دولت چگونه می‌تواند وابستگی بودجه‌اش به نفت را کم کند؟

گروه اقتصادی-عوض محمد پارسا در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه می‌تواند وابستگی بودجه‌اش به نفت را کم کند؟ اظهار داشت: «برای سال بعد به دلیل پایین بودن قیمت نفت، 25 درصد بودجه وابستگی به نفت و گاز دارد.»

 

وی افزود: «بهتر است مجلس قانونی مصوب کند که دولت فقط یک مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده از وزارت نفت بگیرد. این حق قانونی دولت است و هر بنگاهی که کار می‌کند، باید مالیات ارزش افزوده و مالیات عملکرد خود را پرداخت کند.»

رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «به‌طور طبیعی الان وابستگی دولت به بودجه نفت و گاز خیلی پایین آمده، ولی بهتر است ثبات ایجاد شد تا زمانی که دولت درآمدش بالا رفت، نرود 70 درصد بودجه را دوباره به نفت وابسته کند و همان افتضاحی که در دولت قبل به وجود آمد که درآمد زیاد اقتصاد کشور را نابود کرد، تورم ایجاد کرد و واردات افزایش یافت، دوباره رخ دهد.»

پارسا عنوان کرد: «نکته دیگر این‌که برای صندوق توسعه ملی به جای این‌که سالانه 3 درصد از درآمد نفت اضافه شود، یک‌باره یک‌سوم درآمد نفت، یعنی 25 درصد درآمد نفت را به عنوان بهره مالکانه مصوب کنند و به صندوق توسعه ملی بدهند. بقیه درآمدهای شرکت نفت هم برای خودش باشد تا صرف توسعه میادین شود.»

وی متذکر شد: «وقتی شرکت نفت مستقل شد و فقط یک بهره مالکانه به دولت دهد و نیز مالیات عملکرد و مالیات ارزش افزوده پرداخت کند، دولت از شرکت نفت فقط همین درآمدها را خواهد داشت و مسوول درآمدهای خودش خواهد بود.»

رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر، دولت می‌تواند زمانی که شرایط مناسب بود، شرکت نفت را به بورس برود و آن‌جا را مدیریت کند. بنابراین به طور واقعی می‌توانیم بگوییم شرکت ملی نفت داریم، اما در حال حاضر شرکت دولتی نفت داریم و درآمد آن به طور مستقیم به بودجه می‌رود. این قانون در همه جای دنیا صادق است.»