۳۳ روز گذشت؛ حادثه‌دیدگان خیابان باغ شیخ در انتظار "وعده " مسئولان

23 آذرماه امسال صدای مهیبی در خیابان باغ‌شیخ اهواز توجه ساکنان منطقه یاد شده را به خود جلب کرد. یک کشته، 13 زخمی و آواره شدن 13 خانواده نتیجه شوم انفجارگاز در یک آپارتمان بود . بیش از 33 روز از زمان حادثه می‌گذرد و فصل پاییز جای خود را ازچرخه روزگار به فصل زمستان داد اما  وضعیت حادثه دیدگان خیابان باغ‌شیخ هیچ تغییری نکرده است.

خانواده‌هایی که در این حادثه خانه‌های خود را از دست دادند در شب‌های سرد و استخوانی اهواز در به در به دنبال یافتن سرپناهی برای اسکان موقت خانواده خود هستند اما نداشتن تمکن مالی و از دست دادن سرمایه فیزیکی که همان تنها سرپناهشان است؛ سبب شده شب‌های سرد زمستان را با عرق شرمندگی در خانه اقوام به صبح برسانند.

کاوه واحد دهکردی صاحب یکی از خانه‌های آسیب دیده در حادثه انفجار باغ شیخ اهواز است که در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، با اشاره به وضعیت اسکان ساکنان خانه‌های آسیب دیده؛ اظهارداشت: ساختمان منزل بنده کنار ساختمانی که به علت نشت گاز دچار انفجارشد ؛ قرار دارد. انفجار سبب شد که بخشی از خانه مسکونی تخریب و غیر قابل سکونت شود. با گذشت دو هفته از زمان انفجار اما همچنان آثار تخریب در خیابان‌ها وجود داشت و شهرداری اقدامی در راستای پاکسازی خیابان انجام نداده بود.

شب حادثه

وعده فرماندار همچنان در حد یک وعده مانده است/ 33 روز گذشت اما همچنان خانه به دوش هستم

وی افزود: فرماندار اهواز نیز در مصاحبه‌ای که در منطقه حادثه دیده با گزارشگر صدا و سیمای خوزستان داشت؛ اعلام کرد که در اولین فرصت ممکن شهرداری برای تمیز کردن منطقه اقدام می‌کند و به خانواده‌هایی که خانه‌هایشان به علت انفجار قابلیت سکونت ندارد به صورت موقت اسکان می‌دهد. 2 روز قبل از مصاحبه از استانداری نامه‌ای گرفتم که بنده را به فرمانداری ارجاع  و با پیگیری‌های که داشتم‌ قول اسکان را دادند و حتی گفتند که سه خانه برای اسکان آماده شده و مابقی را نیز به محض آماده شدن دراختیار خانواده‌ها قرار می‌دهیم.

واحد دهکردی گفت: بیش از 5 بار است که برای عملی شدن وعده فرماندار اهواز در راستای اسکان ساکنان منازل آسیب‌دیده به فرمانداری اهواز مراجعه کردم اما متاسفانه تا کنون هیچ نتیجه‌ای دال بر اسکان و یافتن سرپناهی در این روزهای سرد زمستانی به دست نیاوردم. ما از رسانه‌ها انتظار داریم که این وعده فرماندار را پیگیری کنند زیرا دقیقا 33 روز است که از حادثه انفجار گذشته است و خانواده من در زمستان خانه به دوش هستند و با دو ساک لباس در حال زندگی در خانه اقوام هستیم.

وضعیت فعلی خانه

وی افزود: اقوام در مناطق کوروش و زیتون ساکن هستند و مدرسه  فرزندم  زیباشهر است و من باید هر روز صبح زود فرزندم را به مدرسه واقع در زیباشهر و بعد از مدرسه به منزل اقوام ببرم که بلاتکلیفی وضعیت اسکان  برای من و خانواده‌ام مشکل ساز شده است.

توانایی اجاره خانه ندارم/ هیچ دستگاه و نهادی با حادثه دیدگان انفجار باغ‌شیخ همدردی نکردند

واحد دهکردی با بیان اینکه توانایی اجاره کردن یک منزل را ندارم به مراحل رسیدگی پرونده شکایت اشاره کرد و گفت: پرونده همچنان در مرحله بازپرسی قرار دارد و بنابر اظهارات مسئولان بازپرسی مبنی بر پیچیدگی و بالا بودن تعداد شاکیان پرونده هنوز تکمیل نشده است . با توجه به وضعیت غیر عادی زندگی به دنبال مقصر و خسارت نیستیم بلکه مشکل اصلی ما در حال حاضر اسکان است و این بلاتکلیفی  که من و خانواده‌ام در آن قرار گرفته‌ایم بسیار سخت است زیرا در این شب‌های سرد زمستانی با یک فرزند خانه بدوش و آواره شده‌ایم.

واحدی دهکردی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه از زمان حادثه تا کنون کدام دستگاه اجرایی به آسیب دیدگان حادثه انفجار باغ‌شیخ کمک کرد، عنوان‌کرد: متاسفانه از زمان حادثه تا کنون که با دوساک در خانه اقوام زندگی می‌کنیم هیچ نهاد و دستگاهی به ما کمک نکرد؛ حتی هنگام مراجعه به فرمانداری اهواز مسئولان  یک همدردی ساده با ما نداشتند و یا اینکه  نپرسیدند که شما از زمان حادثه تا کنون کجا اسکان داشتید.

وی گفت: با مراجعه به سازمان آب و فاضلاب خوزستان خواستار روشن شدن وضعیت اسکان خانواده‌ام شدم که مسئولان این سازمان به بنده گفتند مشکل به سازمان آب و فاضلاب اهواز مربوط می‌شود.

وضعیت فعلی خانه

واحد دهکردی با اشاره به هزینه‌های درمانی بیان‌کرد: برای فرزند و همسر بنده اتفاقی رخ نداد اما متاسفانه یکی از همسایگان که به ذلیل شکسته شدن شیشه از ناحیه پا دچار آسیب شده بود بیمارستان تا هزینه درمان و بستری را دریافت نکرد حاضر به مرخص کردن فرد آسیب دیده نشد.

اسکان خانواده‌های آسیب دیده حادثه انفجار باغ شیخ در چارچوب وظایف فرمانداری نیست

اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز با اشاره به آخرین نتیجه رسیدگی به وضعیت اسکان خانواده‌های آسیب دیده در حادثه انفجار باغ شیخ اهواز گفت: اسکان خانواده‌های آسیب دیده حادثه انفجار باغ شیخ در چارچوب کار فرمانداری نیست اما  درحال تامین خانه برای اسکان حادثه دیدگان هستیم و تا کنون سه منزل آماده شده که در حال تحویل به خانواده‌های آسیب دیده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه وظیفه رسیدگی به وضعیت اسکان خانواده‌های آسیب دیده خیابان باغ شیخ اهواز به عهده کدام نهاد و یا دستگاه اجرایی است، عنوان‌کرد: وظیفه اسکان برعهده هیچ نهادی نیست و تشکیلاتی مبنی بر اسکان افرادی که در حادثه خانه خود را از دست بدهد، وجود ندارد و حادثه دیدگان خیابان باغ شیخ باید منتظر بمانند تا مقصر اصلی مشخص و بعد با دریافت خسارت برای خود سکونت‌گاهی را  تامین کنند و از دادگاه خواستیم که به روند رسیدگی به پرونده را تسریع ببخشد.

فرماندار اهواز ارجاع پرونده رسیدگی به مشکلات حادثه دیدگان انفجار باغ شیخ از استانداری به فرمانداری را تکذیب کرد و گفت: زمانی استانداری می‌تواند پرونده را به فرمانداری بدهد که امکانات آن همراه باشد زیرا من از کدام مرجع و بودجه می‌توانم خانه‌ برای حادثه دیدگان تهیه کنم.

آپارتمان تخریب شده بر اثر حادثه

3 خانه برای حادثه دیدگان انفجار باغ‌شیخ تامین شد

وی افزود: زمانی که از من رسیدگی به وضعیت اسکان حادثه دیدگان را خواستند گفتند که فقط 5 خانواده مستحق دریافت خانه هستند و حتی دادگاه نامه کتبی برای ما نوشته است که 5 خانواده نیاز به خانه دارند که 3 خانه آماده شده و 2 خانه بعدی هم درحال آماده‌سازی است اما در مجموع این کار فرمانداری نیست زیرا زمانی رسیدگی به موضوعی وظیفه بنده است که بودجه و امکانات هم داشته باشد.

ارزانی بیان‌کرد: ما با توجه به توان و امکانات موجود در حال تلاش هستیم و رسیدگی به وضعیت حادثه‌دیدگان در زمینه تامین مکان اسکان نیازمند اعتبارات است و کارهایی که بنده در حال انجام هستم خارج از همه چارچوب‌ها است و با وجدان کاری که فرمانداری داشته در حال رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان است.

وی با اشاره به محل تامین بودجه سه خانه تهیه شده برای اسکان خانواده‌های حادثه دیده بیان‌کرد: از طریق برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک گرفتیم تا خانه‌هایی را برای اسکان در اختیار افراد قرار دهیم و فرمانداری در حال تامین 8 تا 10 خانه برای حادثه دیدگان انفجار باغ‌شیخ است.

فرماندار اهواز با اشاره به الویت اسکان خانواده‌های حادثه انفچار باغ شیخ گفت: دادگاه مشخص می‌کند که منازل تحت اختیار کدام خانواده‌ها قرار بگیرد وما نیز به همان افراد تعیین شده تحویل می‌دهیم.

اسکان حادثه دیدگانی که در وضعیت بحران قرار نمی‌گیرند در هیچ نهادی تعریف نشده است

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان نیز با تایید صحبت‌های فرماندار اهواز مبنی اینکه تشکیلاتی برای اسکان افرادی که در حادثه‌ای مانند انفجار باغ شیخ خانه خود را از دست بدهد، وجود ندارد، گفت: حادثه‌ای که رخ می‌دهد اگر در وضعیت بحرانی باشد رسیدگی و اسکان به عهده مدیریت بحران است  اما اگر حادثه در وضعیت بحران نباشد هر سازمانی که بر اساس رای دادگاه مشکل را ایجاد کرده مسئولیت رسیدگی به حادثه دیدگان را دارد.

وی با بیان اینکه در واقع اسکان حادثه دیدگان چنین حوادثی که در وضعیت بحران قرار نمی‌گیرند در هیچ نهادی تعریف نشده است، افزود: مقصر اصلی بعد از مشخص شدن باید تمام هزینه‌هایی که افراد حادثه دیده متحمل شدند را جبران کند.توانایی اسکان دائم برای 6 ماه یا یک سال نداریم و امکانات موردنیاز در اختیار نیست.

ارائه تسهیلات برای برگشت به زندگی عادی تنها راه‌حل ممکن است

استاندار خوزستان گفت: پرداخت تسهیلات حمایتی است که ما می‌توانیم از طریق آن افراد حادثه دیده را حمایت کنیم تا به زندگی عادی خود برگردند زیرا راه و امکانات دیگری در اختیارات ما وجود ندارد و مذاکرات لازم در راستای تسریع در روند پرونده انجان شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا دستگاه‌های دخیل در پرونده حادثه امکان اسکان حادثه دیدگان تا زمان مشخص شدن مقصر را دارند، عنوان‌کرد: اسکان دادن با هزینه‌ همراه است و دستگاه نظارتی نیز در آینده دلایل هزینه‌ها را می‌پرسد و دیگر اینکه هر دستگاهی با بیان اینکه من که هنوز مقصر شناخته نشده‌ام حاضر نیست از بیت المال برای اسکان حادثه دیدگان هزینه کند البته به تعدادی از حادثه دیدگان حادثه از طرف فرمانداری اسکان داده شده و تاکنون 4 خانواده اسکان داده شده و 4 خانواده دیگر هم مانده است.

اگر از تناقض بین آمار خانه‌هایی که فرماندار اهواز در گفت‌وگوهای خود از واژه "در حال تحویل" و استاندار با قاطعیت تمام از  "تحویل دادیم" سخن می‌گوید بگذریم؛ از قانونی که برای افراد بی‌سرپناه و حادثه‌دیده مانند حادثه انفجار خیابان باغ‌شیخ هیچ تدبیری اتخاذ نشده است گذشتن بسیار سخت است زیرا بیش از 33 روز است که  8 خانواده اهوازی به دلیل از دست خانه‌های خود در سرمای سخت و طاقت فرسای خوزستان بدون داشتن سرپناهی آواره خانه اقوام، دوستان و همسایه‌ها هستند.

حوادث کوچک می‌توانند درس عبرتی برای حوادث بزرگ و همچنین اتخاذ تدابیری جدید برای بهتر زیستن باشند و از یک کشور انسان‌دوستی مانند ایران انتظار می‌رود که اسکان را تنها به وضعیت‌های بحرانی اختصاص ندهند زیرا نداشتن تمکن مالی برای اجاره کردن یک خانه از بحرانی مانند زلزله و سیل بحرانی‌تر است.