جاده‎ های زیبای زنجان با شیب تند نقاط حادثه‎ خیز

حوادث ناشی از رانندگی هر ساله جان تعداد زیادی از افراد جهان را می گیرد،از نظر تعداد قربانیان حوادث رانندگی، متاسفانه ایران آمار بسیار بالایی دارد.

در این میان نقش نقاط حادثه خیز نیز جدی است و باید برای رفع مشکلات این نقاط نیز چاره اندیشی شود،نقاط حادثه خیز که بر اساس آمار تصادفات تعیین می شوند چند سالی است که در کشورما توسط سازمان های مربوط به تدریج در حال شناسایی و بررسی هستند.

بر اساس تجربه دیگر کشورها، رفع حادثه خیزی این نقاط که گاهی هزینه های مالی سنگینی را هم در پی دارد میتواند نجات بخش جان بسیاری از هموطنانمان شود،بررسی و مطالعه نقاط حادثه خیز در ایران، به علت نبود یک برنامه ریزی مدون در شناسایی و اولویت بندی این نقاط و بانک اطلاعاتی مناسبی که شناسنامه نقاط حادثه خیز کشور در آن ثبت شده و پس از تأمین اعتبار و اجرای اقدامات اصلاحی داده های آن بهنگام شوند، در سطحی پایین و ناکافی قرار دارند؛ در حالیکه نه برای شناسایی و اولویت بندی آنها از روشهای علمی معتبر استفاده می شود و نه پس از صرف هزینه و ایمن کردن آنها، میزان اثربخشی و کاهش سوانح در این نقاط مورد ارزیابی قرار می گیرد.

در استان زنجان نیز آمار نقاط حادثه خیز از سال گذشته که 70 نقطه بود به 120 نقطه به گفته رئیس پلیس راه استان رسیده است.

اگر چه مدیر راهداری اداره کل راه و شهر سازی استان زنجان معتقد است اداره کل راه و شهرسازی برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز اقدامات خوبی انجام داده و نقاط حادثه خیز در جاده های استان زنجان ایمن سازی شده اند، اما همچنان آمار این نقاط در استان زنجان رو به افزایش است.

جواد یوسفی ادامه داد: سامان دهی  مناسب جاده های استان زنجان انجام شده است و طبق سال های گذشته اکیپ های راهداری استان در ایام نوروز در ۲۸ نقطه تعیین شده، مستقر شدند.

وی با بیان اینکه این اداره کل برای ایمن سازی نقاط حادثه خیز در استان اقدامات خوبی انجام داده است، تصریح کرد: محور زنجان به قزوین برای عید نوروز به خوبی ساماندهی و ایمن سازی شد.

"علی‌ اصغر شیرمحمدی" رئیس پلیس راه استان زنجان در این زمینه معتقد است،در سال گذشته 70 نقطه حادثه ‌خیز در محورهای مواصلاتی استان شناسایی شده بود که این میزان امسال به 120 نقطه افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از نقاط حادثه‌ خیز سال گذشته با همکاری اداره کل حمل و نقل و پایانه‌ های استان اصلاح و برطرف شد، افزود: برطرف کردن برخی از نقاط حادثه‌ خیز نیازمند زمان و اختصاص اعتبار لازم است.

رئیس پلیس راه استان زنجان با بیان اینکه 30 درصد از تلفات جاده ‌ای استان به محورهای فرعی اختصاص دارد، گفت: امیدواریم با اجرای برنامه‌ های پیشگیرانه در روستاها و ارائه آموزش های لازم موجب کاهش میزان تلفات یاد شده باشیم.

شیرمحمدی با اشاره به نصب دوربین‌های کنترل ترافیک و ثبت تخلفات در محورهای مواصلاتی استان گفت: اولویت نصب دوربین ‌ها در نقاط حادثه‌ خیز و محورهای اصلی است.

وی با ضرورت حمایت های مالی لازم از سوی اداره کل حمل و نقل پایانه‌ های زنجان برای برطرف کردن نقاط حادثه ‌خیز تاکید کرد و افزود:اصلاح برخی از نقاط حادثه‌ خیز سال گذشته موجب کاهش چشمگیر در بخش تلفات جاده ‌ای شد.