زنگ خطر پلاسکو برای اهواز

بروز حادثه در ساختمان پلاسکو تهران و فروریختن این ساختمان زنگ خطری برای همه ساختمان‌های خطرآفرین در شهرهای مختلف است. پیشگیری از وقوع حادثه با شناسایی این ساختمان‌ها مهم‌ترین اقدامی است که سازمان آتش نشانی باید انجام دهد.

معاون آموزشی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار رهیاب درباره ایمنی بازارهای اهواز در برابر خطرات و آتش‌سوزی‌ها می‌گوید: بازارها و اماکن تجاری جزو اماکن با ریسک خطر بالا محسوب می‌شوند و ما بر طبق مصوبه هیئت‌وزیران در سال 93 بیش از یکسالی است که در حال بازدید ایمنی از اماکن تجاری هسته مرکزی شهر اهواز هستیم.

علی تراب پور می‌افزاید: این بازدیدها بیشتر شامل اماکن تجاری خیابان امام شرقی و غربی، 24 متری و 30 متری بود. وضعیت ایمنی را نمی‌توان خیلی مناسب ترسیم کرد و نمی‌توان درصد ایمنی در آن‌ها را پایین دانست. در جریان این بازدیدها یک چک‌لیست ایمنی توسط کارشناسان آتش‌نشانی تهیه می‌شود و نسخه‌ای به مالک برای اقدام داده می‌شود.

بی توجهی به تذکرات ایمنی آتش نشانی

معاون آموزشی و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز بیان می‌کند: متأسفانه برخی از مالکان برای برطرف کردن نقص‌های ایمنی رغبتی از خود نشان نمی‌دهند و حادثه پلاسکو تلنگری برای رفع کمبودهای ایمنی شد.

وی درباره ساختمان‌های خطرآفرین در اهواز بیان می‌کند: ساختمان‌های بلندی در منطقه کیانپارس اهواز وجود دارد که در جریان بازدید مشخص شد پله فرار آن‌ها قفل‌شده است و یک کپسول اطفا حریق هم در ساختمان وجود ندارد. تذکراتی هم به مالک و هیئت‌مدیره ساختمان داده‌شده ولی تاکنون اقدامی نشده است.

تراب پور می‌گوید: اصلاح این موارد ضمانت اجرایی ندارند و نیاز به یک تذکر قضائی در این زمینه وجود دارد و متأسفانه تاکنون این موضوع رخ نداده است.

وی درباره ساختمان‌خای هسته مرکزی شهر اهواز می‌افزاید: معابر باریک سبب سخت شدن خدمات آتش‌نشانی در زمان وقوع حادثه می‌شوند و در هسته مرکزی این معابر زیاد هستند و با توجه به فرسوده بودن بخشی از منازل احتمال بروز حادثه زیاد است. در برخی از خانه‌های فرسوده با کاربری مسکونی نیز بهره‌برداری به‌صورت انبار بدون رعایت ایمنی انجام می‌شود.

درس عبرت کلاسکو

یک عضو شورای شهر اهواز نیز می‌گوید: حادثه پلاسکو باید درس عبرتی شود و نسبت به کمبودهای سازمان‌های آتش‌نشانی اقدام کرد، این سازمان باوجود جذب سالانه نیرو و تجهیزات بسیار گران‌قیمت نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است اما متأسفانه بودجه‌ای که از سوی شورای شهر و شهرداری تخصیص داده می‌شود، کفایت نمی‌کند و دولت باید ورود کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم سواری عنوان می‌کند: با توجه به گران‌قیمت بودن تجهیزات آتش‌نشانی، در کوتاه‌مدت نمی‌توان همه تجهیزات را تهیه کرد اما باید تمهیداتی صورت بگیرد که آتش‌نشانی در مواقع بروز حادثه از ابزار ستاد مدیریت بحران شهرستان و یا استان استفاده کند.

بلندترین پله آتش نشانی اهواز 18 متر از بلندترین ساختمان کوتاه‌تر است

وی با اشاره به بلندترین ساختمان موجود در اهواز می‎افزاید: برج 16 طبقه کوثر با ارتفاع حدوداً ۵۰متری بلندترین ساختمان اهواز محسوب می‌شود اما متأسفانه بلندترین نردبان موجود در آتش‌نشانی جهت امداد در این حوادث ۳۲متر است.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به اینکه پد فرود هلی‌کوپتر تاکنون در ساختمان‌های بلند اهواز در نظر گرفته نشده است، عنوان می‌کند: هلی‌کوپتر و دستگاه زنده یاب که از ضروریات آتش‌نشانی محسوب می‌شوند در اهواز وجود ندارد و این موضوع نشان از کمبود تجهیزات در این سازمان است.

بی اطلاع هستم

یک عضو کمیسیون عمران شورای شهر اهواز نیز درباره شناسایی اماکن خطرآفرین و ساختمان‌های در معرض خطر می‌گوید اطلاعی در این زمینه ندارم. جمشید سلحشور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در اهواز ساختمان‌های خطرآفرین وجود دارد، عنوان می‌کند: بنده اطلاعی در این زمینه ندارم.

به گزارش رهیاب، شناسایی اماکن خطرآفرین و خطرساز مرحله نخست پیشگیری از وقوع حوادث خطرناک در شهر است و به نظر می‌رسد پس از شناسایی این اماکن باید اقدام به تجهیز سازمان آتش‌نشانی و جلوگیری از فعالیت این اماکن است.