تمام اتهامات پروژه ای که پدیده شد!

گروه اجتماعی- شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در ۱۸ بهمن سال ۱۳۸۳ نزد اداره ثبت شرکت‌های مشهد با نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید و در تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۸۷ با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده نام شرکت به نام کنونی آن تغییر یافت.

 

به گزارش افکارخبر، یک شرکت سهامی خاص زیر مجموعه این هلدینگ است که با نام شرکت ابنیه پدیده شاندیز ، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده و زیرمجموعه گروه شرکت‌های پدیده بوده و در یازده شهریور سال ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسیده است.

این شرکت با مجموعه‌ای از اتهامات و انتقادات درباره سهام خود،  همچون پیش فروش غیر قانونی املاک و تبلیغات دروغ در رسانه‌ها روبرو شده است و شورای عالی معماری و شهرسازی در مصوبه‌ای به تخلفات آن در تضییع حقوق بیت المال و تخلفات ارضی ده‌هاهکتاری در مشهد رسیدگی کرده ورییس سازمان امور اراضی از توقف موقف ساخت آن در شاندیز خبر داده بود.

در دی ماه ۱۳۹۳ برخی از دفاتر فروش سهام «پدیده شاندیز» در مشهد و برخی شهرهای بزرگ ایران پلمپ شد.

غلامعلی صادقی، قاضی پرونده پدیده در مشهد درباره این پرونده گفته بود؛ به خاطر افزایش های به اصطلاح بادکنکی و غیرقانونی سهام، مبالغ میلیاردی جابه جا شده است که این امر حتما نیازمند شفاف سازی است تا هر کسی یک شبه میلیاردر نشود.

به گفته کارشناسان  تخلفات پدیده به سهام فروشی غیرقانونی ختم نمی شود بلکه این شرکت زمین‌های فراوانی را خارج از محدوده شهری تغییر کاربری داده و به پروژه های خود اضافه کرده است.

تمام اتهام ‌های شرکت پدیده شاندیز

فروش سهام، پرداخت نکردن عوارض تغییر کاربری و شکایت وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تصرفات مازاد بر واحدهای تجاری قانونی مهم‌ترین اتهام‌های شرکت پدیده شاندیز است.

به گفته حسین آذین، سخنگوی کمیسیون اصل نود اقدام این شرکت در فروش سهام غیرقانونی بوده و به استناد قانون تجارت چون شرکت پدیده شاندیز سهامی خاص است نمی‌تواند به شکل سهامی عام عمل کرده و سهام بفروشد؛ در این زمینه یا باید تغییر ماهیت داده یا از طریق بورس سهامش را عرضه کند.

او در توضیح مشکل دوم شرکت پدیده شاندیز، گفت: موضوع پرداخت عوارض تغییر کاربری و پروانه‌های صادره از دیگر مشکلات شرکت پدیده شاندیز است.

آذین  تصریح کرد: مشکل سوم شکایت وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تصرفات مازاد بر واحدهای تجاری قانونی از شرکت پدیده شاندیز است، به عبارتی شرکت پدیده شاندیز بیش از محدوده‌ ای که به آن واگذار شده تصرفات داشته است.

به گفته نمانیدگان مجلس؛ شرکت پدیده حدود 1800 میلیارد از مردم، سهام گرفته‎ اند که هر سهم 12 هزار تومان است و 4 هزار میلیارد تومان به بانک‌ و هزار میلیارد تومان هم برای دریافت مجوزها و در مجموع 6 هزار میلیارد بدهکار هستند.

تصرف 45 هکتار از اراضی کشاورزی

رئیس سازمان امور اراضی کشورنیز در اخرین اظهار نظر درباره پرونده پدیده شاندیز گفت: این پرونده در شورای امنیت ملی در دست بررسی و براساس آخرین تصمیمات قرار است بخشی از ساخت و سازها را که در اراضی کشاورزی انجام شده است با موارد قانونی تطبیق دهند و در صورت تایید این ساخت و سازها با موارد قانونی از آنجا که بحث حفظ سرمایه های ملی و مردم در میان است این ساخت و سازها باقی بماند.

قباد افشار افزود: اما بخش دیگری از اراضی که در آنها هنوز ساخت و سازی صورت نگرفته است براساس قوانین امور اراضی کشور به صورت کشاورزی و فضای سبز باقی می ماند.

براساس برآوردها از 45 هکتار تصرف اراضی کشاورزی کمتر از 30 هکتار آن ساخت و ساز شده است که بقیه آزادسازی می شود.