تاریخچه پیدایش مافیا در ایران و جهان

گروه اجتماعی - گروه‌های مافیایی در تمام دنیا با هدف کسب درآمد، ثروت و قدرت بیشتر شکل می گیرند .

به گزارش افکارنیوز، معمولا گروه ها و باندهای مافیایی برای کسب منافع بیشتر و حفظ قدرت و ثروت خود از هیچ کاری فروگذار نمی کنند و معمولا این باندها با روش هایی مانند « تهدید و ارعاب » ، « تخریب و بی‌شخصیت کردن اشخاص» و «حذف فیزیکی» با رقیبان خود مقابله می کنند.

مافیا چیست؟

مافیا در اصل ‌گروه‌هایی هستند که برشبکه های اقتصادی، تجاری و صنعتی،اجتماعی و... نفوذ کرده و  درآمد کسب می کنند. این گروه‌ها به دنبال کسب ثروت بوده و با این کار صاحب قدرت می شوند.

تاریخچه پیدایش مافیا در ایران و جهان

مبداء پیدایش مافیا از ایتالیا و جزیره سیسل است و بعدها مافیا در امریکا و سپس در بیشتر نقاط دنیا میزان نفوذ خود را افزایش داد .

سابقه مافیا در ایران را می توان در دوران حکومت شاه مشاهده کرده به طوری که مهمترین مافیای قدرتمند در ایران در خاندان شاه و بوسیله اشرف پهلوی خواهر دوقلوی شاه تشکیل شده بود به گونه ای که باندهای قاچاق مواد مخدر و انحصار اصلی آن در دستان اشرف بود و این مافیا در سراسر کشور و همچنین بسیاری از نقاط جهان گسترش و نفوذ داشت.

مافیای زیر نظر خواهر شاه به سبب رانت و ارتباطات سلطنتی به قدرت بزرگ اقتصادی تبدیل شده بود.

پس از پیروزی انقلاب و با سرنگونی شاه، تقریبا مافیا در این ابعاد از بین رفت اما در چند سال گذشته برخی افراد سودجو با تشکیل باندها تبدیل به مافیا در زمینه دستفروشی، تکدی گری، زباله جمع کنی و ... به کسب درآمد و ثروت پرداخته و در این راه از هیچ تلاش و کارهای خلاف فروگذار نمی کنند.

معمولا مافیا با برخورداری از ثروت بی‌حد وحصر در سعی می‌کنند با حمایت از برخی از افراد جامعه، گروه های سیاسی و... اراده و خواست خود را به آنان تحمیل کرده و ثروت بیشتری کسب کنند.

معمولا مدیریت شهری و دولت نمی توانند به راحتی با این گروه ها مقابله کنند و از بین بردن این گروه ها نیازمند عزم جدی و همگانی است.

متاسفانه در چند سال گذشته گروه ها و باندهای مختلفی در زمینه فروش اجناس بی کیفیت، جمع آوری زباله های قابل بازیافت ، تکدی گری و استفاده از کودکان و نوزادان ، سوء استفاده از کودکان کار و خیابان، زمین خواری، محیط زیست، اقتصاد، صنعت، تجارت، واردات و ... فعال هستند اما تاکنون نه شهرداری، نه دولت و نه نیروی انتظامی و ... نتوانسته اند با این باندها مقابله کنند و روسای باندها معمولا با استخدام افرادی به عنوان نوچه و یا کارگزار توانسته اند به حیات خود در دنیای اقتصاد زیر زمینی ادامه دهند.

اگر دولت و مجموعه مدیریت شهری خواستار حذف باندها و مافیا در زمینه های مختلف به ویژه در مواردی که منجر به گسترش معضلات اجتماعی می شود، هستند باید با یکدیگر همکاری تنگاتنگ داشته باشند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست یابند.