سوء استفاده از کودکان برای تکدی گری

گروه اجتماعی- تکدی گری اکنون جزو جدایی ناپذیر چهره بسیاری از شهرها به ویژه پایتخت شده به طوری که غیر ممکن است هنگام توقف در ترافیک و پیاده روها و ... کودکان متکدی را نبینید که با چهره ای مغموم و سرو و ضع نامناسب از شهروندان طلب کمک می کنند.

 

به گزارش افکارنیوز،  تکدی گری کودکان را می توان از معضلات و آسیب های جدی اجتماعی به شمار آورد زیرا علاوه بر آینده مبهم و ناگوار برای این عده؛ آثار نامطلوبی نیز درجامعه به جا می گذارد.

 

 

ریشه گرایش به تکدی گری را علاوه بر عوامل اقتصادی باید در مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز جستجو کرد .

به گفته مسوولان درصد ناچیزی از متکدیان واقعا نیازمند کمک هستند و بیش از 90 درصد از گدایان شهر زیر نظر باندها و مافیا فعالیت دارند و معمولا درآمد ناچیزی نصیب آنها می شود.

تکدی گری کودکان را باید از مخرب ترین و پست ترین اشکال سوء استفاده از کودکان کار دانست زیرا سبب بروز مشکلات فراوانی برای این کودکان می شود.

این کودکان معمولا به خانواده‌های کم درآمد و پرجمعیت با سطح تحصیلات پائین تعلق داشته که سابقه کیفری و سوء مصرف مواد در یکی از اعضای خانواده وجود دارد؛ این کودکان در محیطی آشفته، سرشار از کشمکش، درگیری، مشاجره زندگی کرده و طلاق و از هم گسیختگی خانوادگی و بی‌ثباتی انضباطی و تحقیر آنان از سوی والدین سبب می شود تا این کودکانی با شخصیت متزلزل و گریزان از قانون رشد یافته و بزرگ شوند.

این کودکان متاسفانه به خدمات آموزشی مناسب دسترسی نداشته و مسائل اجتماعی و فرهنگی آنها برای والدین‌ اهمیتی ندارد و نکته غم انگیزتر اینکه تا کنون چاره ای قطعی برای برخورد سازمان یافته با این پدیده و باندهایی که کودکان را به کار تکدی گری می گمارند از سوی سازمان ها و نهادهای قانونگذار و اجرایی اندیشیده نشده و این معضل همچنان بر قوت خود باقی است.

دلایل تکدی گری کودکان

کارشناسان و آسیب شناسان اجتماعی دلایل مختلفی را در گرایش کودکان به تکدی گری موثر می دانند؛

* حمایت مردم و کمک های مالی آنها از کودکان متکدی

* ساماندهی نشدن کودکان خیابانی از سوی سازمان های متولی

*آسیب پذیرتر شدن خانواده ها به سبب فقر، بیکاری، فوت والدین، نبود سرپرست مناسب

* عادی شدن حضور کودکان متکدی در جامعه

*سوء استفاده از کودکان برای کسب درآمد از سوی خانواده

* درآمد بالای کودکان از راه تکدی گری

* جلب ترحم و و ارائه کمک های بیشتر به کودکان متکدی

* بی توجهی مسوولان به سوء استفاده از کودکان از سوی خانواده ها و باندها و ...

*ارائه نشدن راهکار مناسب برای مقابله با این پدیده

 

 

 

 

 

 

 

 

تاثیرات تکدی گری کودکان

گرایش کودکان کار و خیابان به سمت تکدی گری و جذب باندها و مافیای این شغل سبب بروز آسیب های مختلف اجتماعی برای این کودکان و در نهایت کل جامعه می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

*ایجاد فرصت مناسب برای سوء استفاده و بهره کشی از کودکان توسط خانواده ها و افراد شاید و باندهای خلافکار  

*بازماندن کودکان از تحصیل وا ز دست رفتن فرصت های آموزشی

*بروز مشکلات جسمی مانند سرما و یا گرمازدگی، انواع بیماری های عفونی و ویروسی 

*بی توجهی به بهداشت فردی با هدف جلب ترحم عمومی

* اغفال کودکان از سوی باندهای تبهکار

* سوءرفتار جسمی و جنسی از کودکان به دلیل در معرض آسیب بودن آنها

*تجاوز جنسی به کودکان و عوارض جسمی و روانی ناشی از آن

*افزایش ضریب مرگ و میر در کودکان خیابانی و تکدی گر

*ترویج و گسترش کسب درآمد از طریق تکدی گری کودکان

* افزایش احتمال سوء مصرف یا خرید و فروش مواد مخدر توسط این کودکان

* احتمال قاچاق کودکان

 

 

 

 

 

 

 

 

امروزه کودکان خیابانی و کار و به ویژه دختران در معرض آسیب های مختلف اجتماعی قرار دارند که برای پیشگیری از این پدیده بهتر است پژوهش های لازم درزمینه تاثیر طلاق والدین؛ ترک یکی از والدین، غیبت غیر ارادی یکی از دو همسر به دلیل مرگ زن یا شوهر، فقر خانواده ، نداشتن سرپناه و ... صورت گیرد زیرا مجموع این شرایط می تواند منجر به آسیب پذیرتر شدن کودک دربرابر باندهای تبهکار و بهره کشی از وی در قالب تکدی گری و ... شود.

رفع معضل اجتماعی تکدی گری کودکان در جامعه نیازمند همکاری تمام دستگاه ها و ارگان ها و شهروندان است به همین منظور پیشنهاد می شود موارد زیر برای مقابله با این پدیده مورد توجه قرار گیرد؛ 

*افزایش سطح  آگاهی عمومی از روند افزایش تکدی گری کودکان از طریق رسانه های ارتباط جمعی

* نپرداختن کمک های مالی مستقیم به کودکان متکدی

* شناسایی خانواده های آسیب دیده و در معرض آسیب و حمایت از آنها

*انجام کامل وظایف قانونی در قبال کودکان خیابانی و ... از سوی نهادها و سازمان های متولی امور کودکان

*شناسایی و جذب کودکان فراری و ... و فراهم کردن زمینه بازگشت آنها به خانواده و یا پیگیری از سوی نهادهای حمایتی

*شناسایی خانواده هایی که از کودکان در زمینه تکدی گری استفاده می کنند و معرفی ناها به نهادهای قانونی و برخورد قضایی با والدین و افراد شیادی که کودکان را مورد بهره کشی قرار می دهند

 

 

 

 

*پیشگیری از حضور اتباع بیگانه ای که از طریق تکدی گری کودکان شان روزگار می گذرانند

 

 

دولت باید هرچه سریعتر با شناسایی کودکان متکدی آنها را  زیر چتر حمایت خود ببرد زیرا ادامه این شرایط می تواند این کودکان را به سمت مواد مخدر و سایر آسیب های اجتماعی سوق دهد و پس از مدتی این کودکان با عوارض و پیامدهای سوء مصرف مواد در ابعاد جسمانی همچون بیماری‌های عفونی نظیر ایدز و پیامدهای روان‌شناختی مانند افسردگی و روان‌پریشی و پیامدهای اجتماعی نظیر مطرود شدن از جامعه و ارتکاب انواع جرایم نظیر سرقت و رفتارهای پرخاشگرانه مواجه خواهند شد.

 

بی توجهی های سال های گذشته سبب شده تا تکدی گری بستر مناسب بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی شود بنابراین برای جلوگیری از افزایش این آسیب ها باید به وضیعت کودکان متکدی، خیابانی و کار هرچه سریعتر رسیدگی  شود .