فزونی آسیب‌های اجتماعی در نتیجه بی توجهی به فرامین رهبری

گروه اجتماعی- رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: فقر، بیکاری، تبعیض های اجتماعی و سبب شده تا بسیاری از افراد به دلیل ناراحتی از این شرایط نتوانند خود را در موقعیت های مختلف کنترل کنند در نتیجه بر سر مسائل جزیی مانند کرایه تاکسی، سبقت گرفتن، برخوردهای ناخواسته در پیاده رو و ... نتوانند خود را کنترل کرده در نهایت به سمت دعوا و برخورد فیزیکی و خشونت کشیده شوند.

به گزارش افکارنیوز، دکتر مصطفی اقلیما افزود: در چند سال گذشته میزان فشارهای روانی و اجتماعی به اقشار مختلف جامعه افزایش یافته به طوری که در گذشته های نه چندان دور دعوای خیابانی بیشتر در میان قشر جوان و نوجوان و یا افراد دارای تحصیلات پایین اتفاق می افتاد اما متاسفانه اکنون حتی افراد تحصیلکرده نیز نسبت به برخوردهای فیزیکی و دعواهای خیابانی خودکنترلی ندارند.

وی تصریح کرد: مردم وضعیت خود را با دیگران مقایسه می کنند و اکنون تبعیض های فراوان بین میزان دستمزد اکثریت جامعه با مدیران و مسوولان سبب شده تا دچار سردرگمی شوند زیرا این گونه تبعیض ها نشان از نبود عدالت اجتماعی است به طوری که بسیاری از افراد جامعه با وجود چند شغله بودن هم نمی توانند حتی یک دهم مدیران حقوق داشته باشند و برای تامین مخارج روزمره خانواده با مشکل مواجه هستند اما مسوولان دولتی فارغ از مشکلات، حقوق های چند ده میلیونی دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: سال‌هاست که مقام معظم رهبری بر شایسته ‌سالاری و پاسخگو بودن مسوولان تاکید کرده اند اما متاسفانه  این دو فرمان به درستی در هیچ یک از دولت ها اجرایی نشده است و هنگامی که اقشار مختلف جامعه می بینند افرادی بدون داشتن تخصص در پست های کلیدی و حساس مشغول کار هستند، دچار خشم و عصبانیت از نبود شایسته سالاری می شوند و متاسفانه کسی هم پاسخگو نیست.

وی توضیح داد: در کنار این مساله، باید به مشکلات اقتصادی و کافی نبودن دستمزدها در مقایسه با هزینه های بالای روزمره و همچنین آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و ... نیز توجه جدی داشت .

این آسیب شناس اجتماعی خاطر نشان کرد: در این سال ها به انواع آسیب های اجتماعی بی توجهی شده و کسی درصدد رفع و حل این معضلات برنیامده است.

اقلیما گفت: هنگامی که سرپرست خانواده نمی‌ تواند پول لازم را برای مخارج خانواده بدست آورد در نتیجه به سایر اعضای خانواده دچار مشکل می شود و در نهایت خشم خود را علاوه بر همسر و فرزندان بر سر سایر افراد جامعه خالی می کند.

وی بیتن کرد: در طول این سال های هیچ کدام از دولت ها نتوانسته اند مشکلات را مدیریت و حل و فصل کنند بلکه متاسفانه هر سال بر میزان معضلات افزوده شده است معمولا معضلات اجتماعی دارای چند متولی است اما هیچ کدام پاسخگو نبوده وکاری از پیش نبرده اند بنابراین ضعف در اجرای قوانین و همچنین انجام نامطلوب وظایف از سوی سازمان ها و دستگاه های مختلف سبب شده تا امنیت روانی میان افراد مختلف جامعه کاهش یابد.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در پایان اظهار کرد: دولت و مسوولان از پاک کردن صورت مساله دست بردارند و یک بار برای همیشه با کمک گرفتن از جامعه شناسان و آسیب شناسان ، مسائل و مشکلات را به صورت کاملا علمی ریشه یابی کرده و برای آنها راه حل پیدا کنند زیرا ادامه این روند نتیجه ای جز افزایش میزان خشونت های اجتماعی و زد و خوردهای خیابانی ندارد و هرسال شاهد بالا رفتن تعداد پرونده های تشکیل شده در زمینه دعواها و نزاع های خیابانی خواهیم بود.