زنگ خطر افزایش بیماری لکه طاووسی در باغات طارم و بی‌توجهی مسئولان

بیماری لکه طاووسی یا لکه برگی زیتون که بوسیله نوعی قارچ بوجود می‌آید می‌تواند سبب کاهش رشد و نمو، کاهش محصول و خسارت اقتصادی روی درختان زیتون شود.

بیماری لکه طاووسی در طارم

یکی از کشاورزان طارمی در روایت از وضعیت باغ زیتون خود می‌گوید ابتدا این بیماری در درختان به صورت جزئی مشاهده می‌شد ولی این بیماری بسیاری از باغات طارم را فرا گرفته و سبب کاهش رشد زیتون شده است.

وی گفت: با وجود سابقه زیاد خود در بخش کشاورزی هنوز راه مقابله با این بیماری را نمی‌دانم.

این بیماری سال گذشته نیز در باغات طارم وجود داشت که به گفته جعفر رودی مدیر سابق جهاد کشاورزی طارم 2 هزار هکتار از باغات زیتون طارم سال گذشته به بیماری لکه طاووسی آلوده بود.

امسال به دلیل پاسگو نبودن جهاد کشاورزی طارم آماری دقیقی از میزان آلودگی باغات طارم در دست نیز نیست.

با وجود اینکه بار‌ها برای دریافت اقدامات انجام شده با اداره جهاد کشاورزی طارم تماس گرفته شده تا به امروز کسی پاسخگو نبوده است.

بیماری لکه طاووسی در طارم

یکی از کشاورزان طارم اقدمات جهاد کشاورزی را نوش داروی بعد از مرگ سهراب عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه این بیماری تقریبا یک ماه است در باغات طارم مشاهد می‌شود جهاد کشاورزی تازه به فکر افتاده و اقدامات اولیه را انجام می‌دهد که این اقدام قطعا بی‌نتیجه خواهد بود.

وی ریزش برگ‌های درختان زیتون را از دیگر عوارضات وجود بیماری لکه طاووسی در باغات زیتون طارم عنوان کرد.

بیماری لکه طاووسی‌، لکه چشم پرنده‌ای یا لکه برگی از بیماریهای مهم زیتون در کشورهای حوزه دریای مدیترانه‌، کالیفرنیا و ایران است.

علائم مربوط به این بیماری را در قسمتهای مختلف درخت زیتون مانند برگ‌، میوه و دم میوه می‌توان مشاهده کرد.

بیماری لکه طاووسی در طارم

این علائم شامل لکه‌های دایره‌ای شکل به اندازه‌های 0.5-1.4 اینچ بوده لکه‌ها با گذشت زمان به رنگ سبز متمایل به سیاه تبدیل می‌شوند‌.

خسارت بیماری بر روی سطح فوقانی برگها به خصوص برگهای جوان و سطح تحتانی دم میوه و دمبرگ دیده می‌شود‌.

برگهای جوان به بیماری حساس‌تر بوده ولی در اواخر تابستان و اوایل پاییز روی برگهای مسن نیز علائم به صورت لکه‌های زمخت و تقریباً سفید مشاهده می‌شوند.

بیماری لکه طاووسی در طارم

یکی دیگر از کشاورزان با تایید اقدام اولیه و بی‌نتیجه جهاد کشاورزی گفت: علت شیوع این بیماری در باغات طارم هنوز مشخص نیست و جهاد کشاورزی هنوز آشکار سازی و اطلاع رسانی از عامل شیوع این بیماری به کشاورزان نکرده است.

وی علت احتمالی شیوع این بیماری در باغات طارم را استفاده از انواع علف کش‌های شیمیایی در باغات عنوان کرد.

این کشاورز طارمی با اشاره به اینکه این بیماری باغات منطقه آببر و روستا‌های «درام، خرم آباد کهریز، غلامچم، میرزا خانلو، سانسیز و اطراف پاورود و گیلوان» وجود دارد، گفت: این بیماری میزان تولید محصولات زیتون را امسال به شدت کاهش خواهد داد.

وی بیان کرد: من به عنوان یک کشاورز درآمد اصلیم از حوزه کشاورزی است خسارت زیادی می‌بینم.

این کشاورز ابراز کرد: جهاد کشاورزی طارم برای علت شیوع این بیماری اقدامی انجام نداده است.

خبرنگار موج رسا برای پیگیری این مشکل کشاورزان و تماس‌های مکرری که با جهاد کشاورزی طارم داشت و با ارسال سوالات و تلاش چند روزه، هنوز پاسخی از سوی مسئولان جهاد کشاورزی طارم دریافت نشده است.

بیماری لکه طاووسی در طارم

بیماری لکه طاووسی در طارم

بیماری لکه طاووسی در طارم

بیماری لکه طاووسی در طارم

بیماری لکه طاووسی در طارم