تلف شدن 37 راس دام بر اثر تب برفکی در زنجان

محمد سعید بهرامی  با بیان اینکه، عملیات ضربتی واکسیناسیون تب برفکی در زنجان، به منظور پیش‌گیری از این بیماری در حال انجام است، اظهار کرد: تا به امروز 100 هزار راس از دام های استان، برای مقابله با این بیماری واکسینه شده اند.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی در زنجان تحت کنترل است، افزود: برنامه‌های کنترل و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی، کنترل و ریشه‌کنی بیماری تب برفکی یکی از اولویت‌ ها این سازمان است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان با بیان اینکه از اول فروردین تا کنون، 37 راس دام در زنجان بر اثر تب‌برفکی از بین رفته‌اند، تصریح کرد:این بیماری موجب تلف شدن سریع دام‌های کم سن می‌شود.

بهرامی با بیان اینکه این آلودگی تنها در دامداری‌های سنتی مشاهده می‌شود، گفت: این بیماری مانند برخی از بیماری‌های ویروسی گسترش سریع دارد و بر اثر جا‌به‌جایی دام از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان زنجان ادامه داد: دامداران می‌توانند با مشاهده اولین علایم بیماری با  1512 تماس گرفته و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه می توان برای مقابله با بیماری تب برفکی در محل های نگه داری دام ها با آهک‌پاشی، ضد عفونی انجام دهند، بیان کرد:اهالی روستا ها، با آگاهی لازم نسبت به این بیماری همکاری لازم برای کنترل و کاهش این بیماری را با سازمان دارند.

گفتنی است، بیماری "تب­ برفکی" یکی از مُسری­ ترین و مهمترین بیماری­های دام­های اهلی است که با ایجاد تاول، زخم در دهان، پستان، پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.

این بیماری در قلب نوزاد دام ­ها، یعنی گوساله ­ها، بره ­ها و بزغاله ­ها ممکن است ایجاد نکروز و مرگ بافتی نماید و باعث تلفات آنها شود، بنابراین هنگامی که بیماری در فصل زایش گوسفندان و بزها شایع می ­شود، باعث تلفات و خسارات سنگین در بره­ ها و بزغاله ­ها می گردد.