تحصیل رایگان؛ رویای دست نیافتنی دانش آموزان محروم

گروه اجتماعی- در چند دهه گذشته تقریبا این اصل مهم قانون اساسی بدست فراموشی سپرده شده و در بیشتر مدارس دولتی که تحصیل در آنها باید رایگان باشد از والدین دانش آموزان مبالغی با عنوان مشارکت در امور مدرسه اخذ می شود.

به گزارش افکارنیوز، این در حالی است که بسیاری از والدین دانش آموزان توانایی پرداخت هزینه های روزمره فرزندان خود را ندارند اما متاسفانه هنگام ثبت نام با درخواست اولیای مدرسه در مورد پرداخت هزینه ای بین 50 تا 200 هزار تومان مواجه می شوند.

صابر یکی از هموطنان در شهرستان مرند به خبرنگار افکار گفت: برای ثبت نام فرزندم به  مدرسه راه زینب مراجعه کرده ایم و اولیای مدرسه از بنده تقاضای 200 هزار تومان کرده اند و پس از اعتراض نسبت به غیر قانونی بودن این کار ما را به  آموزش و پرورش شهرستان ارجاع داغده اند.

وی افزود:  در نهایت و پس از کش و قوس فراوان، مسوولان آموزش و پرورش گفتند شما 100 هزار تومان بدهید.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در قانون اساسی آموزش و پرورش رایگان اعلام شده است آیا این نقض قانون، مصداق بارز چپاول از مردم نیست؟؟؟

وی تصریح کرد: امیدی به انتشار و حل مشکلاتم  ندارم اما خودتان قضاوت کنید که یک کارگر در ماه چقدر درآمد دارد که 200هزار تومان آن را هم به مدرسه بدهد؟

این پدر گفت: در کنار این مبلغ هزینه های خرید کتاب، دفتر، لباس مدرسه و ... را نیر در نظر بگیرید.

وی در پایان اظهار کرد: از مسوولان آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی و همچنین وزیر آموزش و پرورش خواستار پیگیری این مورد هستم و این عزیزان پاسخ دهند چرا باید برای برای تحصیل رایگان فرزندم در مدارس دولتی هزینه پرداخت کنم؟

این سخنان در حالی مطرح می شود که مسوولان آموزش پرورش بارها تاکید کرده اند که دریافت هزینه تحت هر عنوانی هنگام ثبت نام در مدارس دولتی غیرقانونی است و هیچ مدرسه دولتی هنگام ثبت نام از دانش آموزان حق دریافت هزینه به عنوان شهریه را ندارد و اگر مدرسه ای اقدام به این کار کند، متخلف محسوب شده و برخورد قانونی شدیدی صورت خواهد گرفت.

به گفته مسوولان آموزش و پرورش مدارس دولتی می توانند هزینه کتب درسی و بیمه دانش آموزی را در همان زمان ثبت نام دریافت کنند که هزینه آن نیز کمتر از 250 هزار ریال است.

دریافت هزینه در مدارس دولتی اجباری نیست زیرا شایدعده ای به علت نداشتن توانایی مالی و یا به هر علت دیگری تمایلی به پرداخت هزینه برای برنامه های فوق برنامه در مدارس دولتی نداشته باشند بنابراین ضروی است مسوولان آموزش و پرورش نسبت به پیگیری این مساله هرچه سریعتر اقدام کنند.

در سال های اخیر به دلیل کاهش توان اقتصادی ، برخی از خانواده در مناطق محروم ترجیح داده اند که مانع از ادامه تحصیل فرزندان خود به دلیل هزینه ها شوند در حالی که حق تحصیل رایگان از حقوق اولیه هر شهروند ایرانی محسوب شده و دولت موظف است شرایط درس خواندن فرزندان این مرز و بوم را فراهم کند.

اکنونو در آستانه فرا رسیدن سال تحصیلی 95-96 از دولت انتظار می رود همان گونه که عزم خود را برای مقابله با فساد مالی، اشرافی گری و حقوق های میلیونی جزم کرده ، یک بار برای همیشه وزیر آموزش و پرورش را موظف کند وضعیت این وزارتخانه و مدارس کشور را سر و سامان دهد زیرا نه دانش ماوزان در مدارس امنیت روانی و جسمی دارند و نه والدین می توانند برخلاف قانون برای تحصیل فرزندانشان هزینه های مضاعف پرداخت کنند.