بطوری که در استان‌های گلستان، سمنان، اصفهان، ‌یزد، کرمان، فارس، ‌هرمزگان، بوشهر، اهواز، ایلام و سیستان و بلوچستان شیوع بالایی دارد و سالانه بالغ بر ۲۰ هزار مورد مبتلا به سالک در کشور ثبت و گزارش می‌شود.

ضایعه سالک به شکل یک زخم بد شکل ممکن است برای بیشتر از یکسال باقی بماند. این موضوع ممکن است اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی را به دنبال داشته باشد، در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه ماندگار در چهره و یا تغییر شکل شدید در بیمار شود،همچنین ایجاد عفونت ثانویه با باکتری‌ها، ممکن است عوارض شدیدی را ایجاد کند.

شکرالله سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان شرح مختصری از بیماری سالک را بیان کرد: این بیماری به دو صورت جلدی و احشایی بروز می‌یابد؛ در سالک جلدی زخم‌هایی بر اثر نیش پشه خاکی بر روی بدن ظاهر می‌شود که این زخم‌ها دیر بهبود می‌یابند،در حالت احشایی نیز احشای بدن درگیر بیماری می‌شود.

کار‌شناس برنامه مبارزه با سالک مرکز بهداشت استان خوزستان در سال گذشته بیان کرد: سالک از بیماریهای بومی استان خوزستان است. به طور میانگین سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ مورد ابتلا به سالک در استان رخ می دهد.

با توجه به گسترش این بیماری در روزهای اخیر استاندار خوزستان و دیگر مسئولان استانی نسبت به شیوع بیماری سالک در استان هشدار دادند و از مردم خواستند که تمامی نکات ایمنی را رعایت کنند.

استاندار خوزستان ضمن هشدار درمورد شیوع این بیماری اظهار کرد: رتبه دوم خوزستان در کشور به لحاظ شیوع بیماری سالک بسیار نگران کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز از آمار بیماری سالک در خوزستان خبر داد: سالانه ۲۵هزار مورد بیماری سالک در ایران ثبت شده که از این تعداد ۶۰۰ مورد آن به خوزستان اختصاص دارد.

باتوجه به آمار بالای این بیماری در استان خوزستان باید بیش از پیش به عوامل پیشگیری از این بیماری توجه کنیم. عواملی که بخش قابل توجهی از آن در اختیار مردم نیست و همت بالای مسئولین را می طلبد.

شریعتی استاندار خوزستان عوامل تاثیرگذار در شیوع بیماری سالک را بیان کرد: پراکندگی نخاله های ساختمانی در مناطق شهری بخصوص حاشیه شهرها یکی از علل شیوع بیماری سالک در استان از جمله اهواز  است.

وی افزود: وضعیت خطرناک ناشی از شیوع بیماری سالک ، مسئولیت شرعی و قانونی را متوجه مسئولان استان کرده است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه وضعیت نخاله های ساختمانی در اهواز وحشتناک است، ادامه داد: این یک زنگ خطر است و این وضعیت زیبنده اهواز نیست. از شهردار اهواز درخواست شده که ساماندهی نخاله های ساختمانی در دستور کار قرار گیرد و لازم است در این خصوص یک برنامه مدون بین بخشی مشخص و ارایه شود تا به سمت شهری سالم تر پیش برویم و این امر بسیار ضرورت دارد.

همچنین مدیرگروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان با ابراز نارضایتی از وضعیت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی گفت:‌ در سال‌های اخیر میزان ابتلا به بیماری سالک در اهواز افزایش یافته است و بررسی‌های ما نشان می‌دهد روند رشد این بیماری با وضعیت نخاله‌های ساختمانی ارتباط مستقیم دارد.

حال که علت گسترش این بیماری مشخص شده و سالک هم بیماری است که تا سالها آثار آن برای فرد باقی می ماند و از نظر روحی جوانان و کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد باید تلاش همه برای رفع این مشکل باشد. وضعیت نخاله های ساختمانی در اهواز هر روز بدتر از روز قبل است و اقدامات تاثیرگذاری در جهت حل این مشکل انجام نشده است.

سیدخلف موسوی شهردار اهواز با اشاره به راه اندازی آژانس نخاله های ساختمانی در اهواز، اظهار کرد: پیمانکاران ساختمانی و یا هرکس که می خواهد ساختمان سازی کند موظف است نخاله های ساختمانی را که در جاهایی که شهرداری اهواز معین کرده است با نظارت شهرداری تخلیه کند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: پیک دوم بیماری “سالک” در فصل زمستان رخ می‌دهد که در این فصل جوندگان موذی با پناه بردن به سکونت‌گاه‌ها موجب شیوع این بیماری می‌شوند.

وی ادامه داد: سالک یکی از بیماری‌های بومی خوزستان است و همیشه در این استان وجود دارد، البته سالک در برخی از مناطق مانند شوشتر، رامهرمز، اندیمشک، دشت‌آزادگان بیشتر شیوع بیشتری دارد و وجود جوندگان در این مناطق احتمال سرایت آن را بیشتر می‌کند.

سلمان‌زاده عنوان کرد: درمان سالک در استان خوزستان، در ۵ مرکز درمانی و بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌شود که از این تعداد، دو مرکز در اهواز و سه مرکز دیگر در دشت‌آزادگان، رامهرمز و شوشتر فعال هستند.

به گزارش اهوازنوین : استاندار و دیگر مسئولین استانی و شهری نخاله های ساختمانی را متهم اصلی شیوع این بیماری دانستند، ولی عوامل موثر دیگری هم از قبیل عدم جمع آوری اصولی و بهداشتی زباله های شهر وجود دارد که نوک پیکان اتهام را به سمت شهرداری می چرخاند.

سیستم جمع آوری زباله در شهر اهواز کاملا سنتی است و اصول بهداشتی در آن رعایت نمی شود. احتیاج  به برنامه ریزی بلند مدت برای سال آینده و حل کامل این مشکل به همبستگی بیشتر مسئولین استانی نیاز دارد. در غیر ای صورت سال آینده هم در همین زمان دوباره به دنبال راه حل های موقتی و کوتاه مدت هستیم.