دلالان و افراد سودجو مانع اجرای اقتصاد مقاومتی هستند

سلطانی جوانی است از خطه قیدار که با راه اندازی کار پرورش قارچ علاوه بر اینکه مایحتاج زندگی خود را تامین می کند برای یک نفر هم اشتغالزایی کرده است.

خبرنگار اشراق۲۴ گفت و گویی را با وی انجام داده است که نظرتان را به آن جلب می کنم.

اشراق۲۴: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

-علی سلطانی مجرد دارای مدرک کارشناسیict و ساکن شهر قیدار هستم.

اشراق۲۴:دریاره عرصه فعالیت خود توضیح دهید؟

-از سال94 کار پرورش قارچ را با یک سالن آغاز کردم.

اشراق۲۴:انگیزه شما از راه اندازی کار پرورش قارچ چی بود؟

-من پس از فراغت از تحصیل بیکار بودم و سرمایه ای هم نداشتم و به این فکر افتادم که کار آفرینی کنم و از این طریق هم برای خود و هم برای دیگران اشتغالزایی کنم و از بسیج سازندگی سپاه شهرستان خدابنده مبلغ15میلیون تومان وام گرفتم و یک سالن ره اندازی کردم که در همین جا دارد از سپاه خدابنده تشکر ویژه ای داشته باشم که به فکر جوانان و اشتغال آنها هستند.

اشراق۲۴:چه کسانی شما را همراهی می کنند و برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید؟

-من با برادرم کار می کنم و در واقع برای دونفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است ولی به طور غیر مستقیم برای کسی اشتغالزایی نشده است در صورتی که در حال حاضر به دو نفر برای برداشت قارچ نیاز دارم ولی اگر مشکلاتمان حل شود و درآمد خوبی داشته باشیم می توانم برای 15 نفر نیز شغل ایجاد کنم.

اشراق۲۴:چه مهارت هایی دارید؟

در زمینهict و کامپیوتر وشبکه و وب سایت و همچنین در زمینه تابلوی صنعتی و سیم کشی و برق صنعتی هم اطلاعاتی را دارم.

اشراق۲۴: در کنار کار پرورش قارچ به فعالیت های دیگری مشغول هستید؟

- کار دیگری ندارم و به فعالیت خاصی مشغول نیستم.

اشراق۲۴:درباره خواص قارچ کمی توضیح دهید؟

-قارچ یک ماده گیاهی بسیار مفید برای سلامتی انسان است که منبع سرشاری از پروتئین است و از گیاهان و گوشت هایی که تولید می شوند سالم تر است و بخاطر جذب بالا برای کسانی که دچار مشکل اضافه وزن هستند و به دنبال رژیم لاغری هستند بسیار مناسب است و البته خاصیت ضد سرطانی هم دارد و به نظر من باید این ماده غذایی در سبد خانوارها جا داشته باشد.

اشراق24:درباره میزان تولید خود خود توضیح دهید؟

-در هر برداشت که در 80 روز انجام می شود یک تن و 100کیلو قارچ برداشت می شود.

اشراق۲۴:قارچی که خود تولید می کنید را کیلویی چند می فروشید؟

-قارچ تولیدیمان که دارای بهترین کیفیت است و درجه1 محسوب می شود کیلویی6500تومان می فروشیم در حالی که در بازار قارچ با کیفیت پایین کیلویی 3500تومان به فروش می رسد و من قبلا قارچ را به شهرهای ابهر و زنجان نیز می فرستادم ولی الان به دلیل رکود بازار نمی توانم این کار را بکنم و چه بسیا مجبور شوم که همین یک سالنی که دارم را هم تعطیل کنم.

اشراق۲۴:درباره مشکلات و خواسته خود از مسئولین توضیح دهید؟

-تا دوماه گذشته وضع ما در شهرستان خدابنده خوب بود ولی از این زمان که کارخانه تولید قارچ دوتپه راه اندازی شده است به کار ما ضربه زده شده است به گونه ای که اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در این زمینه در شهرستان با شکست مواجه می شود و این امر بخاطر عدم مدیریت صحیح مسئولین جهاد کشاورزی استان زنجان و شهرستان است که وام میلیاردی به چند نفر داده اند و بجای اینکه با این میزان وام برای تعداد بیشتری از مردم اشتغال ایجاد بشود برای چند نفر محدود شغل ایجاد شده است و از این گذشته کیفیت قارچ تولیدی آنها درجه 2 است و با قارچ تولیدی درجه 1 ما برابری نمی کند و باعث رکود بازار فروش محصول ما شده است به گونه ای که دیگر نمی توانم اقساط وامم را پرداخت کنم.

لذا مسئولین هماهنگ و منسجم در زمینه پرداخت وام اقدام کنند و دیگر اینکه اگر اتحادیه ای برای قیمت ثابت قارچ داشته باشیم دیگر مغازه دار نمی توند قارچ درجه2 را به قیمت درجه 1به فروش برساند.

مشکل دیگر دلالانی است که سود جو هستند و نمی گذارند که تولید کننده سود ببرد و اگر به همین منوال پیش برود دیگر کسی نمی تواند و نمی خواهد که قارچ پرورش بدهد.

واحد بهداشت به کیفیت قارچ هایی که در مغازه ها بفروش می رسد دقت بیشتری کند و چرا به قارچ هایی که زرد و شاید فاسد شده اند ایرادی نمی گیرند.

برای من این مهم است که شغل کاذب نداشته باشم تا به خودم و کشورم ضربه وارد نکنم و در صدد هستم که کار خود را گسترش دهم که در صورت حل نشدن این مشکلاتی که عنوان کردم نه تنها نمی توانم این کار را بکنم بلکه باید این کار را هم باید تعطیل بکنم.

اشراق۲۴:و اما سخن پایانی؟

اگر همه افراد جامعه یک شغل داشته باشند و از طریق آن برای چند نفر دیگر هم اشتغالزایی شود بسیار بهتر از این است که یک نفر چند شغل داشته باشد و کسی هم اصلا شغلی نداشته باشد و این بی عدالتی به کشور ضرر می رساند.

شهرستان خدابنده ظرفیت و پتانسیل بالایی برای پرورش قارچ دارد و در این زمینه انرژی بیشتری هم صرفه جویی می شود و با حمایت مسئولیت قابلیت این وجود دارد که به تعداد سالن های پرورش قارچ افزوده شود.

در پایان از زحمات شما در امر اطلاع رسانی کمال تشکر را دارم و از خداوند منان توفیقات شما را خواهانم.