کاهش دمای کنونی استان زنجان خسارت زیادی به باغداران وارد می کند

سید نجم الدین مرتضوی پژوهشگر برتر گروه علوم باغبانی دانشگاه زنجان اظهار کرد:  اگر به باغداران اطلاع رسانی به موقع در مورد کاهش وضعیت دمای استان زنجان شود تا بتوانند در باغات از مواد نفتی یا کُلش برای تولید دود و جایگزینی آن بر هوای حاکم شوند، از سرمازدگی درختان جلوگیری می شود.

وی افزود: این مهم مستلزم انجام به موقع است و معمولا در آخرهای شب و تا نزدیک به طلوع آفتاب انجام می شود.

 این استاد دانشگاه تصریح کرد: با سوزاندن لاستیک و مواد نفتی که آتش زدن آنها دودزا باشد و حجم دودی که در باغ پخش می شود اهمیت زیادی دارد و می تواند از خسارت اقتصادی جلوگیری کند.

مرتضوی با بیان اینکه دودی شدن درختان آسیبی به شکوفه های درختان وارد نمی کند، اذعان داشت: در انجام این کار همه احتمالات پیش بینی شده که درجه حرارت موادی که دودزا هستند آنقدر بالا نمی رود که موجب خسارت شود و در مل های خاصی در باغ ها که معمولا در عمیق ترین مکان باغ است، انجام شود.

کارشناس علوم باغی اشاره کرد: برای تحقق فرمیشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، باغداران و کشاورزان نیاز به همکاری و کمک بیشتر هواشناسی و کارشناسان خبره دارند.

وی با ابراز اینکه باید عمل را به موقع انجام داد تا از خسارتهای ناشی از نامطلوب بودن هوا جلوگیری شود، عنوان کرد: یکی دو شب بیدار ماندن برای حفظ منابع و تولیدات داخلی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.