دلایل گرایش زنان به نزاع های خیابانی

گروه اجتماعی- بر اساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی تهران، روزانه 223 نزاع و دعوای خیابانی در پایتخت اتفاق می افتد که متاسفانه بر خلاف تصورات رایج تنها مردان در آن دخیل نیستند و زنان نیمی از جمعیت این نزاع کنندگان را تشکیل می دهند.

به گزارش افکارنیوز، فروردین 95 حدود  ٧‌هزار نفر به‌ دلیل صدمات ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که نیمی از این افراد را زنان تشکیل می دادند.

به عبارت دقیق تر باید گفت در نخستین ماه از سال جاری 6928 نفر به دلیل صدمات ناشی از نزاع به مراکز پزشکی‌قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که از میان مراجعه‌کنندگان 4333 نفر را مردان و 2595 نفر را زنان تشکیل می‌ دهند‌.

تا پیش از انتشار این آمار بسیاری از افراد جامعه هیچ گاه به ذهنشان خطور نمی کرد که روزی فرا برسد که حدود 2600 زن در این شهر دست به خشونت و درگیری خیابانی بزنند زیرا این کار اصولا با ذات زنان مغایرت دارد اما باید دید چه اتفاقی افتاده که زنان چنین واکنش های خشنی از خود نشان می دهند؟

یک جامعه‌شناس درباره علل این پدیده گفت: فقر، بیکاری، اجبار زنان برای تامین هزینه های زندگی، درآمدهای پایین و ... سبب شده تا آستانه تحمل افراد و به ویژه بانوان به شدت کاهش بیابد.

دکتر امان ‌الله قرایی‌مقدم افزود: از چند سال قبل بستر مناسب پرخاشگری و نزاع در جامعه با افزایش بیکاری، فقر، افزای شهزینه های زندگی، ناکافی بودن درآمدها و ... فراهم شده و متاسفانه مسوولان در این سال ها به هشدارهای آسیب شناسان و جامعه شناسان توجه نکرده اند.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش میزان فقر طبیعی است که افراد تلاش بیشتری برای بدست آوردن پول بیشتر می کنند در نتیجه میزان نشاط و آرامش فکری خود را از دست می دهند و این مساله سبب فشار مضاعف بر روح و روان افراد جامعه می شود.

وی توضیح داد: در این میان زنان به دلیل روحه حساس تر بیشتر زیر فشار قرار دارند و علاوه بر انجام کارهای بیرون از خانه باید مسوولیت های مربوط به خانه داری، نگهداری از فرزندان و ... را انجام دهند در نتیجه این افراد همواره در طول روز فشارهای فراوان روحی و جسمی را تحمل کرده و با کوچکترین جرقه ناگهان دست به خشونت می زنند.

این آسیب شناس اجتماعی اظهار کرد: جامعه ما از کمبود نشاط و شادی رنج می برد و متاسفانه نه تنها مسوولان بلکه سرانه ملی نتوانسته با ساخت برنامه های مناسب احساسات منفی را تعدیل کند بلکه همواره شاهد پخش برنامه ها و فیلم های خشن و دارای صحنه های حاوی نزاع و درگیری میان افراد مختلف خانواده و افراد جامعه هستیم بنابراین چگونه می توان انتظار داشت افراد بتوانند خود را کنترل کنند؟

وی تاکید کرد: متاسفانه اکنون تابوی خشونت و نزاع و درگیری در جامعه شکسته شده و افراد با کوچکترین تلنگر برخوردهای خشن نشان می دهند .

قرایی مقدم گفت: باید از دوره کودکی کنترل بر اعصاب و برخورد مناسب در شرایط خشونت آمیز به کودکان آموزش داده شود و در میان میان مهدهای کودک و مدارس باید پیشگام شوند.

وی بیان کرد: پدران ومادران و مربیان آموزشی باید از در اختیار دادن اسباب بازی هایی که نماد خشونت هستند به کودکان خودداری کنند و در این صورت می توان انتظار داشت کودک با آموزش های صحیح وارد در ضمیر ناخودآگاهش بیاموزد که چگونه باید با دیگران با زبان صلح و آرامش سخن گفت و رفتار کرد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مسوولان نیز باید زمینه های رفاه اجتماعی و شادمانی و نشاط را برای اقشار مختلف جامعه فراهم کنند در این صورت می توان امیدوار بود در سال های آتی میزان خشونت های اجتماعی کاهش یابد.